Kadang2 aku tak faham kenapa ade orang ni jenis yg hidung tebal... boleh pulak dia tak bau peluh yang dihasilkan diri sendiri. Haha! Normal lah kot, kalau dah 24/7 bau diri sendri.. macam mana nak beza kan? So, inilah perlunya kawan2... untuk menegur mereka yang ada masalah bau badan.

Tapi, biasanya kita takkan tegur.. sebab tak mahu kawan kita tu rasa offended. Time aku skolah menengah dlu, aku ingat lagi ada sorang kwn perempuan aku ni. Gila daring sial! Dia sound member dia pasal bau badan. Dah la time tu kat kantin., jerit kuat2 lagi! Kesian member dia tu. Haha, kalau nak tegur pun, biarlah kena pada tempatnya. Or else, boleh menegur secara 'anonymous' dgn memberikan nota2 kecik dalam laci or hadiahkan dia deodorant.


Apa yang kita patut lakukan bila menyedari kita ada 'bau badan' yang tak menyenangkan..? Normalnya, kita akan sapu deodorant kat ketiak (sebab area ni lah penyumbang bau yang paling utama) and spray perfume satu badan. But ade certain2 perfume yang initially nya bau takdelah sesedap n sewangi mana, but then bila dah bercampur dgn peluh, maka berbaulah ia sangat wangi. Serius weh! so, usually, bila aku mencuba perfume yg baru, aku akan test sehari; dari pagi sampai petang. Then, bila dah petang, tanggalkan baju tu, dan bau. Kalau rasa nk termuntah; ko simpan je lah perfume tu... sebab mungkin ia tak serasi dgn peluh dari badan. But kalau baunya wangi dan sedap.. dan boleh diterima hidung, maka baguslah.

Aku serius dowh! Ko jangan lah gelak.

J aku suka sangat bau aku tau! Haha.. bau lelaki beb!

Kadang2 bukan ape guys, kita memang lah takde body odour problems, tapi mungkin jugak pengaruh perfume n peluh kita tu... menjadikan kita berbau busuk.


NUke

17 Comments:

  1. Faizal Sulaiman said...
    hey bro;

    aku suka post nih! serius! entry tak pernah menghampakan beb.

    body odor ni something yg very sensitive utk kita tegur. kira libatkan air muka gakla.

    ur tips leh tolong cket2;)
    AkU said...
    aku pernah sound sorang member aku..bau badan..fuhh..leh berair aku bau..aku xde la sound but juz ckp besa2 je..but penuh ngan sarcasm..xsedar lagi tuh..tahan je la..dah nasib badan..T_T
    iyllienaz said...
    mesti lah ko bau lelaki..xkan bau perempuan pulak kan..
    AeMcSketch said...
    betul tu! kadang2 ada certain minyak wangi buat badan kite lg bau bile campur ngn peluh meh~! huhu
    NUke_Rude said...
    faizalsulaiman:
    haha. based on experience ya! haha.

    aku:
    ko gtau je la trus terang.. maybe lpas tu br dia faham kot.

    iyllie:
    btul gak tu..

    ayie:
    yeah! ade jugak yg mnyokong statement aku.. wuuhuu
    LuVidA^^ said...
    hihik....biasenye laki je yg bau2 kan? =p~
    sapu je deo banyak2 kat tiak...ewww
    NUke_Rude said...
    perempuan pun berbau juga ya. hahah. mmg letak deo pun. :)
    Shafinaz Arshad said...
    mak ak pnah psan,
    "kamu, klu nk cari laki, biar xde rupe tp bkn yg ketiak hangit n mulut busuk.."
    heheh ;))
    charco said...
    hahaha..nice topic! hurm...yup agree tentang certain perfume yg asalnye takde la wangi sgt,tp bila da bercampur ngn peluh,kita dpt aroma yg harum..

    p/s: ko ingat lg tak perfume aku yg wangi gile tu? bau limau2 sket :))
    fikri FAUZI said...
    bro..pasal bau badan ni kes berat kota sekarang. kajian cakap sebab utama orang sekarang bercerai berai lepas kawin adalah disebabkan bau badan. tak sure samada bau badan lelaki or perempuan. nwy, nice blog. ;D
    a.t.O.k. said...
    tp slalu laki peluh sbb bekerja.
    klu pompuan akan berbau waktu die dtg bulan2 die tuh.pergh.siyes.hush.x leh nak ckp ah.hah.
    Unknown said...
    amik limau nipis gosok-gosok kat ketiak tu everyweek..pasti ko akan fikir "perlukah pakai perfume"
    NUke_Rude said...
    peanut:
    ha.. ingat pesanan mak ko tu. haha..

    chaco:
    oh! perfume limau tu. haha. ingat. wangi dowh!

    fikri:
    thanks for the new info. tak tau lak bau2 ni pun leh contribute to penceraian. nway, thx!

    atok:
    mcm nk stuju je dgn ko bro.. haha

    tengku:
    aku pnah gak dgr ptua ni. tapi xpnah lak try. :)
    Z said...
    meh2 singgah
    zixol said...
    salam bro pe habaq?
    hahijaw said...
    hoo kalo laki berbau itu normal la kn.. kalo perempuan berbau.. lg bermslh.. slalunye ade kaitan ngn hygienes.. tp kalo dh die mmg ko tgk.. bersih.. mandi slalu.. siap sembur minyak wangi tp still.. mebe die ade mslh ngn node2 peluh.. lebih baik berjumpe doc..skng body odor dh leh dirawati hee. oh skng femes la sal V-odor haha ni berbahaye sket k:P:P

    p/s: aku setuju bau lelaki somehow interesting lg2 kalo org tuh kte syg la.. hahaha manly la kot.. hahahahahahhahahahahahahahahhaha
    Unknown said...
    aha amier.. br aku perasan.. komen yg dihantar tuh gne emel adik aku hahahahhahaha sowi beb


    skin

Post a Comment




Segala kenyataan yang terdapat di dalam laman ini hanyalah pandangan peribadi penulis sahaja; dan tidak wajar dijadikan rujukan ilmiah. Semua nukilan adalah karya asli NUke_Rude MELAINKAN setiap perkara yang telah diperjelaskan sumber-sumbernya. Sebarang paparan semula adalah dilarang tanpa kebenaran bertulis. Penulis tidak bertanggungjawab atas kesan daripada salah laku yang disebabkan oleh tindakan pembaca itu sendiri.

 

K2 Modify and NUke Rude Blog 2010 | Use it. But don't abuse it.