Surat yang ditunggu-tunggu sudah tiba. Setelah 6 bulan menamatkan pengajian di universiti, akhirnya tanggungjawab aku sebagai peminjam haruslah dilaksanakan. Surat Bayaran Balik Pinjaman PTPTN dah pun sampai. Nasib baik aku dapat pinjaman separuh saja; RM10,500.00. Dalam jadual pmbayaran tu pun amik masa 5 tahun nak settlekan.

Dasyat diorg ni buat untung. Aku diberi pinjaman RM10,500.00 yang mana itu pun tak betul2 cukup aku dapat sebab setiap sem aku dapat kurang bebrapa ratus. But then, dalam surat tu, diorg suruh aku bayar extra RM912.36 as kos pentadbiran.

Kos pentadbiran..?

So jumlah bayaran = RM 11,412.36

Eh, boleh tak kalau aku nak bayar tak ikut amount yg diorg tetapkan tu? Sapa2 tahu? aku kalau boleh nak cepat setelkan hal PTPTN ni. MAlas aa nak kna bayar sampai 5 6 tahun. kalau boleh setel cepat, lagi bagus.


:)

NUke

14 Comments:

  1. farhana said...
    xkesah kan nk bayar bape pon..ikot kemampuan kita..
    lagi cepat settle lagi bagus :)
    AkU said...
    Aku still xdpt lagi surat pembayaran balik..adakah ini bermakna aku xpyh byr blk??
    halal kaedahnye..hahaha..
    MR. SYAH said...
    mujur time aku nnt klu dpt 3.75 xyah byar..

    klu nk cpt byr cash teruslh..
    heheh.. tu pn klu ada 11 ribu..
    NUke_Rude said...
    farhana:
    boleh eh?

    aku:
    sama ada dorg halalkan.. atau ko punya hutang byk sangat. tu yg x sampai2 lagi sbb byk kertas kna guna nak print surat tu.

    syah:
    jadi, study lah elok2.
    ismaelzaharee said...
    if ada kwsp, leh bayar pakai duit dalam acc kwsp. tp kena pg pjbt kwsp la.. huhuhu..
    AkU said...
    erk~~
    bkn hutang..pinjaman..
    ngeee..
    Pria Pena said...
    naseb bek aku x amek ptptn.
    akak aku yg larang amek pasal die kena bayar lebih mahal.
    bayangkanlah dia dpt ptptn dr diploma sampai degree... erk!
    iyllienaz said...
    byk kan kos petadbiran..klo tangguh lagi bertambah2 kena bayar..
    NUke_Rude said...
    ismael:
    boleh eh bayar gna kwsp.. huhu. nnti lah tya kat kwsp. thx!

    aku:
    ya! pinjaman!

    ashraf:
    tu la pasal. ni pun nasib baik la aku dpt half je. kalo full pinjaman, mau sampai 10 thn nk kna baya...

    iyllie:
    tahu takpe. macam2 gak dorg ni.
    Faizal Sulaiman said...
    aku rasa aku 10 thn (from dip to degree).sib baik skunk ni da byr sket2.huhu.

    kos pentadbiran dia mang mahal gaban la.nak byr PT tu plak mesti atas dari percentage kos pentadbiran.
    Ren said...
    hahah welkam tu de klab bro!
    dr itu! said...
    p la jumpe pegawai PTPTN tu, waktu mintak penangguhan pembayaran aritue, diorg kata byar je brape, tapi kalau selesaikan awal, faedah aka kos pentadbiran tu akan dipulangkan..nak lebey kepastian...jupe diorg la..
    NUke_Rude said...
    faizalsulaiman:
    baik ko menyimpan dr skang. nti sng nk bayar. haha.

    janggel:
    yeah! trima kasih!

    alhaqimi:
    oh! kalo setel awal dorg pulangkan kos pentadbiran? haa.. cambest je. insyaallah, nti aku jmpa. Thanks.
    bootunque said...
    baik ko byar sekali gus, aku rasa kalu byar sekali gus, x pyah byar smpai mcm 2 byk kot...ko bt lah loab dgn bank Pa&ma...

Post a Comment




Segala kenyataan yang terdapat di dalam laman ini hanyalah pandangan peribadi penulis sahaja; dan tidak wajar dijadikan rujukan ilmiah. Semua nukilan adalah karya asli NUke_Rude MELAINKAN setiap perkara yang telah diperjelaskan sumber-sumbernya. Sebarang paparan semula adalah dilarang tanpa kebenaran bertulis. Penulis tidak bertanggungjawab atas kesan daripada salah laku yang disebabkan oleh tindakan pembaca itu sendiri.

 

K2 Modify and NUke Rude Blog 2010 | Use it. But don't abuse it.