Salam.

Aku baru habis 2 paper. So, maknanya aku ada 3 paper lagi yang tak setel. Semoga aku berjaya dengan warna yg berterbangan.. Huhu.

So, ape yg aku nk kongsi hari ni? Hm, mungkin pasal makan2. Aku tahu kita semua suka makan2. Dan kita tak pedulikan hal lain selain makan2. Makan adalah penting unutk menyapot energy. Selain tu, makan2 jugak penting untuk membesarkan perut dan menarik perhatian wanita! cewah. Pernah tak kita betul2 pikir yg makanan yg kita makan tu sebenarnya betul2 healthy? Mungkin ada dikalangan korang yang begitu concern pasal bab2 makan ni. Tapi, aku tak! haha, aku rasa sebab tu aku ni maintain kurus je kot. Tak bertambah2 berat badan.. tang tu je..

Ye la, mana taknya.. kalo pergi mapley.. aku akan order Maggi goreng, tak nak sayur.. telur mata!. hahhaha. Oh, menu aku ni slalu ditiru oleh Nora de la la. Cis kepada beliau. Kalo pergi kat kedai Pak Ngah, aku akan order nasi pattaya, tapi still aku asingkan mixed vege tu.. especially carrot n peas. Aku tak suka la rasa mix vege tu. Rasa ais dlm freezer. Huhuhu.

Makanan yg sihat tu apa?

Aa.. kalau korang nak tahu, kena la tanya nutritionist ke.. ape ke. Sebab bdasarkan apa yang aku tahu, mkanan yg sehat tu.. adalah makanan yg mendatangkan kebaikan. Oh! Tapi statement tu mungkin dah tak valid. Sebab apa? Meh sini aku bagi contoh.

Che Didu berusia 10 thn. Dia pergi ke kedai Jimat untuk membeli makanan kegemarannya, tak lain tak bukan.. Jajan berperisa kari berapi. Jadi. dia menggambarkan makanan itu sebagai healthy food. Sebab makanan tu mendatangkan kebaikan kepadanya disebabkan adanya permainan percuma di dlm jajan itu.


maka, tafsiran healthy food as makanan yg mendatangkan kebaikan tu, maybe dah lari konsep. Oh! harus diingat.. makanan sihat juga tak berkait rapat dengan pengurusan ekonomi individu. Tak faham? meh aku bg contoh lagi...

Muskapar ada RM1.20. Dia mahu sekali memakan makanan yg healthy iaitu salad segar dingan minyak zaitun yg kurg kolestrol. Akan tetapi harganya RM12.50. Memandangkan dia tak cukup duit.. maka dia mengambl keputusan untuk membeli Jajan berperisa sayur yang berharga RM0.60 ... Pada pandangan Muskapar, Jajan sayur itu tetap memberikan zat2 seperti sayur dan salad segar walaupun hakikatnya jajan itu penuh dengan MSG yang menyebabkan kepala mengalami kebotakan.



Jadi, makanla makanan yang berkhasiat dan pastikan ianya betul2 healthy food.


NUke

9 Comments:

  1. ain si kacak said...
    haha...
    kelakar..
    beli jajan berperisa sayuran.
    memang langsung tak sihat
    farish izaryl @izreez said...
    hahha mknn bperisa sayuran ktnya! wakaka.nk shat kena la mknn nasi byk2 dan jgn lewat mkn..btw rizz pon kurus gak humm:)
    Anonymous said...
    nice entry...

    n nice blog u have here..

    mind if i link urs?
    Faizal Sulaiman said...
    makan sihat!hahahaha..suka n3 ko!
    jajan berperisa kari berapi? hahaha
    ko x suke mix vegie tuh?besh doe!
    rugi x makan sayur.
    kira ko ni karnivor la?
    muhahaha
    AkuAyie said...
    wooo...x mkn sayur eyh...
    hehehe =P

    jajan perisa sayur? haha..sengal..
    berkhasiiaaatt tuuuuuuu~~~
    ayie <--exagerating
    Anonymous said...
    Nuke ! Muskapar, Didu tu nama org betul ke atau imaginasi liar ko tu aje?
    LOL
    NUke_Rude said...
    ain:
    hahaha.. tapi ada kan kropok perisa sayo?

    rizz:
    haha..

    shaza:
    sila2.. linkkan saya ya.

    indera:
    mmg la mix vege tu sdap.. tapi kalo dpt yg rasa2 peti sjuk tu aku tak suka. hahahhu

    akuayie:
    eleh. ko pun x mkn sayo gak kan?

    ray:
    tu cuma imaginasi liar aku je.. haha..
    oyen said...
    makanan sihat = mahal

    jajan = tak sihat

    so?

    makan hati sajOr....
    skunksenn zone said...
    huhu aku sgt nyampah ngan sayur..bg aku nie syr tue tak healty klw t'gigit rase nak muntah aja..huhu

Post a Comment




Segala kenyataan yang terdapat di dalam laman ini hanyalah pandangan peribadi penulis sahaja; dan tidak wajar dijadikan rujukan ilmiah. Semua nukilan adalah karya asli NUke_Rude MELAINKAN setiap perkara yang telah diperjelaskan sumber-sumbernya. Sebarang paparan semula adalah dilarang tanpa kebenaran bertulis. Penulis tidak bertanggungjawab atas kesan daripada salah laku yang disebabkan oleh tindakan pembaca itu sendiri.

 

K2 Modify and NUke Rude Blog 2010 | Use it. But don't abuse it.