Salam & Selamat sejahtera.

Hurm, waktu hujung tahun lalu aku ada singgah ke UKM. Lepak2 jumpa kawan2 n aku amik kesempatan tu jgak nak menjenguk lecturer aku. So, macam biasa la, for sure bila da habis study, mesti la lecturer tanya macam2. Dah keja ke belum... camne ngan keja, okay ke tak? And tanya juga pasal minat nk sambung belajar ke tak... all that stuffs.

Dan bila soalan tu ditujukan pada aku, aku cuma mampu tersengih2 dan cuba memberikan jawapan spontan yg lebih kepada alasan utk tidak mahu berbicara akan soal itu. Bukan nya aku memang dah tertutup hati langsung nak ambung blaja, cuma buat masa ni, aku kena consider byk perkara.

Antaranya, status kewangan family dan jugak diri sendri. Aku ada sorg adik yg still in school. Tahun ni dia SPM. perjalanan hidup dia masih jauh lagi. Dan aku kena sedar yg aku takleh nk mengharapkan bantuan kwangan drpd parents aku semata2. Aku dah 21. Dah cukup besar da aku rasa untuk berusaha & peroleh $ sendri. So, aku decide utk bekerja (terlebih dahulu).

Ada. Memang ada memasang niat nk sambung Master. Most probably aku akan sambung dalam bidang yg sama aku amik swaktu di UKM dlu. Reason? sebab lecturer semua dah kenal, prosiding kat fakulti pun skit2 dah tahu lah since dah pnah buat thesis kan? And some more, aku mmg minat bidang tu. I have to admit that i am more into science line. But i dont deny my other interest in musics, events & blogging. Kalau side interest ni bole membantu aku pergi lbh jauh, alhamdulillah...syukur!

kegilaan zaman2 blaja dlu...

Borak2 ngan lecturer. Borak2 juga dgn kawan2. Borak2 jugak dgn officemate. Most of them encourage aku utk sambung blaja memandangkan usia aku masih di-consider muda. But after all, aku juga yg kena buat keputusan.

Dan aku rasa aku akan sambung blaja kot. Lagipun dah lama dah aku simpan borang permohonan tu dalam drawer aku tu. Hmmm...

Sambung belajar...?

NUke

10 Comments:

  1. charco said...
    hehe...in my opinion..sambung la blaja wahai saudaraku NUke.. :D

    bkn pe, skrg pon da rami org amek master.. untung2 nnt dpt keje pon, gaji besar sket dr degree :P (tgk rezeki jgak..)Tp bg aku la, kalo bole aku nk blaja smpai PhD (insyaAllah..)

    Psl kewangan tu, kita kne pandai2 pkir jln pnyelesaian..adik SPM tu, srh die blaja rajin2,dpt scholar..

    Nway, aku harap ko smbung la belajar ye.. :D

    mode:revision in action!!
    a.t.O.k. said...
    sambung blaja tuh sgt la digalakkan.nak2 plak bila skang nih berlambak orang dah grad tapi takde keje.so, yang membezakan hanyalah luck dan taraf pengajian.

    tp dalam kes ko, ko keje dulu pon takpe.sambung blaja bile ko betul2 da mampu nk tanggung kos ko blaja sendiri.blaj x kire umo.bile2 pon boleh.

    one more thing, ko baru 21?siyes ke?aku igt ko lagi tua.dem.
    Unknown said...
    Mr.Nuke aku pn mcm ko gak...tp akhirnya aku smbung gak master...skrg sem 1...adik bawah aku ader 2 org lagik yg skolah...then xde sape pn keje lagik...akak aku wat master gak ...adik aku masih dgree sem 2..yg sorg lagik br pas SPM...pasal kewangan memang ar problem...sbb bapak aku da xkeje...tp alhamdulillah la..lepas gak smbung master...aku mohon biasiswa KPT yang budget mini tuk yuran pengajian...tuk duit sara diri...PTPTN la...

    Ko try la apply KPT tuh...mane tau dapat....
    NUke_Rude said...
    charco:
    insyaallah.. kalau ada rezki..:)

    atok:
    betul. but sementara semangat study tak hilang lg ni.. baik sambung kot. kang dah asyik sgt pgg duit, da takde rasa nk blaja lagi... aku dah 25 thn la.. hahaha..

    ruff:
    eh? ade ya biasiswa KPT? nanti ak try tya2 n cari info psl ni. thanks!! :)
    Daus said...
    Nuke, pekate ko amek master lam Nano Tech, sbab aku ada kenal senior nuklear aku, dia amik Nano la...

    Nano pon ada kaitan ngan nuklear pee... hehehe, aku just bagi suggestion...

    Teheeee... XD
    iyllienaz said...
    ohh..ape2 pon keputusn ko, aku tetap bg sokongan..good luck..
    Faizal Sulaiman said...
    kalu minat apa salahnya sambung.ko muda lagi apa?.sweet 21 katakan.hahahahaha..
    tp better cr duit dulu, set target bila nak sambung blaja balik.;)
    Bicara hati di hujung jari said...
    ooooo umur 21 ek? patutlah suka main lipas...kekekeke

    tapi baguslah fikir camtu...sorang anak yg bertanggungjawab dan ada rasa simpati pada mak ayah...juga tak mementingkan diri sendiri...

    insyaAllah ek...ada rezeki tu nanti utk sambung belajar..

    pe2 pun..moga maju jaya je penternak lipas yg berjaha...

    ahakssss...daaaaaaa !!!!
    NUke_Rude said...
    dough:
    hm. will consider gak la. nanotech. thx bro!

    iyllie:
    thx iyllie for being very supportive :)

    faizalsulaiman:
    hahaha.. sweet la sgt kan? dah mcm kencing manis dah sweet nye. tak tau la bro. byk benda nk kna consider ni.

    bicara hati:
    hahaha. nak oder lipas ke? hahaha. thx sis! apape pun ni sma perancangan, akan datang tak tahu lagi~
    huhu
    Anonymous said...
    yes! amier jom smbg blajar.jom nano.
    dlu aku 317 nko 318.skg dah x der geng.

    aku pun 6 bulan jer gra.pas2 tanggung sendiri kot.yama lagi lah.haha.pening gak.pasal bajet mini yng KPT itu,dah tutup kot.

    papepun,klu nko keje dlu kmpl duit dlu pun x per,okeyjer.nnti msklah balik.kata muda...haha


    -nnana-

Post a Comment




Segala kenyataan yang terdapat di dalam laman ini hanyalah pandangan peribadi penulis sahaja; dan tidak wajar dijadikan rujukan ilmiah. Semua nukilan adalah karya asli NUke_Rude MELAINKAN setiap perkara yang telah diperjelaskan sumber-sumbernya. Sebarang paparan semula adalah dilarang tanpa kebenaran bertulis. Penulis tidak bertanggungjawab atas kesan daripada salah laku yang disebabkan oleh tindakan pembaca itu sendiri.

 

K2 Modify and NUke Rude Blog 2010 | Use it. But don't abuse it.