Senarai pemenang AJL-24:-


Vokal Terbaik : Black - Aku Rindu Sayang Kamu

Persembahan Terbaik : Aizat - Kau Aku

Tempat ketiga : Faizal Tahir - Bencinta

Naib Juara : Yuna - Dan Sebenarnya

Juara Lagu ke-24 : Aizat - Pergi

--

Siapa sangka Aizat akan mengungguli AJL kali ini. Setelah dominasi selama 2 tahun berturut-turut oleh lagu indie, akhirnya kemenangan kembali berpihak kepada lagu 'balada' yg berentak slow. Pertama2nya, aku ingin sekali mngucapkan Tahniah kepada Aizat, Pete Teo & Amran Omar sbb berjaya mencatatkan kemenangan Pergi dlm AJL dan (skali lagi) memberikan impak kpd industri muzik tanah air. (Walaupun aku tau diorg takkan baca blog aku ni.. aku wish je la tahniah! Haha!!)

Apape pun, 2 drpd 3 ramalan aku tepat. Yuna memenangi tempat kedua dgn lagu bahasa Melayu pertamanya; Dan Sebenarnya. Faizal Tahir pula di tempat ketiga dengan kolaborasi hebat dirinya dengan Audi Mok yg menghasilkan lagu Bencinta.

Sebelum juara lagu diumumkan, Black terlebih dahulu menerima khabar gembira apabila lontaran vokalnya semasa menyampaikan lagu Aku Rindu Sayang Kamu diiktiraf oleh juri2 AJL24. Aizat sebelum itu juga turut memenangi kategori Persembahan Terbaik menerusi lagu Kau Aku.

Nyatanya AJL 24 sememangnya satu acara yang paling bertuah bagi Aizat. Layak dengan 2 buah lagu; dan kedua-deuanya itu membawa tuah kepadanya. Syabas Aizat!

Dan apa yang nyatanya, kesemua finalis AJL kali ni memang hebat-hebat belaka. Bermula dengan persembahan memukau. Bagi aku, AJL edisi kali ni memang membuatkan para juri pening kepala utk decide artis mana yg layak mengungguli kategori Persembahan Terbaik. Mantap! Memang Mantap!!!

Tapi, sedikit masalah berlaku ketika kumpulan Hujan menyampaikan lagu mereka; Aku Scandal. Ade sikit tuning lari. Perasan jugak bila Noh pusing n jeling 'apsal bro?' kat gitaris lain lepas tu angkat bahu tanda 'entah'.

Faizal Tahir tampil menyanyi dengan bertongkat sebelum Shila membuat cameo di penghujung lagu...

Apa2 pun; semua lagu yg bertanding kali ni memang mantap dan hebat cumasedikit cacat disebabkan masalah2 teknikal. Dan oh! Aku rasa pengacara AJL kali ni macam serabut skit. Tak nampak ape yg dorg cuba sampaikan. Ke, aku sorg je yg rasa camtu?

But still, aku gembira sebab 2 lagu yg aku target menang, memang menang! HAhahahahaah! Takbur! Takbur! macam la aku juri!! Hhahaha..


NUke

15 Comments:

  1. charco said...
    Aah! Mmg mantap AJL kali ni.. aku pnye lagu target utk top 3 sume btul.. hahaha..

    btw, tahniah kt Aizat sbb menang 2 kategori :P

    mmg best lagu "Pergi" tu
    Fauzzan Helmy Anuar said...
    Surat khabar prtama yang keluarkan berita tentang AJL. Huhuhuhuhuhu.
    a.t.O.k. said...
    tak ke rase sebab 1malaysia lagu tuh menang?
    hahaha
    tapi not bad la.


    erm pasal pengacara tuh, mmg aku pon nmpk gak.aku tak rase ally layak tuk mengacara ape2 jenis acara yang berkaitan dengan musik.sbb aku rase die cm sampah.ok.harsh.x sampah la.najis.ok?
    Nizam Zahri said...
    yep.. AJL terbaik... tapi aku rasa Yuna paling hambar..
    iyllienaz said...
    ohh..sangkaan aku betol..hehe
    Faizal Sulaiman said...
    wahhhh...hihihi..
    lagu "pergi" mang best.layan sedih malah konsep 1 malaysia aizat mang jadik la.haha

    bukan je Hujan yg ada techinical poblem, prsembahan Alyah gak cam lari tune kan?
    NUke_Rude said...
    charco:
    wah! pasni bole la ko jadi juri bro.. semua lagu yg target menang!hahaha. :P

    fauzzan:
    bukan surat khabar la.. 'blog khabar'.. hahaha :D

    atok:
    hahaha.. maybe. but mmg kombinasi pengacara kali ni nampak mcm pelik & teruk skit.
    NUke_Rude said...
    nizam:
    eyh? tapi aku suka yuna pnya intro... main piano mainan.

    iyllie:
    ha.. ni pun bakal-juri la ni. ahhaha :P

    faizalsulaiman:
    hahah. tu la pasal. mcm nak bodek Najib jek. hahaha. apape pun mmg layan gak la AJL kali ni walopun byk tech error. huhu
    MYRAspberry said...
    weh, mana ada tuning hujan lari la.. die tny apsal bro kat mmbr die tu sbb fans tetibe datang depan stage buat gig... die cuak la takut kena serbu atas stage.
    razy san™® said...
    haha..kalo bab mslh teknikal tu, mmg xdpt la nk elak..kalo cmne bgus pn...mst de mslh teknikal nt..

    pgacara plak...hahaa...sblom AJL stat lg pn, pdpt2 korg dh ddgri kt sni...tp at least diorg dh wat yg terbaik..

    yuna hambar??....mgkin sbb lagu die slow...so camtu la prsembhnnye.tp aku lbh kecewa bunkface..layu je...

    Aizat (pergi)..kne dgn timing rsenye...1 mrkh bonus la tuk lagu tu...

    tu je....nt aku post entry AJL versi aku plak...sblom AjL bermula n slps...ok....
    Adam Arjuna said...
    Tahniah utk ko...
    razy san™® said...
    yg hujan tu mmg sje je wat camtu
    kire mcm gimik la..tp diorg dh practice mse raptai..sje2 je wat pnonton cuak skit..tp hujan mmg sempoi...
    farish izaryl @izreez said...
    berbaloi2 aizat mng ehhe
    si buta warna said...
    faizal tahir :'(
    NUke_Rude said...
    pergh. tau saja e korang psal AJL kali ni. hahaha. regards to mslh technical tu.. aku leh kata memang kat mna2 acara pun ada tendency nk berlaku kan? so, it is (kinda) expected.

    cuma pendapat ttg persembahan artis tu, aku rasa ia subjektif. depends on individual on how they look at it.

Post a Comment




Segala kenyataan yang terdapat di dalam laman ini hanyalah pandangan peribadi penulis sahaja; dan tidak wajar dijadikan rujukan ilmiah. Semua nukilan adalah karya asli NUke_Rude MELAINKAN setiap perkara yang telah diperjelaskan sumber-sumbernya. Sebarang paparan semula adalah dilarang tanpa kebenaran bertulis. Penulis tidak bertanggungjawab atas kesan daripada salah laku yang disebabkan oleh tindakan pembaca itu sendiri.

 

K2 Modify and NUke Rude Blog 2010 | Use it. But don't abuse it.