Well, selain bergelar blogger, aku sering mencabar diri dgn mlakukan penulisan ringkas dan beberapa perkara yg memerlukan kemahiran dan daya kreativiti yang lain. Maka, dengan itu, terhasillah 2 buah siri (setakat inilah), yakni 'Ku Ampunkan Cintamu', dan 'Pe'us', yang mana merupakan kesinambungan daripada siri yang pertama. Kalau korang nk tau sama ada akan ade lagi penulisan yang seterusnya, aku tak berani nak cakap. Sebab aku masih dalam usaha untuk mengalihkan fokus penceritaan aku daripada tema cinta kepada sesuatu yang lain.

Yes. Kau orang boleh kata aku ni 'jiwang'. harap je muka ganas, tapi tup tup, last year dapat tau yang lagu 'Selamat Ulang Tahun Sayang' berada pada kedudukan #6 senarai 100 lagu yang paling banyak aku dgr pada tahun 2009. Sekali sekala jiwang... tak salah rasanya. (Back-up diri sendiri).

But yet, sometimes aku suka bermain dengan photoshop and photoscape. Most of the time, aku suka main dengan alphabet. Bukannya aku tak suka main dengan color or graphic, but aku lebih cenderung utk bermain dengan huruf. Kombinasi huruf2 yang kemudiannya menjadik logo.

Normallah. Kadang2 tu, yang buat aku bersemanta tu sebab ada permintaan dan galakan daripada kawan2. Thanks to all of you. For this case, and tonight, aku menggunakan sampel MOFA.

Volunteer nya aku utk saja create a trademark for my friend. I think he deserved it. Now, let's see how does it develop.

1st draft selalunya dan jarang2 akan menjadi perfect. But dari situ la aku dapat inspirasi. A logo should be a simple and meaningful. And not so messy.

When it comes to 2nd draft, aku cuba bermain dengan kombinasi warna. dan pemilihan huruf yang betul. But then, aku kna dapatkan jugak feedback si bakal pemilik trademark / logo itu. Jika dapat 'green light', maka proses men-develop dan kreativiti akn diteruskan.



Semuanya utk mencari kesesuaian karakter si pemilik dan kesesuaian logo yang bakal digunakan pada mana2 background.

Developing the logo.



Ended up, satu persepakatan dicapai. Warna2 yang digunakan melambangkan keperibadian si pemilik. Dalam masa yang sama, tagline itu perlu tepat. Dan hasilnya ialah ini...




Aku takdelah pakar dalam designing ni. Tapi, so far, ini antara logo or individual trademark yang terbaik pernah aku create. Simple je. Barangkali ada yang boleh buat jauh lebih baik daripada aku ni. And kalau ada sapa2 yang mahu berkongsi ilmu pasal penciptaan logo, aku alu2kan. sebab aku pun nak tahu in deep dalam designing ni.

NUke

2 Comments:

  1. Faizal Sulaiman said...
    bro, lawa seh:)

    ok sila cek entry harini.berbanyak terima kasih bro:)
    charco said...
    logo2 tu kalo buat baju, confirm aku beli... ko buat la design2 baju, untung2 bole ada TM utk baju sndri..hehe :D

Post a Comment




Segala kenyataan yang terdapat di dalam laman ini hanyalah pandangan peribadi penulis sahaja; dan tidak wajar dijadikan rujukan ilmiah. Semua nukilan adalah karya asli NUke_Rude MELAINKAN setiap perkara yang telah diperjelaskan sumber-sumbernya. Sebarang paparan semula adalah dilarang tanpa kebenaran bertulis. Penulis tidak bertanggungjawab atas kesan daripada salah laku yang disebabkan oleh tindakan pembaca itu sendiri.

 

K2 Modify and NUke Rude Blog 2010 | Use it. But don't abuse it.