Menjadi blogger bermakna menanggung risiko. Dalam hal ni, macam2 risiko akan datang bila saja seorang blogger klik 'Publish' button setelah entry dikarang. Well, tanya lah mana-mana blogger sekali pun; apakah perkara yang dituliskan itu; 100% diyakini tidak akan menyinggung mana-mana pihak. Ada ke yang yakin seyakin-yakinnya jawab 'Ya!'.

Aku?

Aku tak yakin yang entry2 aku ni bebas daripada sebarang ancaman atau penyebab berlakunya konflik atau perdebatan. Sebab, semua orang ada hak pada pandangan masing-masing. The different is, the way you express it out.



Aku doubted dengan kebanyakan blogger baru sekarang ni. Maksud aku, kenapa mereka berblogging? Apa yang mendorong mereka berblogging. Okay lah. Aku takkan cakap yang 'aku ni pun baru berblogging'; while the fact is that aku dah jadi 'blogger' dah dekat 8 or 9 tahun. Cuma baru 3 tahun menggunakan platform 'Blogspot' saja.

Sebab zaman-zaman aku berblogging; kuasa 'alternative media' itu sangat terasa dan berkesan. Dan oh, bukan sahaja dari segi politik negara, tetapi juga environment dan pengaruh di kalangan sahabat2 belajar. Blog memang menjadi medan perang dan perdebatan berkenaan sesuatu isu.

But now; since everyone seems to be a 'blogger', keistimewaan tu dah makin malap. It's okay to post those little things about whatever you eat; whatever you shit; and wherever you date; but there's always something else for us to share among other readers.

Of course, I am not that professional blogger anyway, my blog pun tahap cikai je. And yet, aku tak mahu ianya kelihatan agak bodoh dengan kisah-kisah aku makan nasi campur, atau pergi berkaraoke dengan si polan...menyanyi lagu Luka Seribu Rindu.

Aku suka weh lagu tu! Tapi itu bukan isunya sekarang.

Aku cuma terasa ke-kaw-an berblogging sekarang ni dah makin malap dan dah tak uummph! macam dulu-dulu. Sebab apa?

Sebab blogging kini dah menjadi satu trend dan terlalu komersial.

Ya. Terlalu banyak perhatian kepada blogging.


NUke

4 Comments:

  1. Joey said...
    ada yang bikin meluat
    tapi nanti dikata dengki

    ada yang dapat duit
    tapi nanti tiada privasi

    ada yang luah perasaan
    tapi nanti dikata drama

    p/s aku harap blog aku masih dalam kategori Yuna sebelum Yuna melangkah ke Juara Lagu. :)
    Nizam Zahri said...
    trend yang mengugat blogger tua seperti kau, nuke.. hahaha..

    aku ingat nak publish entry semalam beyak macamana keadaan fizikal shit tu, take pic dan publish.. boleh tak? boleh tak? hahaha
    Unknown said...
    ahaha...
    :)
    aku tk pernah buat entry mkn2 tu semua atau entry i dpt offer jadi model :p
    NUke_Rude said...
    joey:
    haha. perbandingan kau dengan yuna tu agak menarik. haha.

    hidney:
    yeap. boleh migrain dan oren..?

    nizam:
    yeah. serius, aku rasa tua. hahaha. pasal entry berak2 tu, terpulang lah pada ko. hahahaha.

    tengku:
    wah. scara tak langsung, ko da bgtahu sesuatu. ko dapat offer jadi model ke?

    haha.

Post a Comment




Segala kenyataan yang terdapat di dalam laman ini hanyalah pandangan peribadi penulis sahaja; dan tidak wajar dijadikan rujukan ilmiah. Semua nukilan adalah karya asli NUke_Rude MELAINKAN setiap perkara yang telah diperjelaskan sumber-sumbernya. Sebarang paparan semula adalah dilarang tanpa kebenaran bertulis. Penulis tidak bertanggungjawab atas kesan daripada salah laku yang disebabkan oleh tindakan pembaca itu sendiri.

 

K2 Modify and NUke Rude Blog 2010 | Use it. But don't abuse it.