Kadang2 aku tak faham kenapa ada sesetengah pihak cuba menguggat keamanan kita? Pelik bukan? Aku hidup dan membesar dalam suasana semi-urban. Duduk di taman perumahan; dan bersekolah di perkampungan; sebelum kembali membesar di kawasan 'elite' yang mengajar aku erti persahabatan; sebelum dilarikan ke tengah hutan yang tidak sejuk, tetapi terik dek sebabkan tanah pantai. Zaman sekolah.

Ya, aku Melayu, tinggal di kawasan perumahan yg majoritinya Melayu. Persekitaran-ku merupakan salah satu tempat tumpuan si penganut Hindu. Aku juga punyai kawan Hindu. Dan aku tak pernah mengejek kawan2-ku hanya sebab mereka menganut agama Hindu.

Ketika di sekolah menengah, aku juga mempunyai ramai kawan berbangsa Cina. Dan mereka sangat menghormati dan teliti ketika mempelawa kawan2 Muslim mereka menjamu selerea ketika perayaan Tahun Baru Cina...

"Jangan risau la... Tak ada babi punya..."
"Oh.. makan ini la.. my maid yang masak... Dia Islam ma, dari Indonesia... Sedap woo!"

Aku biasa saja dengan persekitaran ini. Bergurau, bergelak ketawa... ponteng kuliah sama2.. juga siapkan assignments sama2. Kadang2 aku jugak berkongsi tips2 peperiksaan dgn mereka. Tapi, kenapa ada yang dengki dan memandang hina apabila aku rapat dengan mereka yang bukan bangsaku? Salahkah aku berkawan dengan Cina dan India? Kaum lain misalnya... Iban barangkali? Bukannya aku tidak berkawan langsung sesama Melayu... Tak usah lah. Sebab kau juga memiliki dan punyai peluang yang sama. Sebab kita ini rakyat Malaysia.


NUke_Rude menentang sifat perkauman.

NUke

17 Comments:

  1. a.t.O.k. said...
    yep.
    diorg igt bile kite kwn ngn bgse lain, kite cm khianat bgse.
    konon da xde bgse sndri ke nk kawan yg sampai kene kwn ngn bgse lain.
    mentaliti sampah yg ko x perlu endah
    cont ngn ape yg ko wat skang.
    aku sokong ko.
    klu de x pueh ati, sile bgtau aku.
    aku nek jadi pm dan buang negara mereka2 yg berotak seperti nih.
    Faizal Sulaiman said...
    1 malaysia entry dia.hehehe..bagus2
    seronok kawan berbilang bangsa ni. pemikiran depa lain sket:-)
    charco said...
    hurmm..btul2..sy juga menolak sifat perkauman n menentang jgak politik taksub.. hahaha.. no offense!!

    mode:penat blk keje + sejuk + rindu si oren
    farhana said...
    tiada faedah pon bersfat anti kaum lain...
    msia kaya dgn pelbagai bangsa...knapa perlu disekat untk bergaul dgn kaum lain..
    pemikiran perlu maju seiring dgn kemajuan dunia :)

    *silent reader 2 ur blog b4 dis...nice blog..keep on blogging*
    NUke_Rude said...
    atok:
    pelik kan ada org2 yg fikiran camni?

    indera:
    stuju bro.. makin byk kita bgaul.. mkin byk ilmu n opinion kta dpt..

    charco:
    yup! agrred bro. skang ni kaum pun dah dipolitikkan.. oh, si oren agak2nya buat ape lah ye.

    farhana:
    thx farhana. N btw, thx juga sbb sudi baca blog yg humble ni. :)
    Ren said...
    Yeay semangat satu Malaysia!!
    NUke_Rude said...
    yeay!
    Unknown said...
    siapakah yang amat jumud tahap dewa itu.???

    aku kira lbh nasib baik dari ko lah yea..haha..dari sekolah lage aku kwn dgn mereka yg berlainan agama dan keturunan atau kaum...
    *rindu sekolah lar plk!!!



    p/s:apa itu semi urban?adakah sama dgn sub-urban???
    hahaha...sori tak tahu
    Blog Anuar Kamaruddin™ said...
    1 Malaysia =)
    Anonymous said...
    setuju...
    three years back when I was a flight crew...I have more non malay friends than malay.

    Kalaulah ada sifat perkauman itu..tanya pada diri sendiri...perkauman itu kerana mendengar apa orang lain kata atau your own personal experience?

    sungguh tidak bijak membuat kesimpulan dari apa yg orang lain kata.

    kemudian tanya lagi pada diri sendiri...apakah sifat yg kita x suka sangat tu. Adakah sikap itu takde pada bangsa kita?

    gitewlah panjang bebeno..melepas geram sbb dh lama xdrop komen kat sini
    zixol said...
    perkauman?? apa itu...??
    izwan khan said...
    yeye
    cintailah msia
    razy san™® said...
    yessszzzzaaaaaa....nice 1 en.amir a.k.a nuke...

    apabila kita bergaul dgn org rmai(yg berlainan bangsa dan agama) kita akan sedar bahawa ALLAh Maha Pencipta

    drp pergaulan tu, kita mampu memperoleh pelbagai info dan juga dpt mengenali bangsa selain bangsa melayu...


    there's no crime in a good friendship
    NUke_Rude said...
    tengku:
    haha. stuju bro. oh, semi-urban tu sama gak maknanya ngan suburb.

    anuar:
    =)

    ray:
    itu lah gayanya.. da lama x drop komen kan? anyway, best kalau kta bgaul ngan bangsa lain2 ni...
    NUke_Rude said...
    azizol:
    bagusla kalau kamu x pnah tahu ape itu perkauman. kalo bole tak yah tahu apa maknanya.

    sheva:
    tul bro. sayangilah ngara kita.

    razy:
    thx. mmg takde crime kalo persahabatan itu menjurus ke arah somethg yg baik...
    Mel said...
    hahaha! aiyo... i jadi victim pulak. :'(

    nuke jahat!! :P
    Sabrina Prakash said...
    Tak baik Amier, post gambar kita orang tanpa minta kebenaran...kalau kita org tau, we all dah posing elok-elok...eeee...malunya!

Post a Comment




Segala kenyataan yang terdapat di dalam laman ini hanyalah pandangan peribadi penulis sahaja; dan tidak wajar dijadikan rujukan ilmiah. Semua nukilan adalah karya asli NUke_Rude MELAINKAN setiap perkara yang telah diperjelaskan sumber-sumbernya. Sebarang paparan semula adalah dilarang tanpa kebenaran bertulis. Penulis tidak bertanggungjawab atas kesan daripada salah laku yang disebabkan oleh tindakan pembaca itu sendiri.

 

K2 Modify and NUke Rude Blog 2010 | Use it. But don't abuse it.