Oh, aku baru sedar... ini entry yang ke 90 aku sejak aku wat blog ni since May 08.

Slot pantang Larang kali ni nak membicarakan tentang penggunaan lampu isyarat kenderaan @ Signal.


Contoh lampu signal kereta kancil


Kita bawak keta. Aku bawak moto. Dia bawak lori. Mereka jalan kaki.

Aku jadi driver. Aku tunggu nak keluar simpang...
Ko pun driver... nak masuk simpang.
Ko masuk simpang sambil korek hidung.
Ko masuk simpang dgn muka bangga
Ko masuk simpang tak bagi signal...

Aku yang tertunggu2 ni berkata:
"macam haram!.. bagi la signal weyh!"

Co-driver kat sebelah pun menambah:
"Vavi!... dah la korek hidung..."

Situasi tu pun berlalu dengan penuh makian...

---

Aku rasa korg mesti penah menghadapi situasi tu kan?
Tipu la kalau kata tak, melainkan ko mmg xde lesen kete n tak bawak keta or apape kenderaan.

Kadang2 tu, mungkin sebab kita terlalu leka beborak ngan kawan dlm keta, kita pun terlupa nak bagi signal... dan apabila menyedari kesalahan tu, harus lah kita mengangkat tangan tanda minta maaf. Bukan berat sgt pun tgn tu kan? (lain la kalo tgn ko tu bersimen)

Sekiranya amalan tidak memberi signal ni merupakan bad habit yang susah nk dikikiskan, saya cadangkan agar anda tidak perlu membawa apape kenderaan... elok saja berjalan kaki. hebat bukan?

jadi, hormati lah pengguna jalan raya yang lain... sama ada pengguna yang mahu keluar/masuk simpang, dan juga pemandu kenderaan di belakang anda.

Kan bagus kalau kita semua ni baik hati~



NUke

3 Comments:

  1. idazafri kamil said...
    aku bencik org tak bg signal.
    kalau bawak keta mahal tak reti bg signal lagi la aku mencik!!!
    aPish said...
    tau xpe..
    rsa nk sepak jek yg xbg signal tuh..
    nora de lala said...
    betol3. salah.....

Post a Comment




Segala kenyataan yang terdapat di dalam laman ini hanyalah pandangan peribadi penulis sahaja; dan tidak wajar dijadikan rujukan ilmiah. Semua nukilan adalah karya asli NUke_Rude MELAINKAN setiap perkara yang telah diperjelaskan sumber-sumbernya. Sebarang paparan semula adalah dilarang tanpa kebenaran bertulis. Penulis tidak bertanggungjawab atas kesan daripada salah laku yang disebabkan oleh tindakan pembaca itu sendiri.

 

K2 Modify and NUke Rude Blog 2010 | Use it. But don't abuse it.