Bila korang drive kereta, ada tak korang perasan motorcyclist tiba2 menjenguk kat tingkap korang dan membuat 'muka'? Sebelum jawab soalan tu, fahamkan soalan tu betul2. Sebab secara umumnya, memang akan ada dan kerap seorang penunggang motor akan menoleh ke belakang untuk memerhatikan kenderaan lain.

Tapi, ada tak yang pandang sambil memberikan ekspresi 'tak puas hati'?

Ada. Tak ada? Well, as a motorcyclist and car driver, aku pun slalu buat dan dipandang macam tu.

Reason? Usually, seseorang motorcyclist tu akan memberi 'muka tak puas hati' kpada pemandu kereta sebab bagi mereka, pemandu kereta itu secara tak sedar telah menyusahkan mereka. Barangkali menukar lorong tanpa memberi signal, atau pun secara tiba2. Since motorcyclist ni berada di tengah2 lorong dan mencelah sana sini, so, mereka jugak mengharapkan kepekaan (bukan saja pada dri sendri), tapi kepekaan pmandu2 lain jugak.

Tapi kadang2 tu, ade jugak motorcyclist yg cuai waktu mnukar lorong, pastu kena hon ngan kete lain, dorg pun rasa tak puas hati n sanggup pecut n pintas keta tu just untuk melemparkan 'pandangan kebencian'. Haha. Standard.

Bila korang bhadapan ngan stuasi camni... buat2 biasa je. Sebab apa? Sebab tu memang perkara biasa pun. Lainla kalo korang mnghimpit mamat2 motor sampai tegolek... Yang tu tanggung sendri la.

So, aku as motorcyclist scra jujurnya mmg akan bengang dgn driver lain yg sesuka hati menukar lorong (scara tiba2 or x bg signal). Usually, aku marah bila dorg wat camtu je la.

Bawak motor ni mmg byk mnambahkan pngalaman. Baik n buruk. semua ada. Heh.


NUke

6 Comments:

  1. AkU said...
    hahaha..aku xsuka hon org..dan aku xsuka d hon..
    charco said...
    hurmm..kt Msia ptutnye, driver kete ptut lbey prihatin ngn motorcyclist..tp aku rasa,org yg drive kne yg pnah ada experience bwk moto lg memahami kot :D
    farhana said...
    xada..sebab selalu bukan pembawa motor atau kereta =P
    tapi, bahaya selalu lebih dekat pembawa motor..
    so, berhati2 d jalan raya =)
    NUke_Rude said...
    aku:
    bagus la camtu. aku lak slalu tak hon sebab tsalah tekan. keta kelisa, button hon ade kat bhgn tepi, bukan kat tgh2 stereng.. so.. hmm..

    charco:
    ya! saya sgt bersetuju dengan kamu. :)

    farhana:
    bagus la. tak yah la bwk2 moto ni.. bahaya..
    iyllienaz said...
    kalau motorcyclist tu pandang kat aku lepas tu kenyit mata, macam mana pula?haha
    Faizal Sulaiman said...
    heh..betul la bro.selalu hon tersalah tekan.tp most of the time tolarate juga sambil menyumpah:

    taula kete ko beso.haha

    ok update2:-)

Post a Comment




Segala kenyataan yang terdapat di dalam laman ini hanyalah pandangan peribadi penulis sahaja; dan tidak wajar dijadikan rujukan ilmiah. Semua nukilan adalah karya asli NUke_Rude MELAINKAN setiap perkara yang telah diperjelaskan sumber-sumbernya. Sebarang paparan semula adalah dilarang tanpa kebenaran bertulis. Penulis tidak bertanggungjawab atas kesan daripada salah laku yang disebabkan oleh tindakan pembaca itu sendiri.

 

K2 Modify and NUke Rude Blog 2010 | Use it. But don't abuse it.