Waktu aku masuk Matrikulasi dulu, aku tak tahu pun ape sebenarnya keadaannya. Sama macam sekolah asrama ke? Jadual waktu aku sama mcm zaman sekolah dlu2 ke? Sape la roomate aku nanti? Then, bila aku dah daftar masuk pagi tu (sebab nama aku mula dgn huruf A, so aku daftar sesi pagi), then roughly aku dapatla sdikit sbyk idea pasal life di matrikulasi.

Then, masuk lah roomates aku dlm bilik C119 tu. Arief dr Terengganu, Haniff pulak orang Melaka, dan Mohd. Fadhiri dari Kelantan.

Kiranya memang bercampur aduk lah kitorang ni. Aku ckp bahasa KL, but at the same time cuba memahami bahasa ganu and kelantan; sambil2 membiasakan diri dengan bahasa melaka.

Konflik kitorang waktu mula2 masuk matriks ialah menentukan arah kiblat dalam bilik. Haha, sebab malas nak pergi sembahyang jemaah malam Khamis tu, maka kitorang pakat2 nak sembahyang dalam bilik (secara berjemaah). Imamnya, pastilah Fadhiri yang kemudiannya kitorg bagi nickname 'Ustaz' kat dia. Fadhiri memang baik. Dia antara org Kelantan pertama yg tidak begitu 'kenegerian' yg pernah aku jumpa. Sungguhpun kat aras blok tu ramai je budak Kelantan lain, tapi Fadhiri ni jenis bergaul dengan semua org. So as the rest roomate aku yg lain.

And ade satu malam tu, kitorang nak isi air R.O kat depan koperasi, tapi waktu tu mmg dah lewat sangat. Dah dekat jam 2 pagi. So, kitorang pakat2 keluar bilik senyap2 and berlari gi tempat isi air tu. Memandangkan kitorg ni jenis yg akur pd peraturan, so kitorg pun berlari2 smula ke bilik sambil menjinjing botol air yg besar tu... sebab takut si felo nampak.

Then, ade satu period tu, kitorang gabung 4 4 katil kat sebelah tepi. Katil aku kat hujung. Ade satu hujung minggu tu, bila aku tejaga, semua roomate aku dah menghimpit kat katil aku, dek gara2 Anip yang lasak.

Bila tiba waktu exam, Fadhiri yg akan baca doa dlu sebelum kitorang keluar dari bilik. Dia memang pandai, amik sains Hayat. Boleh kata antara scorer jugak la si Fadhiri tu. Katil dia sebelah dengan katil aku je. Memang bagus Fadhiri ni, alim n banyak pengetahuan agama.

Paling kelakar bila dia cuba cakap2 dalam slang KL or Melaka, aku rasa terhibur sangat.

Tapi, tadi kira2 jam 11; setelah sekian lama aku terputus hubungan dengan roomate2 aku, Arief call. Dia tanya khabar and bercerita tentang diri masing2. Then, dia bagitahu aku yang Fadhiri yang kitorg panggil 'Ustaz' itu dah meninggal dunia.

Ustaz dah meninggal dunia. Kena langgar lori, awal bulan Januari hari tu.









Dan segala memori kami bersama2nya pun kembali satu per satu.

Aku rasa terkilan dan sesal. Kenapa? Sebab aku rasa inisiatif aku untuk kembali berhubung dengannya selepas tamat matrikulasi dlu sangat kurang. Dan aku terlewat tahu akan pemergian seorang sahabat & seorang roomate yang sangat baik budi pekertinya.

Mungkin aku sudah terlambat tahu, tapi aku mengharap agar Al-Fatihah ku ini masih belum terlambat sampai kepadamu, Fadhiri.


Al-Fatihah buat Mohd. Fadhiri.

NUke

15 Comments:

  1. Anonymous said...
    alfatihah beb utk dy. may Allah bless him
    NUke_Rude said...
    yeah, aku still terkejut. :|

    org baik selalu 'pergi' awal kan?
    Ren said...
    al-fatihah...semoga rohnya dicucuri rahmat~
    zixol said...
    sedeh pulak kali nih..muge kenangan korg tu kekal smapai bila2..
    Anonymous said...
    al fatihah

    ps: rajin bloging skrg?
    NUke_Rude said...
    janggel:
    terima kasih.

    azizol:
    ye. aku mcm x caya lak yg dia dah meninggal. but, apape pun aku redha.

    ray:
    thanks. rajin sbb cuti.
    charco said...
    Al-Fatihah..

    Semoga dia ditempatkan di kalangan org yg beriman..
    Faizal Sulaiman said...
    Al Fatihah;

    semoga roh beliau dicucuri rahmat.

    org yg Tuhan sayang, cepat betol meninggalkan kita,kan.
    MR. SYAH said...
    Al fatihah..

    semoga rohnya dicucuri rahmat..
    bkn sng dpt sahabat yg baikn..
    iyllienaz said...
    ending entri yg xdisangka walaupon tajuk dah terpampang..sbb seronok baca kenangan korang masa m3x dulu..apa2 pon smoga rohnya dicucuri rahmat..Amin..
    Pria Pena said...
    walaupun aku duduk di matrikulasi dua bulan (pasal dapat tawaran lain), tapi aku still keep in touch ngan member2 aku time blaja di sana dulu. baca cter ni buat aku rasa sedih plak (tak sampai nangis la). takziah untuk ko yang kehilangan kawan dan alfatihah buat arwah.

    ~sahabat sejati ialah yang bersama kita kala susah senang hatta sehingga di syurga~
    farhana said...
    sedih entry nih..
    alfatihah untk beliau..

    dulu m3x mana?
    pari-pari tersenyum said...
    sedey baca story ni:(..semoga rohnya berada dikalangan org yang Beriman..AMIN [-o<
    AkU said...
    Aku xtau..ble aku bce je entry ko nih..jiwa aku terusik..teringat kisah boarding skol aku dlu..then ble sampi kt end part of entry ko nih..aku jadi sebak..teringat kt arwah x-roomate aku..

    al-Fatihah buat mereka..
    bootunque said...
    al-fatihah, arwah Fadhiri memg baik sgt...dia 1 U dgn aku...aku agak sedih bila bca pasal dia, w/p aku x rapat dgn dia, but, aku tau dia org yg mcm mana...Allah lebih sygkn dia...

Post a Comment




Segala kenyataan yang terdapat di dalam laman ini hanyalah pandangan peribadi penulis sahaja; dan tidak wajar dijadikan rujukan ilmiah. Semua nukilan adalah karya asli NUke_Rude MELAINKAN setiap perkara yang telah diperjelaskan sumber-sumbernya. Sebarang paparan semula adalah dilarang tanpa kebenaran bertulis. Penulis tidak bertanggungjawab atas kesan daripada salah laku yang disebabkan oleh tindakan pembaca itu sendiri.

 

K2 Modify and NUke Rude Blog 2010 | Use it. But don't abuse it.