Terima kasih.

kadang2 kita selalu overlook ttg perkara yang simple. Mudah je sebenarnya nk mengucapkan terima kasih. tak perlu mngambil masa selama 10 saat pun. Tapi, aku tetap heran, kenapa masih ramai lagi umat manusia kat luar sana tu cukup susah nk ucap terima kasih bila mmperoleh sesuatu.

Bukan lah mahu menyindir siapa2, cuma slot pantang larang kali ni nk membincangkan erti dan besarnya makna ungkpn terima kasih itu. Okay lah. Aku akui juga, kadang2 aku pun ter-miss nak say thank you bila seseorg tu blanje aku mkn. Bukan apa, time2 makan tu plak, kita tgh duk sembang2... sampai terlupa nk ucap terima kasih. Jenis dan faham aku, bila nasik dah habis makan, baru lah say thank you. Tapi sometimes, nasik dah habis.. layan sembang berjam2.. lpas tu masing2 blah... sampai terlupa nk ucap terima kasih. Tapi, selalunya, lepas tu aku akan call or mesej smula la org yg blanja aku tu and say thank you.

Well, memang ada org yg amik ringan pasal ungkapan ni. For them, it's a common sense yg mana tak perlu buat pun tak mngapa. Grab and go. Never say thank you. Yeah! Maybe org tu terlupa, or else, mmg dia tu selfish! Aku dah jumpa ramai org yg mcm ni. Sejak2 kerja ni, lagi ramai aku jumpa. Kerja aku memerlukan aku berhubung dgn ramai org, so PR kena superb. Dalam usaha aku belajar utk improve ni, aku sedar... perkataan 'terima kasih' itu mmg sangat penting dalam communication, especially with clients.

So everyone, ringan2kan la mulut nk berterima kasih kpd org lain. Tak susah pun. Cuba kalau ko bg somethg kat org, pastu org tu wat dono je. tak say thank you pun... apa kau rasa?


Terima kasih sebab sudi baca.

NUke

10 Comments:

  1. tHEoNeANDoNLy said...
    tima kasih sbb berkongsi cerita...
    iyllienaz said...
    here goes 5 magic words yg ktorg blajar dr kecik bile communicate ngan org..
    1.salam/greet
    2.excuse me
    3.please
    4.sorry
    5.thank you

    contohnya:
    "Assalamualaikum..excuse me mr nuke..please explain lebey lanjut pasal blablabla.."

    and bile dah dpt info,

    "sorry la menyusahkan and thanx ek 4 ur info.."
    zixol said...
    same2..time kasih bg aku nasihat bergune..slalunye aku akn pakse mmbe2 ckp time kasih kalo aku bg pape..huhu
    Faizal Sulaiman said...
    terimakasih sebab ko mang suka mengingatkan kitorg yang lalai.
    Ren said...
    Oh memang perkara ni selalu dianggap ringan. terutamanya bebudak laki, susah sgt nak luahkan perkataan tu. So mulai skg ayuh kita jadikan ia amalan.

    Thanks for sharing~
    Anonymous said...
    salam..
    dlu stadi ukm ke?
    -junior.nuc.ukm-
    hee
    NUke_Rude said...
    theone:
    sama2 juga. terima kasih kembali sbb mmbaca.

    iyllie:
    thats ryte girl. always amalkan perkara itu ya! ;)

    azizol:
    thx ya! :D

    indera:
    alah. apa la sgt. ini pun reminder utk diri sendiri juga. thx bro!

    janggel:
    stuju bro! hahaha. napa eh? ;)

    ano:
    ya! saya dulu blaja di ukm, course sains nuklear. nak nota kah?
    Ren said...
    sebab ego ...;)
    NUke_Rude said...
    yeah! :)
    charco said...
    aku jarang ckp terima kasih sbb slalunya aku akan secara automatik ckp "thanks.."

    hoho...nk wat cmne.. "terima kasih" ngn "thanks" tu sama je maknanye..

    mode:sejuk dan bakal menjadi lagi sejuk...haih...

Post a Comment




Segala kenyataan yang terdapat di dalam laman ini hanyalah pandangan peribadi penulis sahaja; dan tidak wajar dijadikan rujukan ilmiah. Semua nukilan adalah karya asli NUke_Rude MELAINKAN setiap perkara yang telah diperjelaskan sumber-sumbernya. Sebarang paparan semula adalah dilarang tanpa kebenaran bertulis. Penulis tidak bertanggungjawab atas kesan daripada salah laku yang disebabkan oleh tindakan pembaca itu sendiri.

 

K2 Modify and NUke Rude Blog 2010 | Use it. But don't abuse it.