Salam.

As usual, tatkala diri kita ni dah nak habis belajar, maka akan ada satu acara yg boleh dikategorikan sebagai acara wajib; yakni "Majlis Makan Malam".. Tujuannya, (konon2) nak meraikan pelajar tahun akhir. Sebenarnya, pelajar tahun akhir tu bukannya kita kenal and suka sangat pun. Memang kita menunggu masa je dorg nak blah kan? hah. itu lah perasaan dalam hati aku time aku 1st year dulu2.

Skarang ni, aku pulak da final year and akan meninggalkan tempat aku study nih. Sedih ke? Honestly, mmg sedih especially nk berpisah dgn kawan2 yang rapat. Maklumlah, di universiti ni, kwn2 semua dtg dr seluruh plosok Malaysia, bukan mcm kat skolah kebangsaan, pergi kedai je leh jumpa kwn sekelas.. Haha.

Junior2 lepas ni mesti da tak sabar nak tunggu aku blah dr UKM. Aku dapat merasakan yang dialog2 ni akan bermain di benak fikiran mereke:

"Bagus lah mamat tu blah, aku nak pinjam nota kejap pun tak bagi!"

"Alamak! Dah nak blah dah dia ni, duit aku Rm2 yang dia pinjam dlu tak bayar lagi..."


"Hah! Dah lama aku tunggu saat ni, blah jugak dia... Lepas ni, aku lah yang dapat memegang gelaran Lelaki Kacak!"


...dan macam2 lagi. Tapi aku percaya, dalam banyak2 tu, mungkin ada sorang dua je yang berfikiran camni:

"Alamak, takleh lah aku nak usha rambut dia yang spiky tu lagi.. Ouchy!"

"Lepas mamat ni blah, sapa je lagi yang nak teman aku mkn nasik goreng ayam?"

or;

"Lepas ni, terpaksa lah aku drive kreta sendiri.. mamat tu dah blah.. sedihnya!"

hahah.. kalo ada yang terasa, aku mintak maaf aa.. no offence.

Back to main title. Aku dapat tahu yang dinner nuklear tahun ni berkonsepkan BBQ dan akan dianjurkan pada 30 April ini bertempat di pkarangan bagunan nuklear. (oh my J!). Honestly, aku sangat tak kesah tentang perihal tempat itu, cuma aku runsingkan pasal para pensyarah dan juga staff nuklear yang lain... Tapi, what makes me proud of nuclear sc ni, sebab lecturers yang sempoi-but-at-the-same-time-tegas. huhu.

lagi satu, aku dapat tahu yang bayaran untuk dinner adalah RM15 ???? (oh my J!). Bagi aku, 15 ringgit untuk makan BBQ adalah terlalu mahal. Makan ape je kalo BBq kan? mestilah Ayam, sosej, kentang, dan jagung.. btul tak? Aku ada risik2 junior yang handle dinner ni, katanya diorg terpaksa naikkan bayaran dinner sebab:

  1. Barang2 makanan diorang dah beli dlm kuantti yg byk! (yang ni aku musykil, dinner lambat lagi, takkan da beli mknn basah tu?)
  2. Diorang kata budak2 1st year nuklear TAK MAHU join dinner.

Mengeluh panjang aku. Respon yang hanya mampu aku berikan adalah... 'mengerlingkan mata sambil menyilangkan tangan di dada'. And bila di tanya2, diorg tak mintak sponsor dr beberapa pihak yang berkaitan. Lagi mengejutkan, diorg ni tak tahu pun pasal nak mintak2 sponsor nih.


Persoalan yang muncul di pemikiran anda mungkin seperti ini; "kenapa korang yang final year tak handle je dinner tu?". Dan aku menjawab, bermula batch kitorang, segala sesi pembentangan hasil tesis, viva dan thesis-thingy dijadualkan pada minggu study week dan minggu pertama exam, which means, no rest and super hard work to catch up both final exams and thesis stuffs. And the other thing is, last year, batch kitorang dah handle dinner untuk sesi lepas.. takkan nak handle lagi kot? penat gak kan?


Sometimes, kita hanya mampu mengharapkan semuanya yang terbaik, namun, realitinya ia memerlukan tanggungjawab bersama.





Selamat berexam!

NUke

6 Comments:

  1. Nizam Zahri said...
    opsss jgn kritik tentang marketing. haahah.. pengalaman aku bergaduh dgn seniors dulu...

    so skang aku paham, walaupun viva dan segala benda bout thesis, pling bgus bila final years students yang anjurkan, mereka akn organize dan biarkan mereka buat sebagaimana yg diinginkan... tapi terpaksa korban tenaga cketttt.
    farish izaryl @izreez said...
    hehehe mhlnya bbq smpai 15hengget sorg ahakss...bt final year yaa nuke..slmt examm:p
    NUke_Rude said...
    aku stuju tu.

    thx 4 opinions.
    AkuAyie said...
    Lol..time aku skula dulu, selalu kalau senior nk belah, junior yg handle jamuan akhir semua.. dah adat.
    Tapi itu skula kan..
    skrg dh lain..
    ehek2..

    beshnyer dh nk grad.. =| huhu
    congrats..
    faizah said...
    haha..

    ak x berminat ble dgr dinner cam2..

    tp kalo ramai join, ak join sama..

    =))
    rizal kamaruzaman said...
    sesekala.. xsalah rasenyer...

Post a Comment




Segala kenyataan yang terdapat di dalam laman ini hanyalah pandangan peribadi penulis sahaja; dan tidak wajar dijadikan rujukan ilmiah. Semua nukilan adalah karya asli NUke_Rude MELAINKAN setiap perkara yang telah diperjelaskan sumber-sumbernya. Sebarang paparan semula adalah dilarang tanpa kebenaran bertulis. Penulis tidak bertanggungjawab atas kesan daripada salah laku yang disebabkan oleh tindakan pembaca itu sendiri.

 

K2 Modify and NUke Rude Blog 2010 | Use it. But don't abuse it.