Salam & Salam sejahtera.

Dah lama da tak update slot Pantang Larang. So, dah masuk episod yang ke 15 dah. Dan kali ni aku nk berkongsi pendapat ttg satu perilaku segelintir orang ketika memandu kenderaan. Terutamanya kereta lah!

Normal la kalau perasaan selfish tu ada kat setiap pemandu kat jln raya, especially bila drive kat jln2 yg bersimpang-siur or melalui jambatan sempit. So, bila dalam situasi mcm ni, kita takleh nk terlalu bermurah hati dengan memberi saja laluan kepada kenderaan di sebelah kiri @ kanan. Kalau tak, kita kena maki dgn driver kat belakang kita! hahaha.

Jadi, give n take tu perlu. Selfish pun kena ada SIKIT. Dan masing2 kna tau and ikut turn untuk menyelit2 dalam laluan trafik yg sesak tu. And apa kaitannya dengan mengangkat tangan?


Sebagai cara mengucapkan 'terima kasih' sebab bagi laluan; atau mungkin secara tak langsung kita berkata kpd pemandu lain "Kejap bro, aku nak masuk lane ni.. Bagi laluan ya!". So, bila driver lain nampak kita angkat tgn tu, takde la rasa cam bengang ke apa kan? Takdela dalam hati berkata camni...

"Comel betul! da aku bagi masuk jalan, angkat tangan pun tidak...!"

Bertimbang rasa lah kepada yang lain. Ini juga peringatan kepada diri aku sendri. :)


p/s: 'Comel' merupakan kata2 keji yg mulia bagi aku untuk tahun ini.

NUke

5 Comments:

  1. charco said...
    hahaha..btul2..Malaysian mmg ada "budaya" tersendiri bila bab2 driving ni (walopun aku jarang drive)

    but sumhow for me, angkat tangan tu kira mcm tanda "terma kasih" la kt driver yg bg kita jln..kalo die tak bg,lama la kita nk mnunggu kt situ..pstu kne maki plak org blkg..haha

    nway, smoga pengguna jalan raya kt Msia sntiasa berhati2 especially penunggang moto..

    tunggang dgn cermat..ingatlah org tersayang :D

    mode:berehat
    Sitie BUm BUm said...
    bukannye kena byr pon kalo angkat tgn. cewah! mcm iklan radio. hehe
    iyllienaz said...
    ohh..klo aku comel tu pon kate2 keji ke??

    aku suka angkat tgn, lagi2 pada mamat2 yg hensem..haha..baguskan aku???
    Ren said...
    berbudi bahasa tak kira di mana jua anda berada..;)
    NUke_Rude said...
    charco:
    yup~! stuju!

    sitie:
    haha. btul aa.. sama macam iklan radio! :)

    iyllie:
    eleh.. ni yg aku malas ni. Hahaha :D

Post a Comment




Segala kenyataan yang terdapat di dalam laman ini hanyalah pandangan peribadi penulis sahaja; dan tidak wajar dijadikan rujukan ilmiah. Semua nukilan adalah karya asli NUke_Rude MELAINKAN setiap perkara yang telah diperjelaskan sumber-sumbernya. Sebarang paparan semula adalah dilarang tanpa kebenaran bertulis. Penulis tidak bertanggungjawab atas kesan daripada salah laku yang disebabkan oleh tindakan pembaca itu sendiri.

 

K2 Modify and NUke Rude Blog 2010 | Use it. But don't abuse it.