Setelah perbincangan dan pendapat dikumpul, maka The8 kali ini menyenaraikan lapan penyanyi wanita tempatan yang mempunyai kualiti dan pengaruh vokal yang baik dlm setiap penyampaian lagu. Nyatanya, mmg ramai lagi penyanyi di Malaysia ni yg mmpunyai vokal hebat dan mantap, tapi apakan daya, aku cuma mampu menyenaraikan lapan saja, bukan lah 80, 800, ataupun 8000. Dan mereka yg tersenarai ni masih bergiat aktif dalam industri muzik kini.

--
#8 : Misha Omar
Single debutnya memang meletup habis! Malah suatu ketika dulu, Misha Omar pernah dikatakan ‘the one yang boleh meruntuhkan dominasi Siti (Nurhaliza) dlm industri muzik” sewaktu kemunculan pertamanya. ‘Bunga-Bunga Cinta’ diangkat sbg Juara Lagu 18. Memonopoli malam itu dgn kemenangan Vokal Terbaik. Thn berikutnya, Misha menang lagi utk kategori Vokal Terbaik menerusi ‘Pulangkan’. Nyatanya, vokal Misha memang ber’hantu’ dan mmg sesuai utk lagu2 key rendah & tinggi secara tiba2 spt dalam lagu 'Cinta Adam Dan Hawa'.

#7 : Noraniza Idris
Well, she is a must in the list! Sebab apa? Dia adalah Ratu Pop Etnik! Bukan nak kata artis lain tak boleh nyanyi lagu tradisional dengan baik, cuma ianya lebih baik dan sedap didengari kalau Noraniza Idris yang menyanyi. Suara dia ni kalau diamati, sebenarnya sedap! Best gak! Ada alunan dan vibration pada setiap penghujung baris ayat yang dihabiskan... betul.. sedap suara dia ni!

#6 : Adibah Noor
Semua tahu time AJL 21, Adibah Noor sapu bersih 3 awards termasuk Vokal Terbaik. Yes! She deserved to be on the list. Tak sabar menanti buah tangan terbaru drpd Adibah lagi. Ternyata lagu ‘Terlalu Istimewa’ itu sememangnya terlalu istimewa bagi Adibah Noor…

#5 : Dayang Nurfaizah
Mendapat jolokan 'Beyonce Malaysia', penyanyi coklat manis ini sememangnya mempunyai vokal yang hebat. Tak semua org ada suara sehebat Dayang. Sedikit edgy dan tajam, namun still maintain merdu. Boleh kata, semua lagu dia ni mosstly match dengan suaranya. Oleh itu, Dayang berada pada kedudukan ke-5.

#4 : Jaclyn Victor
Jaclyn Victor mengejutkan rakyat Malaysia apabila memenangi Malaysian Idol, yg mana dia mmg layak utk bergelar juara. Pastu, berjaya pulak menggondol anugerah Juara Lagu menerusi ‘Gemilang’ yang sememangnya nyaring! Then, terkejut beruk kita dibuatnya bila dia berjaya mnumpaskan dominasi 8 tahun Siti pada AIM2006 dengan memenangi Vokal Terbaik! Ha… bru kau tahu power tak power vocal Jac!

#3 : Ning Baizura
Kau boleh tiru suara Ning Baizura? Cuba buat skit, aku nak dengar! Hm, unik dan versatile. Itu yang ada pada vokal Ning. Tak ramai artis kat Malaysia ni bersuara macam Ning Baizura. Kalau tak caya, cuba korg dengar lagu ‘Selagi Ada Cinta’ dan ‘Awan Yang Terpilu’ tu guna headset… meremang juga lah bulu roma!

#2 : Ziana Zain
"...Hebatkah Cintaaaaaa............"
Kalau kategori Vokal Terbaik diwujudkan sejak awal penyiaran Juara Lagu, rasanya Ziana Zain mungkin mengunggulinya. Paling tak dapat dilupakan bila Ziana membawakan lagu ‘Puncak Kasih’, yang sememangnya bukan calang2 org boleh nyanyi. Last year, 'Dingin' sekali lagi membuktikan keupayaan Ziana utk membawa lagu yg tinggi nadanya.. dengan jayanya! Tahniah Ziana!


#1 : Siti Nurhaliza
Perlukah aku mengurai panjang lagi dengan kekuatan lontaran vokal Siti Nurhaliza? Kelunakan suaranya diperakui ramai dan diiktiraf oleh industry muzik tempatan dan antarabangsa. Cukuplah dengan keupayaan mendapat jolokan ‘Voice of Asia’, dan ‘Asia’s Celine Dion’ yang mana kemudiannya tersenarai dalam senarai Top10 ‘Artis Asia Terbesar (Terhebat)’ dan ‘Artis Muzikal Serantau Terbaik’ masing2 menerusi Channel V dan MTV Asia. Malah, vokal Siti masih maintain hingga kini. Tahniah Siti!

--

Seperti biasa, ia nya cuma pendapat peribadi dan segelintir individu saja. Aku tak buat kajian akademik dan terperinci untuk membuat senarai The 8 ni. Ya! semestinya menyusul selepas ini adalah senarai lapan vokal lelaki terbaik utk artis tempatan kita. Percayalah... muzik2 kita ni sebenarnya best n jauh lagi sedap drpd muzik lain (well... ada jugalah yg tak berapa nak sedap!), kalau kita asyik suka n minat kat produk luaran je, sapa nk menghargai muzik tempatan? Nak harap org luar? haram!

p/s: gambar trofi AIM tu aku amik dr google. Ntah dari website mana ntah. kalau pemiliknya sdg membaca, ingin skali aku ucapkan thank you!

NUke

9 Comments:

  1. renjizakura said...
    setuju setuju setuju
    NUke_Rude said...
    part mana yg setuju nya ni?
    iyllienaz said...
    suara siti nurhaliza mmg mantap..
    renjizakura said...
    ya
    sungguh mantap seperti orangnya
    Faizal Sulaiman said...
    siti mang best.tapi slalu jugak kena kutuk.org jeles kat dia kot.hoho

    ku suka siti nyanyi lagu org lain kalu tiap2 kali dia perform.dia wat lagu tu cam lagu dia jek!best2!
    tHEoNeANDoNLy said...
    bro.. 8 org penyanyi lelaki vokal yg mantop plak saper bro?? hehe..
    NUke_Rude said...
    yeah. vokal siti still sedap lagi la stakat ni. anyway, top 8 untuk vokal lelaki dah ada. cuma mahu sort out je lagi. sabar aa.. still under discussions.

    haha
    Adam Arjuna said...
    HOhO...

    satu kelainan dalam nukerude.blogspot.com

    ini dia bila nuke membicarakan tentang industri hiburan tanah air..

    congrates beb!!.. atleast entry ko terkeluar skit dari kecenderungan dan bahasa yg slalu ko gunakan..

    i kinda like it!!
    LuVidA^^ said...
    yeyy datuk ct 4 ever

Post a Comment




Segala kenyataan yang terdapat di dalam laman ini hanyalah pandangan peribadi penulis sahaja; dan tidak wajar dijadikan rujukan ilmiah. Semua nukilan adalah karya asli NUke_Rude MELAINKAN setiap perkara yang telah diperjelaskan sumber-sumbernya. Sebarang paparan semula adalah dilarang tanpa kebenaran bertulis. Penulis tidak bertanggungjawab atas kesan daripada salah laku yang disebabkan oleh tindakan pembaca itu sendiri.

 

K2 Modify and NUke Rude Blog 2010 | Use it. But don't abuse it.