Salam kepada semua pembaca.

hari-hari ku berlalu garang. aku tak mahu ulas dgn lebih lanjut tentang perkara keji yang berlaku kebelakangan ni. Nanti lah. Kepada sesiapa yg menantikan sambungan entry "Kenapa Saya Harus Menghormatinya", aku harap kalian bersabar, bila tiba masanya, akan aku sambung.

---

Ok lah, enough intro. Kadang2 bila kita visit blog org lain, nampak cam best je kan. Mcm semuanya senang je. Dan bila kita terjumpa blog g mnarik hati, sure kita akan puji author-nya, lebih kurg camni la "Pandai btul blogger ni attract readers ngan pnulisan dia", or bhsa pasarnya "Mantap ah blog ko bro/babe".

Like my friend said "Pujian dan support tu lah yg kita perlukan as a blogger". And i definately agreed ngan him. To be a blogger is not as easy as u think. Kadang2, kita kena maki, kena keji, and dipandang hina. Tapi tak selalu la. It all depends. Kalau penulisan kita baik n berkualiti, aku jamin, setiap masa ade je org yg akan melawat blog yg kita wujudkan utk paparan umum tu. Menjadi blogger ni seperti meletakkan diri di tengah2 persimpangan realiti yang aku boleh analogikan sebagai bdiri di hujung kolam taik.

Kau tahu ke perasaan menjadi blogger? Bila masanya blogger itu dalam dilemma? Haha! Runsing bukan?



Dilema blogger 1 - To Write Or Not? Yes, dalam hdup ni, mcm2 yg kita leh tgk n sometimes leh jadikan pngajaran utk diri sendiri n org lain. Tapi, ko ingat kalo ko seorg blogger, ko boleh suka2 je nk tulis ape yg ko alami? Pada aku, biarlah berpada2. Kalau tak, tu yg jadi mcm entry aku sebelum ni... dek beberapa org Felo nyer pasal, semua Felo aku maki. Geram gila! So, menjadi blogger bukan la mendapat lesen untuk story everythg around kita. Katakanla 1 kesah or insiden buruk or mengaibkan tu happened kat ur family or friends, tak patut kot kalo nak hebah2kan. Some stories need to be secrets.


gamba camni salu jadi kontroversi kan!

kalau dah namanya blogger. Segala ayat yg kita paparkan akan menjadi bualan kenalan or readers yg follow blog tu. begitu juga dgn gambar2 yg kita pamerkan. Aku admit, aku sering mengalami dilema ni. Kadang2 aku just nak share keseronokn yg aku rasai ngan kwn2, at the end, gambar2 aku tu disalahtafsir pula. Dah tak pasal2 nama aku terjejas as well as my friend(s). Aku rasa most blogger akan mnghadapi dilema yg semacam ni. Correct me if i'm wrong.

Kadang2 bila kita tengok ada komen2 yang ditinggalkan kat blog, kita rasa gembira and tak sabar nk tahu feedbacks yg readers tinggalkan. Tapi alangkah kecewanya aku as a blogger bila dapat tahu komen yg ditinggalkan tu lebih berunsurkan makian dan cacian. Sebak! hati mana yang tak sakit bila kita tiba2 kena maki dan dikeji. Last year aku pernah mngalami perkara ni and mendesak aku utk restrict blog aku ni utk nearly 2 months. Dalam masa tu, aku cuba kaji2 setiap penulisan aku. aku cuba carik tang mana silapnya. Tolonglah mengerti, pabila seorang blogger tu mendapat immoral comments left by readers, sedikit kemesraannya akan jatuh menurun. Kena lak kalo blogger tu jenis yg low self-esteem, trus dia close blog dia. Sian blogger tu.

Dan aku rasa perkara terakhir yg membuatkan seorg blogger tu berada dlm dilema adlh bila mngetahui ada comment or feedback daripada insan bergelar "Anonymous". Yeah, sebab aku tak nak berada dalam dilema ni lah aku letak syarat utk tak menerima komen dr anonimos. Bukan takut. Cuma bila comments tu ditinggalkan oleh someone yg ade profile, aku as a blogger leh la nengok2 profile si pengkomen tu n say thanx n watsoever. Cuba kalo korg wat blog n tya pasal mintak keje, n ade plak Mr Anonymous ni bg komen positif, camne korg nk trace org tu and kontek dia ke hape.. ha, kan susah? So, korg jgn tak tahu "Anonymous" ni pun leh menyebabkan seorg blogger tu berada dalam dilema.










Aku rasa aku dah banyak membebel. Bila lah aku nak kahwin ni?



NUke

9 Comments:

  1. Anonymous said...
    tu dia..lama menyepi dan kini kembali menyiapkan tugasan...LOL

    kawin?
    bila sampai jodoh...kawin la..

    bak kata makcik2 kek nogori sembilan
    ekau dah ado calon ko?
    LOL
    jejaka anggun said...
    betul gak tuh...

    anonymous nih kadang2 annoying!!!
    NUke_Rude said...
    ray:
    yeah.. lately busy skit jadi part time exhibitior.. skang br ad masa nak ngadap blog. huhu

    jejaka:
    ha. sebb tu aku mls nk allow si anonimos tu komen2 blog ni. huhu
    Nizam Zahri said...
    haha.. blog nih ader byk tujuannya.. sama ada sebagai jurnal peribadi, penggiklanan atau sebagainya..

    bagi aku biar patut apa yg tidak puas hati dilontarkan.. selagi ia tidak mengaibkan org lain...

    kadang2 melegakan apa yang terbuku dalam hati..

    sekadar pandangan
    NUke_Rude said...
    btul! haha. dah tu je caranya nak bg org lain tau kan? senang cita!





    p/s: tapi aku da nekad da..utk blog ni aku takmo kontroversi sgt.. huhu
    Faizal Sulaiman said...
    kawen?relek la.ko muda lagi pe.
    p/s--)hantaran mahal la ni.ehehehehe..

    yep komen yg x besh rasa annoying sgt doe!huhuhu
    farish izaryl @izreez said...
    haha mmg xdpt dinafikan gmba klau plok laki msti kntroversi.klau pompoan xpe lak musykil2:p
    AkuAyie said...
    betui ler pe ko ckp tu...
    skrg pun aku dlm dilemma gak..
    aiseh.. nk tulis ke tak ek..
    asek crite buruk jek aku post..
    cian folower2 aku...
    huk3..
    xpe, bertahan ayie..hehe

    weh, Nuke..dh x sabaw nk kawen ek? haha
    Unknown said...
    hee spt yg ku katekn kte xle tutop mulut org. pdhl org sekeliling kte yg lebih knl kte. tp aku jugak setuju sbg blogger kte jgn terlalu mendedahkn sume benda. org2 ni ske wat tafsiran sendiri. trend skng gossip blogger haha


    p/s: kawen cpt2 pastu jemput aku k. VIP kn?

Post a Comment




Segala kenyataan yang terdapat di dalam laman ini hanyalah pandangan peribadi penulis sahaja; dan tidak wajar dijadikan rujukan ilmiah. Semua nukilan adalah karya asli NUke_Rude MELAINKAN setiap perkara yang telah diperjelaskan sumber-sumbernya. Sebarang paparan semula adalah dilarang tanpa kebenaran bertulis. Penulis tidak bertanggungjawab atas kesan daripada salah laku yang disebabkan oleh tindakan pembaca itu sendiri.

 

K2 Modify and NUke Rude Blog 2010 | Use it. But don't abuse it.