Siri Akhir

"Okay... Can you explain what is actually happening, Ryll?"
"Err. Kejap.. Nanti aku cerita..."
"Yeah. Kau patut cerita semuanya pada aku sekarang, Xyryll."

Asyraf sedaya-upaya menahan emosinya. Gelora nafsunya yang seketika tadi memuncak, kini turun terduduk setelah mengetahui Alya' kini berpacaran dengan rakannya itu. Geram, sakit hati, tertipu. Itu yang dirasai Asyraf. Dalam kekalutan Xyryll yang cuba memberi penjelasan, Asyraf menggeleng-gelengkan kepalanya... Duduk dan tunduk menghadap lantai dengan dua tangannya digenggam kuat.

"Alya' memang dari dulu dan dah lama minat kat kau Asyraf. Korang pernah berjumpa waktu di kem BTN dulu...", Xyryll memulakan bicara. "Bila aku dapat tahu yang dia pun minat pada kau... aku pun geram. Dan bila kau pun kata yang Alya' tu agak attractive.. aku bengang."

Tercengang dalam dendam. Asyraf masih cuba mengawal emosi marahnya itu. Satu persatu butiran kata penjelasan yang diluahkan Xyryll diamatinya.

"Tak mungkin dan takkan mudah bagi aku nak give up macam tu saja Asyraf. Aku memang suka kau. Ingat tak malam yang aku nearly cium kau kat dewan kuliah tu? Ya.. aku memang sengaja plan macam tu; sebab aku nak kan kau. Dan kalau kau nak tahu, aku jugalah yang menyebabkan Alya' tak mahu layan kau lagi, Asyraf."

"Aku ada buat salah pada kau ke Ryll? Sampai macam ni sekali kau buat aku? Selama ni aku ingat kau best friend aku Xyryll..."

"Cuma best friend saja kan? Tak lebih dari tu?"

"Then, how come kau dengan Alya' boleh ber-sayang-sayang pulak?"

"Hah! Sebab aku dengan Alya' dah lama ber-couple... dah tiga tahun."

"Sial! Kenapa kau tak pernah bagitahu aku selama ni Xyryll? Kau.. Kau just biarkan aku macam ni... Kau.. kau.. ah! Sial lah kau!"

"I can't help it if I like boys too, Asyraf... I am sorry..."

Terdiam. Masing-masing diam. Seorang merenung lantai, dan seorang lagi berdiri merenung luar tingkap. Menyaksikan malam yang semakin pekat. Sunyi. Asyraf yang masih terduduk itu sesekali berdengus. Seperti tidak percaya akan apa yang baru saja diketahuinya.

"Xyryll. Kau memang teruk. Aku tak pernah sangka yang kau actually berjaya buat aku suka pada kau. But now, aku tak sure Xyryll. Aku tak sure apa yang patut aku respon sekarang ni Ryll...", Asyraf memulakan bicara semula. Kali ini emosinya kembali pulih. Nafas dendam yang kencang kini bertukar perlahan. Tenang. Cuba memikirkan apa yang telah berlaku, akan berlaku, dan apa yang harus dilakukannya.

Melangkah perlahan menuju ke arah Asyraf, Xyryll membongkok kemudian, betul-betul di hadapan Asyraf. Kedua-dua tangan Asyraf dicapai dan digenggam lembut oleh Xyryll. Kepalanya didongak, mata bertentang mata.

"Asyraf, first, aku minta maaf! Betul-betul minta maaf. Aku tau apa yang aku buat ni salah. Kita tak sepatutnya macam ni. Aku harap kau boleh ampunkan cinta terlarang aku pada kau tu..."

Perlahan, Xyryll melonggarkan genggaman tangannya itu dan ingin kembali berdiri dan menuju ke arah katilnya. Namun, satu persoalan yang tidak pernah disangka akhirnya terpacul keluar daripada mulut Asyraf yang kacak paras rupanya itu...

"Xyryll... Kita couple nak?"

-- TAMAT --


Ringkasan: Xyryll, seorg jejaka bisexual merupakan sahabat baik Asyraf, (a straight-turn-out-to-be-a-gay) sejak di sekolah rendah lagi. Kedua-dua mereka ini merupakan pelajar tahun akhir degree dalam jurusan Fizik di Kolej Maju Cemerlang (KMC). Setelah terpukau akan kejelitaan Alya', Asyraf memasang niat utk bkenalan rapat dengannya dan Xyryll telah membantu Asyraf dalam merealisasikan impiannya itu. Bantuan yang dihulurkan Xyryll itu sebenarnya mahu melonggarkan ikatan 'straight'nya antara dirinya dgn Alya', supaya dia boleh menikmati kehidupan 'the-other-side'nya yang meminati lelaki. Dalam diam juga, Xyryll meminati Asyraf dan berjaya mengubah orientasi seksual sahabatnya itu. Dalam pada menikmati dan 'meraikan' kejayaannya itu, semuanya terbongkar apabila Asyraf mengesahkan ada perkaitan antara Alya' dan Xyryll yang sudah pun bercinta selama 3 thn. Mungkinkah Xyryll menerima lamaran Asyraf untuk bersama?

Isu : Kita mudah dan boleh terpengaruh dgn kawan beb! Boleh jadi someone tu turn out to be a homosexual due to frustration dgn cinta, pengaruh sekitaran.. dan juga ikutan dan kawalan emosi. So, aku harap korg ade gak la dpt somethg drpd series aku nih.

p/s: Terima kasih kepada mereka yg support siri 'Ku Ampunkan Cintamu' ni. Macam yg aku pernah mention sebelum ni, aku menulis series ni atas dasar suka-suka. Dan ketahuilah, yang cerita ini tidak berdasarkan mana-mana kisah benar ataupun pengalaman. Kalau ada plot2 cerita ni yg sama dgn khidupan korang, aku rasa kebetulan je kot. Biasalah, ada org suka dgn crita2 mcm ni.. ada org tak suka. Aku terima segala feedback korg. Aku rasional. Thx.


NUke

13 Comments:

  1. Unknown said...
    akhirnya...
    berbaloi juga tunggu.
    ader isu ader nyawa...
    terima kasih utk 1 bacaan yg berkualiti
    Unknown said...
    huhuhu...
    aku tunggu utk cerpen yang lain
    a.t.O.k. said...
    great story man.ko berbakat wat plot cite jdi menarik.
    NUke_Rude said...
    tengku:
    terima kasih. ya, terima kasih sebab follow series ni sejak mula. regards to cerpen lain... hm, nanti lah aku usahakan insyaallah...

    atok:
    terlalu tinggi pujian tu. masih byk yg perlu diperbaiki rasanya. tapi, terima kasih juga ats feedback kamu itu. :)
    Faizal Sulaiman said...
    Hah, aku tak terfikir ending dia camni weh.hahaha. Akhirnya jalan lama yg mereka pilih:-)
    iyllienaz said...
    akhirnya abes jugak..congratz!! menarik..perasaan manusia mmg xboleh nk dipaksa..tapi kesian si alya..jadi mangsa keadaan..hehe..
    NUke_Rude said...
    faizalsulaiman:
    hahah.. bro, xpect the unexpected bro.. haha..

    iyllie:
    yup! sian Alya. ape la jadi kat dia agaknya.. huhu. thx sbb folo cta ni iyllie :)
    RAWNA said...
    percubaan yg bagus la bro.best.moga ada sambungan :)
    Ryan Ervan said...
    kah3!!
    nice story.. happy ending kan? kah3!!
    akhirnya habis gak citer nih
    he..he..he..
    sian gak kat Alya
    Qarl said...
    aiyak..

    tetibe dh final ep. kan?

    hoho

    btw, nuke rude kita jumpe ms mlm yoyooh, rite?

    u menang kan?

    hoho

    chill!
    Ren said...
    fuh!
    NUke_Rude said...
    k.A:
    huhu. insyaallah, ada masa terluang nti ada la sambungannya. :)

    aman:
    yep. da habis :P

    karl:
    hey karl, yeah, dah habis & pnah jmpa waktu kat yoyooh award tu. thx 4 d visit yah!

    janggel:
    ngape yob?
    Anonymous said...
    wow...bez sgt....
    blom prnah bca cerpen cm neyh...
    4 da 1st tym beb...hehehe..
    keep it up..
    ur talented.....


    -unknown gurl-

Post a Comment




Segala kenyataan yang terdapat di dalam laman ini hanyalah pandangan peribadi penulis sahaja; dan tidak wajar dijadikan rujukan ilmiah. Semua nukilan adalah karya asli NUke_Rude MELAINKAN setiap perkara yang telah diperjelaskan sumber-sumbernya. Sebarang paparan semula adalah dilarang tanpa kebenaran bertulis. Penulis tidak bertanggungjawab atas kesan daripada salah laku yang disebabkan oleh tindakan pembaca itu sendiri.

 

K2 Modify and NUke Rude Blog 2010 | Use it. But don't abuse it.