Salam.

Dalam beberapa entry lepas, aku ada mention pasal kalkulator saintifik fx-570 yang mana time SPM dlu ramai yg bercanggah pendapat; sama ada kalkulator jenis ini dibenarkan dibawa masuk ke dlm exam hall atau pun tidak. Aku dan beberapa kwn dulu2 jenis yang tak amik port sangat, as long as kalkulator ni boleh digunakan untuk kira2... tu je.

Dan ada yang mengatakan yang kalkulator ni tak boleh dibawa masuk disebabkan fungsi2 tertentu pada kalkulator ni yg 'menggugat' tahap kesukaran soalan. terutamanya soalan Add Maths. Benarkah?

Benar. Selain berupaya menyimpan memori untuk satu-satu nilai tertentu menggunakan fungsi 'Alpha'-alphabet, kalkulator ni jugak boleh digunakan utk pengiraan kamiran tentu dan pembezaan yg mempunyai had (nilai2). Soalan peperiksaan akan menjadi mudah dan tergugat sekiranya si pengguna tahu menggunakan fungsi2 ini. Tak cukup dgn kamiran dan pembezaan, pengiraan soalan matriks dan vektor juga menjadi mudah.


Berbeza ngan kalkulator model lain (keluaran Casio), fx-570 jugak ade fungsi untuk menukarkan unit; yang mana dpt mnjimatkan masa para pelajar utk mmbuat pengiraan.

Dan seperti yg aku katakan, fungsi2 kalkulator ini hanya berguna untuk soalan2 objektif dan juga bagi tujuan semakan semula setelah selesai menjawab soalan. terutamanya Add Maths.

Macam mana aku tau? Hahaha...

p/s: kadang2 ada faedahnya kita baca manual...

NUke

8 Comments:

  1. Unknown said...
    huhu
    tk pernah baca manual kalkulator...lagepun tulisan nyer kecil..
    Faizal Sulaiman said...
    kalkulator yg sangat banyak gunanya masa subjek add math dulu.tp sometimes, aku punya "pandai" g taip karakter2 menyerupai mesej utk mintak jawapan kat member masa exam.hahaha
    zixol said...
    xpenah paham manual kalkulator..aku men taram jek
    NUke_Rude said...
    tengku:
    mmg sgt kecil tulisannya.. tapi aku baca jugak.. haha

    indera:
    oh, aku kdg2 buat gak camtu.. kalo bosan dlm klas, chatting gna kalkulator ngan member sblh..

    azizol:
    haha. mula2 aku camtu gak.. taram je.
    a.t.O.k. said...
    ok.tabik spring toing toing kat ko sbb sanggup bace manual.haha
    charco said...
    kalkulator tu takde jual kt sini..tp bdk2 msia mmg bwk sbb tau apa "kelebihan"nya..bkn stakat kamiran.. utk vektor pon bole buat..haha..

    mode: memasak utk perut yg berbunyi2..
    Ren said...
    Waw pakar Karkulator!
    Dr. Darren said...
    yeah. kalkulator nih byk membantu time spm dulu. wahahaha. tp xpnh lak baca manual dier. isshh kalau tau ar sumer function tuh leh kita hijack sket2 time exam dulu.

    p/s: thx for sharin da info. smp skrg i guna kalkulator nih. ;)

Post a Comment




Segala kenyataan yang terdapat di dalam laman ini hanyalah pandangan peribadi penulis sahaja; dan tidak wajar dijadikan rujukan ilmiah. Semua nukilan adalah karya asli NUke_Rude MELAINKAN setiap perkara yang telah diperjelaskan sumber-sumbernya. Sebarang paparan semula adalah dilarang tanpa kebenaran bertulis. Penulis tidak bertanggungjawab atas kesan daripada salah laku yang disebabkan oleh tindakan pembaca itu sendiri.

 

K2 Modify and NUke Rude Blog 2010 | Use it. But don't abuse it.