Salam.


Actually, mak aku salu bising2. Sebab, kalau dia balik keja lambat je, konfirm takde lauk pauk yg siap dimasak kat rumah lagi! Haha, maklumlah, selain mak aku, penghuni rumah ni semuanya lelaki. Ayah aku akan masak kalau dia rajin je. Haha. Aku lak? HEhehe.. Bukan tak reti, cuma.. MALAS! Haha!

Anyway, masakan aku takdelah hebat bebenor. Konfirm lah tak sesdap masakan ibu. Citarasa pun, ikut selera tekak sendiri je. Sebab tu aku malas masak kat rumah kalau ibu ada! :)

Tapi bila dah kena tinggal sorg2 kat rumah ni, tpaksa lah masak. Masak megi barangkali. 2 bungkus megi.

Aku tak rajin masak. Cuma rajin menolong je. Kalau akak2 aku wat open house, aku lg prefer tlg diorg masak, daripada basuh pinggan! Sebab memsak tu best sebenarnya, cuma bagi aku ni, kalau ada partner yg masak skali, lagi best. So, kalau ada fiesta2 ke yg akak2 aku buat, konfirmlah aku stay kat dapur, menggoreng apa bagai la. Best dowh!


Menu Bihun Pedas ala NUke Rude:-

Ramuan2nya:
1) Bihun
2) Minyak :D
3) Udang / Fish cake / fish ball / apa2 seafoodlah yang kau ada.. sotong ke...
4) Garam, serbuk perasa skit.. paling senang kau guna je Maggi Cukup Rasa. Tu pun boleh.
5) Kicap tamin.
6) Sayur sawi. Kalau nk letak petai pun boleh. Ikut suka kau lah!
7) Tauhu yg dah digoreng.
8) Cili boh / Cili giling / Cili mesin... atau apap2 lah nama yg korg panggil...

Cara2nye:
1) Panaskan minyak skit dlm kuali.
2) Masukkan cili mesin tu ikut byk mana kau nak. Kalau nk pedas, letak lebih.
3) Kalau kau tgk cili tu mcm dah kering, tambah la skit air!
4) Masukkan bihun yg dah direndam tu. Gaulkan ngan cili tu.
5) Ha, skang kau masukkanla segala macam lauk ko ada... Fishball, fishcake, udang ke...
6) Masukkan garam skit, pnambah perisa ke apa.. Gaul sebati!
7) Kalau nk bagi budak2 makan, letak kicap skit, takdela kaler bihun tu merah sgt! Kang gerun bebudak tu nk makan!
8) Masukkan tauhu goreng yg dah dipotong dadu!
9) Last skali masuklah sayur sawi. Sayur kena masuk last2, kalo tak nanti, tak semenggah lak rupenye. Kecut jer.. Gaul2 skit.. Siap lah!


10) Baca Bismillah dan doa makan.. Pastu kau makan lah!

Selalunya aku tak gunakan 'exact' amount dlm pnyediaan ramuan. Sebab selalunya aku bajet2 sendri & calculate dlm kpala je. Sebab tu la Resepi ni dinamakan Bihun Pedas ala NUke Rude. Kau nak cuba? Cubalah.... at your own risk!

Tata!

NUke

10 Comments:

  1. Nizam Zahri said...
    kantoi masak after baru bangun tido.. haha..

    wei masak2, dan jemput kitaorang dtg umah ko.. compom.. hahaha
    Unknown said...
    ngee ...sangat kagum dengan masakan org laki..sebab best biar pun simple...
    ngeee
    tHEoNeANDoNLy said...
    nak sikit bihun tu.....
    renjizakura said...
    bagos2
    maybe boley ganti chef wan 1 hari nanti
    sYukCurz said...
    uish! xtaw pon taw masak. huhuu.. nak rasa sket
    bootunque said...
    bagus2...masak memg best, tp, kalu ko masukkn bahan seafood 2 sblm masukan bihun, lg sedap.
    Faizal Sulaiman said...
    bagus ko bro.masak tu senang je.tp bergantung pada tekak nak makan a.
    Ren said...
    ow mcm sedap jer masakan tuh..leh cuba gak nih.;p
    Hans said...
    aku nak ayam goreng ko lagiiii haha ..
    charco said...
    1 day..I'll ask u to cook a special menu for me.. ayam madu Grandale Street.. ok? haha..

Post a Comment




Segala kenyataan yang terdapat di dalam laman ini hanyalah pandangan peribadi penulis sahaja; dan tidak wajar dijadikan rujukan ilmiah. Semua nukilan adalah karya asli NUke_Rude MELAINKAN setiap perkara yang telah diperjelaskan sumber-sumbernya. Sebarang paparan semula adalah dilarang tanpa kebenaran bertulis. Penulis tidak bertanggungjawab atas kesan daripada salah laku yang disebabkan oleh tindakan pembaca itu sendiri.

 

K2 Modify and NUke Rude Blog 2010 | Use it. But don't abuse it.