Menjelang Hari Raya Aidilfitri, macam-macam perkara tiba-tiba bermain dalam benak fikiran kan? Mula lah teringat akan kuih raya yang tak dibuat lagi; baju raya yang tak ditempah lagi; to name a few. Slot The 8 kali ni menyenaraikan lapan persoalan atau perkara yang sering dan kerap ditanya (barangkali boleh menjadi persoalan yang selalu ditanya) menjelang Aidilfitri.

--

#8 : SMS Raya / Kad Raya
Dulu-dulu, kita sure akan membeli dan menghantar kad raya kpd teman2, sbg tanda ingatan dan sbg pengganti diri, mengucapkan selamat. And of course, akan ade lah persoalan2 utk penerima such as "Balik kampung mana tahun ni?", "baju raya dah siap ke belum?". Tak lupa juga pantun entah berapa kerat untuk memohon ampun dan salah sepanjang perkenalan. But as masa dan zaman berudah, keadaan juga berubah. Kad raya pun makin jarang dikirim, cuma digantikan dengan kiriman SMS. Murah pun murah!

#7 : Ketupat, Lemang & Rendang
Mulalah rasa panik, bila mengenangkan yang Ketupat instant yang tak dibeli lagi. Then, bila dah terfikir pasal ketupat, meleret-leret jugalah kepada perihal lemang dan rendang. Niat di hati, semuanya nak masak sendiri, penyudahnya tak sempat and kelam-kabut mencari stalls yang menjual semua ni. Mulalah bertanya pada tok nenek, wan ngah, mak su timah semua... "Kat kampung ni ade ke orang jual lemang, tok nek?". Ha, last2 minit baru nak beli.

#6 : Cuti Raya
"Timah, kau amik leave berapa hari?" atau "Aku cuti seminggu! Ko lak?". Perbualan2 camni akan mula didengari dikalangan colleagues and co-workers. Tambah-tambah lak yang memang plan nak beraya sakan. Ada yang sampai amik cuti 2 3 minggu. Alasan..? Kampung jauh tu... penat lagi driving, etc. Nak nak lak raya minggu depan, semua sibuk bertanya sesama sendiri pasal cuti raya.

#5 : Lagu Raya
Sebuk mencari2 CD lagu raya utk didengar dalam kereta. Baru lah feel katanya. Kat radio pun mulalah play lagu2 raya. Dari lagu zaman2 P. Ramlee dlu, sampai la lagu2 baru yang bebudak AF nyanyi. Ade jugak la yg kononnya diberi 'nafas baru'. Penyudahnya merosakkan lagu je. Time2 dekat nak raya ni la company recording and music buat duit. keluarkan CD kompilasi lagu2 raya la. Antara yang femes, lagu 'Sesuci Lebaran'. Wajib ada.

#4 : Duit Raya
Bagi budak2, semua lah berangan nak dapat duit raya daripada pakcik2 & makcik2, uncle2, aunty2, cikgu2 sekolah, etc. And yang dah tua2 pulak dan yang dah bekerja, jenuh memikirkan bajet tahun ni utk duit raya yg nak kena bagi kat anak2 buah. Silap2 boleh botak. Tu belum consider queue kat bank untuk tukar duit singgit singgit baru lagi. And sampul duit raya pulak... camne?

#3 : Kuih Raya
Kuih tat nenas, semperit, corn flakes, batang buruk, sarang semut... dan banyak lah lagi. Berangan2 lah juga nak buat 'almond london' sendri, penyudahnya beli kat Jusco saja. Senang kan? Tunjuk je mana-mana kuih yang suka, beli lah 3 4 jenis, asalkan ada. Then, balik rumah carik balang2 kuih yang dah disimpan entah ke mana, cuci, lap, and masukkan kuih. Bila member dtg rumah cakap camni "Eh! Korang rasalah kuih Almond London yang aku buat ni!".

#2 : Baju Raya
"Baju raya kau warna ape this year?" dan "Kau dah shopping baju raya lom?"
Soalan2 wajib menjelang Aidilfitri. Kan?

#1 : Balik Kampung
Bagi yang duduk merantau kat negeri orang, time ni lah peluang yang sesekali je dtg untuk bertemu mak abah dan sedara-mara di kampung. Awal2 puasa lagi dah plan nak balik beraya kat mana. Puasa pun belum tentu penuh. In some cases, siap bertengkar lagi suami isteri sebab takleh decide nak balik kampung siapa. Dan yang nyata kalau sapa2 yang kena kerja time raya, mereka2 ni pasti diajukan soalan:

"Eh! Kau tak balik kampung ke?"

Rasa cam nak lempang je kan?

--

Overall ini cuma pendapat segelintir individu berdasarkan pengalaman dan pemerhatian sekeliling. Tidak wajar digunakan salam kajian tesis sebagai rujukan ilmiah. Haha. So, korang.. amacam? Cuti raya dah apply lom? Kuih raya baper jenis? Korang bagi duit raya tak tahun ni? Hmm... baju raya pulak camne? dan yang penting, raya tahun ni balik kampung tak??

sometimes, annoying jugak.

Tapi inilah yang menjadikan kita bersemangat dan teruja untuk menantikan hari lebaran.

Kepada yang dah mula bercuti, selamat berpuasa dan selamat menyambut Aidilfitri!

NUke

2 Comments:

  1. Anonymous said...
    Bloody hell yeahhhh
    sangat suka ini entry

    "balik kampung mana tahun ni?"

    apa? nak lempang?

    nah rasakan pulak tapak capalku ini...

    hahahah
    Faizal Sulaiman said...
    ok..jangan annoy aku nak tanya neh,

    lama ko cuti?hihihi

    ps:dulu rajin hantar kad raya:)

Post a Comment




Segala kenyataan yang terdapat di dalam laman ini hanyalah pandangan peribadi penulis sahaja; dan tidak wajar dijadikan rujukan ilmiah. Semua nukilan adalah karya asli NUke_Rude MELAINKAN setiap perkara yang telah diperjelaskan sumber-sumbernya. Sebarang paparan semula adalah dilarang tanpa kebenaran bertulis. Penulis tidak bertanggungjawab atas kesan daripada salah laku yang disebabkan oleh tindakan pembaca itu sendiri.

 

K2 Modify and NUke Rude Blog 2010 | Use it. But don't abuse it.