Salam.

Well, kerap ke korang jumpa org lain menggunakan ( ) dalam perbualan maya? Hah!? Ape kes cerita pasal kurungan ni pulak kan? Yeap, mungkin ini satu petanda yang aku mula concern dengan persepsi orang lain terhadap diri aku. Yea, memang... betul lah kata kamu tu, aku memang peduli dengan pandangan masyarakat terhadap aku. Aku rasa kalian juga harus begitu.

Ye lah, kalau ada orang lain panggil ko as a 'sampah masyarakat'! Takkan kau nak buat bodoh je, membutakan mata dan men'tuli'kan telinga? Tak ke kau bengang?!


Analoginya lebih kurang maam tu lah. Baru-baru ni (actually, dah lama dah) ada 2 3 orang kawan aku perasan gaya perbualan aku dalam YM mahupun blog, adalah SAMA dengan percakapan aku dalam dunia yang sebenar! Oh! Hebatkah itu? Adakah itu satu pujian? Mungkinkah itu satu penghinaan?!

Positively, aku anggap ia merupakan satu pujian dalam masa yang sama ia memberikan aku satu amaran! "You're being watching..."

Dan keadaan ini membuatkan aku tidak selesa.

Jadi, apa kaitannya dengan kurungan? Senang saja, selalunya dalam perbualan terus (direct talks) aku hanya bercakap tentang apa yang aku fikirkan dan rasa. Kadangkala aku mungkin tak menunjukkan opinion/pendapat aku yang sebenar. Mungkin mahu menjaga hati si penyoal atau kawan2 yang lain.

Berbeza dengan berbual menerusi YM atau blog, kalau aku memikirkan sesuatu yang lain, aku akan paparkan. Dan dalam masa yang sama jika hati aku merasakan mahu berkata tentang hal yang lain, maka ianya akan terpapar di dalam kurungan itu...

(cis! i'm revealing myself!)

---
C: Nuke, ko rasa antara aku dgn kau, sapa lagi hensem dan berwibawa..
Nuke: surelah kau! Kau kan kacak dan disegani..
Nuke: (tolong lah wei...)


NUke

8 Comments:

  1. Adam Arjuna said...
    nak balik ni, sempat lg nka drop komen... kuikuikui.. (gigih nak jd 1st commenter)

    uiks..

    secara tak langsung aku dah mengaplikasikan teknik engko..

    dan bagi aku.. kau relaiti.. ni bley dinamakan mcm non-verbal communication.. mungkin gerak tubuh, mata or mimik muka akan bertindak bila ujud ( ) dlm perbualan..

    ntah.. tu jangkaan aku jer..

    adios..
    Faizal Sulaiman said...
    setuju dengan adam arjuna.kurungan dalam cyber communication lebih kepada expression non verbal reaction, which means sometimes diorg nak hide perasaan sebenar.

    pandangan aku la bro:-)
    ejan said...
    absolutely.. rite.. it shows bloggers' feeling.. myb through their heart or something else.. hehehe
    Unknown said...
    huhu
    ianya adalah cara nk exprees something jer kn
    Nizam Zahri said...
    wahhh tiru.. seronok ni kalo guna dalam YM.. macam body language..

    (kelip-kelip mata secara manja)

    bley x?
    farish izaryl @izreez said...
    haha sllu gune gak kurungn dlm blog =p
    NUke_Rude said...
    yeap. it is just an expression.. hidden expressions perhaps!
    chechoki said...
    mmg slalu je wat cmtu..
    tp, cm scara x seda je..
    huhu..

Post a Comment




Segala kenyataan yang terdapat di dalam laman ini hanyalah pandangan peribadi penulis sahaja; dan tidak wajar dijadikan rujukan ilmiah. Semua nukilan adalah karya asli NUke_Rude MELAINKAN setiap perkara yang telah diperjelaskan sumber-sumbernya. Sebarang paparan semula adalah dilarang tanpa kebenaran bertulis. Penulis tidak bertanggungjawab atas kesan daripada salah laku yang disebabkan oleh tindakan pembaca itu sendiri.

 

K2 Modify and NUke Rude Blog 2010 | Use it. But don't abuse it.