Beberapa hari lepas, aku ada satu argument yang cambest gak la dengan akak aku. Semuanya pasal sikap ingin tahu dan willingness to learn new thing berkenaan engine, minyak hitam, et cetera yang related to kereta. Bukan ape, sebab haritu akak aku suruh lah aku temankan dia pergi satu bengkel kereta ni. Sebab bateri kereta dia sudah out. I mean, adh tak bole pakai la. Memang dah tahap kena tukar baru.

So, lepas saja brader kedai tu tuka semuanya, kitorang pun bincang la pasal hal2 kereta ni. And aku mcm tak berapa setuju dgn statement akak aku ni yang kata somethg like this la, "Lelaki ni memang kena amik tahu pasal bab-bab kreta ni."

Oh. Husband dia time tu, kena keja luar bandar. Outstation.

Aku pun bidas la balik. Saying that things that related to car maintenance ni semua bukan letak pada bahu laki saja. In this case, both laki and perempuan kena tahu tak banyak sikit, pasal maintenance kereta. Mungkin, kalau dah tahu setakat benda basic tu pun, dah kira okay lah. To be honest, aku ni takdelah expert bebenor pasal bab2 keta ni. Tapi, still tau la kalo tetiba nk kena tuka tayar ke, pressure angin dalam tayar, check air, dan beberapa hal2 minor la.

Sebab, pada aku la, selain daripada ilmu yg berguna, knowledge pasal hal2 camni jugak barangkali leh mnyelamatkan diri. Or, maybe boleh menyelamatkan wang ringgit drpd melabur and ter-spent pada bnda yg tak sepatutnya.

Biasalah, kalo keta da masuk bengkel, tokey kedai sure akan 'advise' utk tukar banyak benda. kekadang tu benda yg tak sepatutnya tuka or belum masa utk tuka lagi pun, diorang suruh tukar. Bisnes is bisnes.

Back to the argument. Yang membuatkan aku membidas tu bukan ape, sebab beliau terus mention pasal tanggungjawab utk tahu pasal hal2 ini diletakkan pada sebelah pihak saja.

Aku takdelah terlalu 'sexist' Hahah. Cuma mahu memberi pendapat saja.

Right now, in this current living world, bab2 pngetahuan kereta ni, memang semua orang patut amik tahu. Tak kira la laki ke perempuan. For guys, maybe it will menambahkan point masculinity. hahaha.

Just some quick points:-
  • Kalau x pasti berapa pressure angin yg patut dipam dalam tayar, sila refer pada bhgn dalam tepi pintu driver. usually, information pressure angin dlm tayar, diletakkan di situ.
  • Kebanyakan stereng juga boleh di-lock dgn memusing ke kanan sehingga terdengar bunyik 'click'.
  • Pastikan radio / CD Player, air-cond, dan lampu dimatikan sebelum enjin dihidupkan. Pakcik bengkel tu cakap, "supaya bateri tahan lama".
  • Guna fungsi nyahkabus utk menghilangkan kekaburan dan kabus kat cermin belakang ketika hujan.

NUke

4 Comments:

  1. Faizal Sulaiman said...
    wahhh

    menambah lagi mata kelelakian aku.hahaha
    thanks broo!!!!!
    Unknown said...
    aku tyahu tapi tk pernah buat....

    semua org tolong buatkan mcmner tue...

    hahaha

    *klu aku bt sendiri tukar tayar blm tentu 1 jam boleh siap..
    Fauzzan Helmy Anuar said...
    Besh2...
    iyllienaz said...
    setuju kalau perempuan pon kena amik tau..kitorang adek beradik kena kerah hantar kereta servis sendiri..

Post a Comment




Segala kenyataan yang terdapat di dalam laman ini hanyalah pandangan peribadi penulis sahaja; dan tidak wajar dijadikan rujukan ilmiah. Semua nukilan adalah karya asli NUke_Rude MELAINKAN setiap perkara yang telah diperjelaskan sumber-sumbernya. Sebarang paparan semula adalah dilarang tanpa kebenaran bertulis. Penulis tidak bertanggungjawab atas kesan daripada salah laku yang disebabkan oleh tindakan pembaca itu sendiri.

 

K2 Modify and NUke Rude Blog 2010 | Use it. But don't abuse it.