Normal lah kan kalu kita lihat kat jalan2 raya or shopping complex kalau ada 2 or 3 org geng perempuan berjalan2 sambil memegang tangan. Tambah2 lak mereka tu comel2 je... Ish! geram lak tengok kan? hahaha, tapi camne lak reaksi kita kalo ternampak ade 2 or 3 org berjalan2 sambil berpegang2 tgn.. dan mereka adalah LELAKI? Ha? Ape? Ape? Mungkin persepsi kita hanya terbatas kepada perkara2 ini:-

a. Mereka itu adalah Bangla yang baru pertama kali masuk bandar, yang mana suka berjalan2 smbil berpegang tgn sesama sendiri; OR
b. Adik beradik..??? Ish... OR
c. GAY!

Ada yang lain?

Cis! Diskriminasi betul! kalau perempuan, takpe. Kalau lelaki pulak, tak boleh! hahaha. Ye lah, sure la nampak pelik kan? Hilang lah macho! Hahaha. ANyway, kali ni aku saja nak bincang isu Lelaki! Something yang jarang2 org perasan dan org tahu, Male-Bonding.



Aku lelaki. Bila aku masuk U, aku buat kawan baru. Drpd sorg kawan laki, jadi 2. Kemudian, jadi 3, 4, 5...6! Bila nak makan je, kitorg akan bkumpul ramai2 before pergi kafe. even, kalau nak gi kelas pun kitorg akan tunggu sesama sendri dlu. But then, bila dah masuk tahun kedua, geng kitorg semakin longgar bondingnya. Masing2 dah ada awek dan mengalihkan perasaan 'ambil berat' kepada awek. BUT then, when it comes to dinner, or tgk wayang ke, kitorg tetap berkumpul and pergi sama2. Bila masuk tahun ketiga, bonding among ourselves mmg dah loose, aku maybe hanya concern akan 1 or 2 org kwn aku saja. Yang mana aku akan tahu kalau dia ada masalah hanya dari riak wajahnya saja. Dan kawan aku itu ialah someone yang boleh dikongsi segala macam cerita dan aku tak kisah pun kalau nak pinjamkan dia duit tanpa pertanyakan bila dia nak bayar semula.

Ok, kat atas tu adalah contoh ringkas tentang 'Male-Bonding'. Satu ikatan lutsinar antara sekelompok kecil individu lelaki. Mereka tidak bercinta, tapi cuma mngambil berat sesama sendiri saja. Sdah mengenali hati budi dan sikap sesama sendiri dan tidak kisah untuk saling membantu.

Lelaki takkan menunjukkan sifat 'sayang'nya kepada kwan mereka secara terang2an (eg: pegang tangan or whatever). So, camne Lelaki menunjukkan kasih dan concernya kepada sahabat2 mereka?

Figure out yourself la!



NUke

11 Comments:

  1. HanaKimi said...
    New template..
    cool!!
    amin h said...
    hahaha

    male-bonding...interesting aye?
    cimi said...
    ngeh3.
    wink wink.

    sye pnah nmpk taw lelaki pgang tgn.
    tp xde la kesah pn.
    Adek Abigail said...
    mmg budaya org lelaki bangla, di bangla mereka jg berpegang tangan..
    Faizal Sulaiman said...
    cun layout nuke!.dark seh!
    hehehe
    mang betol apa yg ko ckp tuh. lelaki bukan jenis yg suka ekspress perasaan syg pada kawan mrk.ambil berat itu salah satu yg bleh nampak la:-p
    oyen said...
    i komfius.
    NUke_Rude said...
    huhuhu,

    lelaki. standed ah.
    farish izaryl @izreez said...
    kannnn ahah nape ngn laki xley pgg tgn kui3
    Adam Arjuna said...
    'sayang!'

    aku pernah buat entry mcm ni yg menjurus kepada konteks cara hidup insan bernama 'lelaki'.

    itu la maksudnya skeptikal... asal nama lelaki, jika kita buat sumthing yg jarang lelaki buat, on the spot bermacam label yg akan keluar..

    only we how how good the bonding we made towards us among of our frens.. biar la org nak kata apa, kita tau apa yg kita buat betul sudah..

    bukan senang nak cari kawan yg betul boleh dipanggil 'kawan!'

    tu pendapat aku..

    hope more entry like this in the future...
    LuVidA^^ said...
    penah gak wt entry..lebey kurg cmni..
    ape yg pmpun bole buat..n nmpk biase..tp laki x bole buat.
    contoh ni la..pgg tgn..mkn suap2...tdo 1 bntal.. :)

    hehee...sush ek..jd laki :P
    x bole nk manje2 ngan kwn..dpn2 public.haha
    Ren said...
    slalunya kalau lelaki jarang nak tunjukkan perasaan sayang kat kengkawan, tapi sebenarnya dia sayang dan amat bergantung pada kengkawan itu. Walaupun dia dah ada awek.

    Sbg. contoh, walaupun sayang, tapi tetap kutuk mengutuk dan mereka tak ambik kesah perkara itu. Berbeza dengan perempuan yang rata-ratanya adalah sensitif bila dikutuk.

    Itulah unuknya lelaki.

Post a Comment




Segala kenyataan yang terdapat di dalam laman ini hanyalah pandangan peribadi penulis sahaja; dan tidak wajar dijadikan rujukan ilmiah. Semua nukilan adalah karya asli NUke_Rude MELAINKAN setiap perkara yang telah diperjelaskan sumber-sumbernya. Sebarang paparan semula adalah dilarang tanpa kebenaran bertulis. Penulis tidak bertanggungjawab atas kesan daripada salah laku yang disebabkan oleh tindakan pembaca itu sendiri.

 

K2 Modify and NUke Rude Blog 2010 | Use it. But don't abuse it.