For some people, 'OI!' adalah satu ungkapan dan teguran yang kasar. Ya, memang... kalau tak kena pada intonasi suara, memang ia kedengaran kasar! But swaktu aku Form 5, seorang cikgu English aku pernah cakap, dalam bahasa Belanda, perkataan 'oi' itu maknanya hello. Kiranya macam satu teguran la kalau bertembung dgn org lain.

Cara aku menegur sapa org juga selalunya dengan menggunakan perkataan ni.

'Oi!.. Buat ape?'

Dan kalau ada yang merasakan itu adalah kasar, aku betul2 mintak maaf. Sebab aku dah terbiasa kot dengan cara perbualan macam ni. Sejak habis sekolah lagi. Tapi bukanlah niat aku untuk berkasar dengan kamu, cuma ianya sudah menjadi sebahagian gaya hidupku.


Jadi, kalau bila2 kamu nampak aku 'oi!' kat blog ke... atau terserempak kat mana2 ke, jangan lah kecil hati.


NUke

11 Comments:

  1. ashraf said...
    baik, :D
    charco said...
    hahaha..aku pon da terbiasa gne "oi". Tapi salunye aku gne utk mmber2 n org yg aku rapat la (kira special la org kalo aku panggil "oi" tu) hahaha..

    nway, setuju ngn ape ko ckp..intonation suara tu mmg penting :D kalo dpt org yg terover sensitif kang laen plak jd nye :P

    mode: di dlm lab smbil cuba menyiapkn kerja :D
    LuVidA^^ said...
    kalau oitttt lak cne? hehhee
    NUke_Rude said...
    asna ashraff:
    hahha.

    charco:
    ya! sama la kita. mari ber oi oi..

    luvida:
    oitt pun bole gak la.. haha
    Faizal Sulaiman said...
    takde hal bro.ok gak ko post gini.at least org tau ar.leh aku jumpa ko nanti; oii nuke?kabare?hahahaha
    Unknown said...
    rasenye xde mslh kot...
    sbb aku pn selalu guna perkataan tuh...
    tp mybe ade org akan anggap ianye kasar....
    iyllienaz said...
    hoi hoi ya hoi..kita semua gembira..(lagu penyamun alibaba bujang lapuk)

    btw, aku selalu tegur org guna hei!!..haha..
    a.t.O.k. said...
    tapi kalau cakap "ooiiii~wat pe tuh??sidai kain ke??" ala2 sapaan cik bedah blakang umah cikgu rogayah, rasenye de gak ke nak terasa ati??
    NUke_Rude said...
    faizalsulaiman:
    mcm tu lah gayanya.. haha

    pensel:
    ye. sebab tu kna declare awal2. :)

    iyllie:
    ko ni ada2 je la iyllie. hei! pun macam cara gak..

    atok:
    haha.. kalo camtu.. no issue la. aku xde hal!
    AkU said...
    oi..oi..oi..
    hahaha..
    dah jadi mcm norm kot..
    Unknown said...
    Oi !!!!!!!!!!!!!!!!!


    Selalu gak cakap benda alah nie

Post a Comment




Segala kenyataan yang terdapat di dalam laman ini hanyalah pandangan peribadi penulis sahaja; dan tidak wajar dijadikan rujukan ilmiah. Semua nukilan adalah karya asli NUke_Rude MELAINKAN setiap perkara yang telah diperjelaskan sumber-sumbernya. Sebarang paparan semula adalah dilarang tanpa kebenaran bertulis. Penulis tidak bertanggungjawab atas kesan daripada salah laku yang disebabkan oleh tindakan pembaca itu sendiri.

 

K2 Modify and NUke Rude Blog 2010 | Use it. But don't abuse it.