Salam & salam sejahtera kpd yg bukan beragama Islam.

(Baru aku teringat yg aku ada pembaca non-muslim). Doh! Anyway, sedar tak sedar dah masuk bulan disember dah. Hujung tahun dah rupenya. Macam2 perkara dah berlaku tahun ni. Dan aku tak berniat nk mengulas pjg sebab belum tiba hujung tahun lagi. Nanti2 lah aku huraikan rumusan kehidupan peribadi sepanjang tahun 2009 ni.

Masih ingat akan buku rekod pelajar?

Buku yg digeruni pelajar sekolah!(aku la yg gerun)

report card merupakan salah satu penanda aras tahap akademik bg plajar sekolah. Dulu2, kita bukan main gerun lagi nk bagi & tunjuk report card kat parents, tambah2 lak kalau ada subjek yang markah dan grednya ditulis oleh cikgu dgn pen kaler merah.

Mungkin subjek Additional Mathematics.

Lainlah kalau kita cemerlang dalam kelas, bangga dan tak sabar2 je nk tunjuk mak ayah (dan satu kampung) buku rekod tu. Lain sekolah, lain kaler bukunya. Macam aku time skolah Melawati dlu, buku tu kaler putih. Mmg lah cepat kotor. Tapi itu dah cukup bagus drpd warna pink. Sebab aku tak suka pink. Warna nya macam ubat antibiotik klinik.

Perasaan parents kalau anak yg cemerlang, surelah bangga. Siap sign report card besar2 lagi. Kalo boleh nk sign ngan pen dakwat basah jenama parker. Bagi yg tak berapa nk excellent, mula lah ada plan nk bagi opah tandatgn. Tak pun tandatgn sendiri je. Well, aku pernah suruh opah aku tandatangan buku rekod utk sekolah agama dulu2. ye la, sebab banyak main... exam pun hancur. Dah tu plak salu je kena denda mengaji satu juzu' al-Quran, gara2 lambat dtg sekolah dengan si Asyraf Yaakub tu. Entah ape lah khabar mamat tu.

But Alhamdulillah, parents aku menerima pencapaian akademik anak2nya dengan hati terbuka. Not to say that they're not concern, cuma mereka percaya dgn usaha anak2nye. Apa yg mampu dicapai oleh kami, ibu dan ayah cukup mengerti. Cuma kdg kala saja peringatan diberi tatkala pencapaian sedikit merosot. Akibat leka bermain Proyo di dalam kelas.

Damn! Aku rindu zaman tingkatan 2.

NUke

12 Comments:

  1. Unknown said...
    huhuhu
    setiap kali exam mesti wajib "merah"
    hahaha
    1 merah 1 rotan...
    warden jahat!!!
    Fauzzan Helmy Anuar said...
    Teringat zaman sekolah dulu
    Dah lama dah tinggalkan sekolah
    Thanx 4 this entry
    charco said...
    owh..report card..bila ntah last time tgk card ni..nasib baek skola menengah takde..kalo tak mmg warna warni colour pen dlm buku tu..

    hehe...

    mode: sejuk + terpaksa pakai jaket tebal2...
    a.t.O.k. said...
    haha.
    nak wat cane.
    aku nye report card kaler pink.
    ouh.
    btw, aku penah sign sndri report card bg pihak bpk aku.2 hari gak prektis.
    tp tetap kantoi.
    sialan tol abg aku.
    Faizal Sulaiman said...
    sign sendiri=pernah
    result kaler merah=pernah.
    lumrah student.hehehe
    Ren said...
    Samalah kiter... wajib merah huhuhuh
    NUke_Rude said...
    tengku:
    walaweh. aku dulu takdelah sampai kna rotan ngan warden! haha

    fauzzan:
    sekolah life is the best bro!

    charco:
    hehe. kamu bernasib baik lah nampak gayanya..

    atok:
    repot kad skolah agama aku dlu pun kaler pink. aku tak suka dowh kaler tu.

    Indera:
    Hahaha. agree bro! aku pun pnah gak buat semua bnda tu...

    janggel:
    Merah itu stylo! Konon... :)
    Hans said...
    hasilnye ... dpt le anak yg pakat buat bom nuklear .. hehehe .. bgs2 .. amcm kje ?
    NUke_Rude said...
    hans:
    gitulah nampak gayanya. makin busy (semula)
    iyllienaz said...
    haha..naseb kita serupa..my parents mmg xkan marah if ada subject fail pon..cume dorg akan bg nasihat byk2 la..and mereka dah cukup tau kemampuan kite kat mane..bersyukur dpt parents yg memahami..
    farish izaryl @izreez said...
    suke bila dpt ant no 1 2 3:p
    NUke_Rude said...
    iyllie:
    Yup! syukur kan?

    farish:
    sapa je tak suka kalo peksa no 1 2 3... uhuhu

Post a Comment




Segala kenyataan yang terdapat di dalam laman ini hanyalah pandangan peribadi penulis sahaja; dan tidak wajar dijadikan rujukan ilmiah. Semua nukilan adalah karya asli NUke_Rude MELAINKAN setiap perkara yang telah diperjelaskan sumber-sumbernya. Sebarang paparan semula adalah dilarang tanpa kebenaran bertulis. Penulis tidak bertanggungjawab atas kesan daripada salah laku yang disebabkan oleh tindakan pembaca itu sendiri.

 

K2 Modify and NUke Rude Blog 2010 | Use it. But don't abuse it.