Salam.

Pernah tak korang terfikir untuk melaburkan pendapatan or sejumlah wang korang kpd pusat2 kebajikan? haha! aku yakin, kalo ditanya kepada 100 org pun, hampir 100 org akan jawab TAK! Eleh, tak payah nak tipu la... Aku pun mcm tu gak. ye lah, sometimes, kita bukan tak nak buat kbajikan kat org lain kan? Sometimes, duit utk kita sendri pun x pnah cukup...

Huhu...

Hm, entry kali ni just sekadar perkongsian idea atau pendapat saja. Let's say, aku ada wang lebih around RM300 la, tak banyak kan.. yang mana aku terniat utk bagi kat mana2 organisasi utk charity.. ape aku nak buat eyh?

Korang rasa, better bg in terms of CASH or barang2 lain?

First, kena la tau duit tu korg nak bagi kat sapa. Dalam hal ni, aku decide nak berkbajikan kat satu Tadika di hujung kampung aku ni.., yang mana aku pun dlu belajar kat situ time umur 5 6 thn. Huhu. Tadika tu ada la dalam 40 - 50 org students... kira ok la tu kot.

So, misi: Charity for (approximately) 50 students at Tadika A.

Possible things that can be done with that RM300:-
  1. Beli pensel kaler (bajet dlm RM 3 sekoNumbered Listtak x 60) = RM180
  2. Beli Muqaddam(s) = RM 120
  3. Order printed plastic glasses with Tadika's logo (50-60 glasses) = RM300
  4. Beli gelung getah hoola hoop bermacam2 kaler utk kegunaan sukan = RM 250
  5. Masuk Tabung kewangan tadika...





Itu hanya sekadar bajet kasar. So, untuk menggunakan sepenuhnya RM300 tu for charity, aku leh combine perkara 1&2; atau perkara 3 sahaja; atau perkara 4&5.

Kalau dengan RM300 tu, aku boleh beli satu mesin rumput, aku beli. Then, aku bagi kat Tadika tu untuk diorg gunakan utk cari dana or pendapatan sendiri. Pergi satu rumah ke satu rumah di kawasan kejiranan... potong rumput.. and collect duit utk tabung tadika tu sendiri.. Ok la tu kan..?

Tapi, tu semua KALAU...




NUke


7 Comments:

  1. Anonymous said...
    points noted
    Faizal Sulaiman said...
    quite interesting idea ko ni bro!. ok la tuh.baik sumbangkan barang2 instead of duit.
    tapi cam ko kata la..kalau
    ehehehe
    Unknown said...
    errmm...
    idea menarik klu barang lagi baguz tetapi yang di cari bukan nilai tapi ikhlas
    Costa Rica said...
    lama tak kunjung....senyap je...
    farish izaryl @izreez said...
    kalau katnya kan haha..aritu ade gak plan ngn blogers wat kerje amal ngn badan kebajikan..ntah mne ilang da idea tu haha
    NUke_Rude said...
    ray:
    haa.. sila lah note point tu ye.

    indera:
    yeap.. tak salah kan kalo nk berangan2 dlu.. huhuhu

    tengku:
    btul. aku stuju tu.. yg penting keikhlasan.

    CR:
    tu la.. lama je menyepi. hope u're getting better.

    rizz:
    hahaha. standard ah benda2 camni .. kalo x di folo-up, hilang camtu je.
    Aj Abdullah said...
    better gi rumah anak2 yatim or org2 tua r. Luangkan satu hari ngan jadikan duit tu as medium ko untok dekat ngan diaorg. Diaorg lebih memerlukan perhatian dan kasih sayang lebih r. N dlm masa sama ko akan dapat lebih lagi: pahala n pengajaran...!!

Post a Comment




Segala kenyataan yang terdapat di dalam laman ini hanyalah pandangan peribadi penulis sahaja; dan tidak wajar dijadikan rujukan ilmiah. Semua nukilan adalah karya asli NUke_Rude MELAINKAN setiap perkara yang telah diperjelaskan sumber-sumbernya. Sebarang paparan semula adalah dilarang tanpa kebenaran bertulis. Penulis tidak bertanggungjawab atas kesan daripada salah laku yang disebabkan oleh tindakan pembaca itu sendiri.

 

K2 Modify and NUke Rude Blog 2010 | Use it. But don't abuse it.