Aku agak kagum dengan seorang sahabat; yang masih lagi mewarisi dan mengekalkan budaya masyarakat kita. Yakni bersilat. Dia siap boleh promo kat aku lagi, kot-kot kalau aku nak join Silat Gayong ni. Respon aku, mestilah tersenyum dalam hati.

Silat Gayong tu brader.

Yeap. Walaupun zaman makin maju. Semua dah ada facebook, tapi budaya dan warisan perlu dan tetap perlu dijaga. Aku respek member aku tu. Sebab, aku rasa dalam keadaan dan zaman sekarang yang serba canggih ni, masih ada yang masih mempelajari seni mempertahankan diri tradisional dan klasik.

Silat. Aku tak pernah terfikir pun untuk pakai baju 'uniform' silat warna hitam tu. Ya. Sampai sekarang aku tak pernah pakai sebab aku ni bukanlah peminat seni mempertahankan diri ni. Kalau ya pun aku khusyuk menyaksikan orang bersilat; itu pun sebab pasukan Malaysia ada bertanding dalam mana-mana Sukan SEA, atau Sukan Asia. Tak pasti pula Sukan Komanwel & Sukan Olimpik ada acara Silat ni...? Ada ka?

Yeah. Aku respek. Dengan usia yang tak seberapa muda, masih ada juga dikalangan 'remaja' (cewah) macam aku ni masih mengamalkan dan mempelajari Silat Gayong!



(Kagum...)



NUke

6 Comments:

  1. zixol said...
    kagum jeke..join la skali
    Faizal Sulaiman said...
    aku tabik juga buat mereka yg masih mempertahan budaya seni ni. nak buat kena belajar:)
    Anonymous said...
    The closet thing me and gayung is...gayung warna biru yg kat toilet tu.

    respect jugak...

    my anak buah masuk silat gayung kat sekolah dia...kalo ada kat seklah den dulu dah lama den masuk dah. idok ler den masuk PBSM..hehehhe
    Unknown said...
    lelaki yang bersilat adalah seksi.

    rawr.
    Unknown said...
    takut jatuh dlm minyak panas
    Joey said...
    huhuhu.. dulu aku ada ikut silat..

    tapi aku malas dengan birokrasi

    aku tak tau kalau ko pernah dengar cerita 'anak angkat gayong'

    p/s ingat lagi senior tu paksa aku lawan orang yang aku benci time tu. Aku lari sembunyi kat tandas pun dorang carik sampai dapat.


    Pendek citer, aku ter'paksa' lawan.

    p/s aku rasa sekarang aku tak pandai silat.

Post a Comment




Segala kenyataan yang terdapat di dalam laman ini hanyalah pandangan peribadi penulis sahaja; dan tidak wajar dijadikan rujukan ilmiah. Semua nukilan adalah karya asli NUke_Rude MELAINKAN setiap perkara yang telah diperjelaskan sumber-sumbernya. Sebarang paparan semula adalah dilarang tanpa kebenaran bertulis. Penulis tidak bertanggungjawab atas kesan daripada salah laku yang disebabkan oleh tindakan pembaca itu sendiri.

 

K2 Modify and NUke Rude Blog 2010 | Use it. But don't abuse it.