Salam.

Pernah tak time korang masuk asrama, and ada sesi suai kenal. Then, kita masing2 disoal "Asal dari mana?". Sure pernah kan, even time memperkenalkan diri dalam kelas pun kita diajukan ngan soalan tu. Huhu. Kalau ditanya kepada aku, aku akan jawab "Asal dari Kuala Lumpur."

Reaksi si polan yang bertanya mungkin tak banyak beza. Mungkin ada yang tidak hirau, dan mungkin ada yang memberikan pandangan sinis. Tak kurang juga dengan reaksi orng2 sekitar yang turut berada di situ. Dan salah satu respon yang aku kurang gemar ialah:-

"Oo.. Budak bandar lah ni..."

dan itu masih dikira okay lah. Lagi yang aku tak suka kalau ade yang memberikan respon sambil berbisik2 dan menjeling2..

"Oo.. Budak bandar lah ni... Patutlah pun..."



Apa yang di'patut'kan pun aku tak tahu. Tapi, aku tetap senyum. Aku tahu, kalau kita kata kita ni dilahirkan di bandar, sure sikit tak banyak ada persepsi negatif dr segelintir org. Aku pun tak pasti kenapa. Mungkin 'bandar' tu memang sarang maksiat, bak kata sorg kenalan aku dulu. Ya, aku akui. Memang bandar merupakan satu srg maksiat. Dahtu, kalau aku kata yg aku ni org bandar, maka kesimpulan awal kamu ialah "aku ni ROSAK dan budak bermasalah"? Begitu.

Ya, aku rosak dan bermasalah. Sebab apa? Sebab aku ni budak bandar. Hidup dan membesar di tanah yang penuh dengan pusat hiburan yang mengalpakan. Hidup dan membesar di kota yang penuh dengan benci dan noda hitamnya. Dan dicelah2 itu lah aku mendapat ilmu yang mematangkan diri, dan ilmu yang aku cari dalam usaha memajukan diri.

Syukur ya Allah.


p/s: Lahir dan membesarlah di mana saja, bandar atau kampung. Yang penting fikiran dan iman.



NUke

12 Comments:

  1. Faizal Sulaiman said...
    manusia ni tak lari dr judging another human.dah banyak version dah. bg aku kan, kat mana2 sama je. takde bezanyer.pokok pangkal hati & iman:-)
    Nizam Zahri said...
    aku pon sama

    soalan: asal mana?
    aku: JB, Johor
    soalan: owhhh, dekat ngn singapore kan, mesti byk maksiat, budak2 kat situ teruk...

    aku: dalam hati (bodowh, ingat semua budak JB mcm tuh ker.. ko tu yg otak singkat, xyahlah tunjuk terang2)

    ada ke dia bagi straight forward macam tuh kat aku... cis!!
    Unknown said...
    betul2...
    aku pun budak bandar tapi ler org tgk lain...sbb muke kampung kot
    wakaka
    ader ke muka kampung..??
    renjizakura said...
    btol btol btol
    aku pon orng KL gak
    ok je
    dorng cakap macam tu sebab jeles kot
    xpon pemikiran yang telah disempitkan
    kutuk kutuk pon last last nanti dorang pon datang n duk KL gak kan
    sha filan said...
    ala...
    kalu org tnye ak plak...
    "asal mane?"
    dungun,terengganu...
    oooo....
    then gye mcm ulu beno je dungun tue...
    hahaha
    tnye ammar, ulu sgt ke dungun 2? haha
    persepsi org...x dpt nak ubah...dh tue tmpt mane nye yg better? hhehehe
    amin h said...
    sya filan
    mung orang dungun ke..
    area ane dungun tuh?
    aku nok g cari mung dungun nih!

    hahahahaah!


    N
    kat kg kita main tanah
    kat kota kita main nanah

    hahaha..
    xkesah kat mane2...yg penting kita tahu ape yg kita mahu dlm idop
    kan?
    kan?
    kan?

    eh..ko memang rosak pon kan???

    hahahahahhhhahahaha!

    gurau N!
    hehehe
    farish izaryl @izreez said...
    xde pe beze dak kg ngn bndar..satu malaysia =p
    Anonymous said...
    yup, couldnt agree more wif u nuke...1st impression of ppl towards u sometimes mmg boleh bikin panas...

    like me case terbalek ngan kamu..i guess senaseb ngan sha filan..

    tho im from kl but i was raised in trg for almost all my school years, jd bl tgh wat foundation org tye dulu skolah ktne, ckp r kt ganu, then tros diorg ckp bdk kg...

    bl dh kenal br tau kg ke x...ceyh!!so kirenye, xyah la nk kesah org nk ckp ape pn, s long s u know urself n b urself, then it shud b enuff...
    razy san™® said...
    nak bkongsi skit pndpt..
    sbnrnye aku de gak nk wat posting cmni tp tajuk lain la "aku budak kampung"tp x jalan2...

    berlainan skit...kalo mcm aku, aku sering diperlekehkn sbb aku asal dr kampung...kampung tu la kampung ni...x maju la, jakun la..mcm2 gak la pndgn sstgh pihak apabila bcherita psl kmpung...tp sabor je la..

    kdg2 aku tertanye gak dlm diam...hina sgt ke bila dilahirkn dn dibsrkn dikmpg...dosa ke??atau tak layak ke seseorg yg asal dr kmpg bgaul dgn masyarakat..

    bg aku, tak kire la kite ni asal dr mane, kmpung ke bandar...yg pntg sikap dan perwatakan seseorg tu...baik n buruk seseorg tu bkn ditentukn oleh tempat yg mereka dilahirkan dn dibsrkn....

    masing2 de kelebihan dan kelemahan...
    NUke_Rude said...
    yeap!!

    totally agree ngan komen you guys.
    tak kesah la asal dari mana skali pun. yang pntg pandai bawa diri.

    happy fasting.
    sha filan said...
    amin h..
    mu dungun kt mane plok? haha
    dok sangke ad org dungun gok cni..hahaha
    LuVidA^^ said...
    nk sibuk gak...
    ida dulu 16 taun dok dungun.
    dan dungun sgt best :D

    em...
    biase gak dengar : budak jb teruk.
    so..dr situ je da pk negatif da..sbnr nye depend pd org jgk kn?
    bkn sume teruk.
    huhuk~

Post a Comment




Segala kenyataan yang terdapat di dalam laman ini hanyalah pandangan peribadi penulis sahaja; dan tidak wajar dijadikan rujukan ilmiah. Semua nukilan adalah karya asli NUke_Rude MELAINKAN setiap perkara yang telah diperjelaskan sumber-sumbernya. Sebarang paparan semula adalah dilarang tanpa kebenaran bertulis. Penulis tidak bertanggungjawab atas kesan daripada salah laku yang disebabkan oleh tindakan pembaca itu sendiri.

 

K2 Modify and NUke Rude Blog 2010 | Use it. But don't abuse it.