Salam.


Alhamdulillah, ketika aku menulis ni, connection internet makin baik. Laju. Mungkinkah ada org2 dr company itu membaca aduan aku ini? Oh No!

Dulu kan, waktu aku kecik2, aku selalu wondering... 'kenapa la org laki tua2 ni pakai kain... bukan ke kain tu org pompuan je yg pakai??' Maklum je lah. budak hingusan, seluar pun suruh akak2 yg pakaikan. Haha. Crita lama. Okay lah. Untuk para pembaca sekalian, satu soalan untuk korang.. Sejak bila korang start pakai kain pelikat (utk lelaki) or kain batik (utk pompuan) ?

Aku percaya, kebanyakan kaum Hawa dah start pakai kain batik lagi awal berbanding lelaki ni. Maklumlah, zaman2 aku kecik dlu, yg lelaki ni kemain lasaknya, tiap2 petang wajib main ngan jejiran kat luar.. kotor satu badan. And basically, yang perempuan selalunya ptg2 kna lipat baju, or masak.. or sometimes temankan adik2 or join abg2 dorg main skali. Basically, aku hanya refer pada life kakak2 aku je lah. Dah itu je contoh yg terdekat. So, disebabkan perempuan byk mluangkan masa kat rumah.. so maybe lah diorg terdorong utk pakai kain batik kot.. Ceh! pepandai je aku ni wat teori.

Buat pertama kalinya aku pakai kain pelikat pada usia 11 tahun, yakni ketika aku Darjah 6. Aku ingat lagi, kain pelikat tu kaler biru and disebabkan aku pendek, aku kena lipat skit kain tu... bagi sesuai ngan kependekan aku tu. And of course, aku terdorong nk pakai ni sejak aku nengok abang aku yg sorg tu pakai.. Cam best je rasanya. And yeah, dialah yg menolong aku menggulung2 kepala kain tu.. Besar je bonjolannye.

Pakai kain pelikat membuatkan diri terasa bagai 'sudah dewasa'!! Esoknya, aku canang cerita kat kawan2 sekelas.. Bangga nih! Pakai kain beb!

Apa yg membuatkan kain pelikat selesa diapakai? Bagi aku, ianya satu kebebasan untuk ruang 'peribadi' sorg lelaki... Ye lah, kalo dah dari pagi sampai ke lewat petang asyik pakai seluar je, kadang2 boleh jadi rimas. So, bila pakai kain (especially time malam) and rileks2, terasa tenang la skit.

Selain daripada tujuan ke masjid dan menghadiri upacara keramaian, aku rasa jarang aku pakai underwr bila pakai kain ni! Hahaha! Tapi selalunya aku pakai shorts or boxer lah... Bukan apa, kot2 terlucut lak kain.. haa tak pasal je menjaja kejantanan diri. Malu beb! Overall, aku selesa bila pakai kain pelikat especially time tidur.. memang nikmat! Dan aku tahu, ada dikalangan kita ni masih x pernah or tak gemar pakai kain.. mungkin sebab terpaksa mengawal pergerakan once pakai kain ni.. which is true. But, boleh je kalau nk cuba2 kan?

Hm. Ko rasa kain pelikat kaler apa yg cantik eh? Aku suka kaler hijau.

NUke

11 Comments:

  1. charco said...
    hurm...start pakai kain masa msuk asrama la..hehe
    tHEoNeANDoNLy said...
    aku mula2 pakai kain lepas bersunat! hehe.. lepas tu mcm seronok dan nikmat plak pakai kain bila tido... mesti dan kadang2 terlucut plak.. oipss!! dlm bilik la.. hehe..
    Anonymous said...
    hurm...
    can't remember when the last time pakai kain pelikat.

    kain pelikat...lalalala
    Ren said...
    Kain pelekat best pakai time nak tido...sejuk je bile angin masuk

    Aduh teringat plak kat lagu Kain Pelikat...
    Anonymous said...
    hey nuke! you tidur malam pakai kain nanti terselak...i rakam...hihi
    Unknown said...
    haha. canang cerita mmg tak bleh blah.

    aku pakai lebih kurang umur kau gak kot. tapi aku tak pakai ape2 kat dalam, sampai sekarang, so nikmat dia lagi lebih la! hahahahha.

    p/s: kakak ngan adik perempuan aku tak penah pakai kain batik wei.
    Anonymous said...
    haha,,xpernah n xpndai pki kain batik!

    lalalalala,,,,
    farish izaryl @izreez said...
    pkai kain plekat klo blk kg hahahaa
    zixol said...
    aku stat pakei kain pelikat kat matriks..kat asrama skolah xbrani pakei..kawan2 pedajal lucutkan beb..hahaha
    NUke_Rude said...
    best ape pakai kain! bebas!
    MoHaMmEd RiDzUaN said...
    Kain Pelikat...kalau dipakai kena pada cara dan acara memang nampak hensem...teserlah kemelayuan lelaki yang memakainya...memang ada bangsa lain juga memakai kain...tapi cara orang melayu berkain pelikat nampak lebih kemas disamping jenis kain yang menjadi pilihan orang melayu mempunyai corak dan warna yang menarik...tapi bagi aku kain pelikat memang synonim bercorak kotak-kotak...kalau orang tak suka pakai kain memang rugi...seluruh dunia tahu dimalaysia kain pelikat adalah salah satu pakaian lelaki...tak perlu malu dan segan atau pandang rendah...

Post a Comment




Segala kenyataan yang terdapat di dalam laman ini hanyalah pandangan peribadi penulis sahaja; dan tidak wajar dijadikan rujukan ilmiah. Semua nukilan adalah karya asli NUke_Rude MELAINKAN setiap perkara yang telah diperjelaskan sumber-sumbernya. Sebarang paparan semula adalah dilarang tanpa kebenaran bertulis. Penulis tidak bertanggungjawab atas kesan daripada salah laku yang disebabkan oleh tindakan pembaca itu sendiri.

 

K2 Modify and NUke Rude Blog 2010 | Use it. But don't abuse it.