The 8 merupakan satu slot baru dalam NUke Rude Blog. Slot ini menyenaraikan 8 perkara terbaik mengikut kategori yg dibincangkan. Jadi, untuk episod 1; penulis memilih untuk menyenaraikan 8 items yg boleh dijadikan ikon bulan Ramadhan. :D

---

Apa kah benda yang selalu dikaitkan dengan ramadhan? Dan bila anda ditanya dengan persoalan itu.. apekah jawapannya? Slot The 8 Episod 1 menyenaraikan LAPAN perkara/benda2 yang terlintas secara spontan dalam kpala bila word Ramadhan kedengaran!

#8: Sirap

Minuman ringkas dan mempersonakan. Sirap memang dapat memuaskan nafsu haus manusia. Ya, ia mampu menghilangkan dahaga yang sejak dari pagi mengganggu diri. ‘Ikonik’ tapi masih tidak berapa uumph! Oleh itu, ia berada di kedudukan ke 8.

#7: Kuih Tepung Pelita

Dibalut dengan daun pisang, kombinasi rasa kelat santan di bhgn atas dan manis di bhgn bawah pula mnjadikan kuih ni satu sajian istimewa bulan Ramadhan. Tidak seperti kuih-muih lain, kita leh tgk kehadiran kuih tepung pelita ni dgn banyak (sangat gila!)di mana2 bazaar during Ramadhan. Atas keunggulan dan pencapaian yg cemerlang, Nuke Rude Blog meletakkan Kuih Tepung Pelita ini pada kedudukan #7.

#6: Ayam Percik

Kalau diikutkan, kat pasar malam time bulan tak puasa pun ada dijual ayam percik. Tapi sambutannya taklah sehebat waktu bulan puasa. Rakyat Malaysia yang sedia maklum kuat makan ayam ni memang suka menjadikan ayam percik sbg makanan ringan sesudah berbuka. Tak kurang juga ada yang menjadikan ayam percik sebagai menu utama berbuka puasa. Syabas ayam percik kerana mendapat ranking nombor 6.

#5: Air Tebu

Dengan tak semena2, ramai pulak peniaga yang menjual air tebu di bazaar Ramadhan. Apa dia orang tak takut persaingan ke? Kalau time bulan2 biasa, harga satu jag air tebu adalah sekitar RM2 ke RM3 (mengikut lokasi pasar malam), tetapi tiba2 je harganya sikit naik time bulan puasa. Ada sesetengah tempat, harga satu jag air tebu mencecah RM6. Satu lagi ikon ramadhan yang berjaya dicungkil bakatnya oleh anak2 tempatan. Air Tebu berada di tangga ke 5.

#4: Bazaar Ramadhan

Hah! Memang inilah yang dinanti2kan oleh semua orang time bulan Ramadhan. Even puasa tak start lagi, kita dah sibuk2 carik info pasal bazaar ramadhan. Kat surat khabar pun dah ada iklan awal2 utk booking tapak bazaar. Mengalahkan nak mengejar malam lailatul-qadr kadang2 tu. Hahahah. Disebabkan kejayaan bazaar ramadhan itu, pihak Nuke Rude Blog me-ranking-kan nya di kedudukan #4.

#3: Malam Lailatul-Qadr

Jangan lah tiba2 nak menipu! Tak payah.. Tak payah. Jujurnya, berapa orang je yang terlintas di fikirannya tentang malam Lailatul Qadr bila korang dengar perkataan Ramadhan? Daripada 20 orang tu, maybe 3 org je kot yang terfikir. Haha. Aku? Mestilah tak termasuk dalam 3 org tu. Tapi, malam lailatul-Qadr ni memang salah satu ikon bulan Ramadhan, sebab tu ia berada di kedudukan nombor 3. Sementara berbakikan belasan hari saja lagi, apa kata kita beramal banyak2 semoga kita diampunkan-Nya. Kejarlah fadhilat malam Lailatul-Qadr ni.

#2: Solat Tarawih

Ramai yang akan terfikir pasal Solat Tarawih terlebih dahulu, lepas tu barulah benda2 lain. Alhamdulillah, sekurang2nya kalian masih ingat keistimewaan Ramadhan. Solat Sunat Tarawih smemangnya layak untuk berada di tempat ke-2. Masa ni lah kita dpt tengok masjid2 n surau2 tu penuh. Dan harap2nya ianya akan berterusan bila Ramadhan pergi meninggalkan kita lagi. Tinggi rankingnya, tapi tak berupaya menduduki tempat pertama. Haih!

#1: Bubur Lambuk

Ramadhan dah dekat ni…

Ye lah! Kena keluar ofis awal ni.. Nak gi Kg. Baru, amik bubur lambuk!


Skang ni, bukan takat kat Kg. Baru je, mostly kat semua surau2 or masjid2 skang ni ada sediakan bubur lambuk secara percuma untuk diagih2kan kepada orang ramai. The question is, tak leh ke bagi benda lain ke?? No No No.. BUBUR LAMBUK is THE ONE! Pilihan ramai dan ada time bulan puasa saja. Hah! Baru kau tahu penangan Bubur Lambuk!? Sampai mnjadi perkara yang come straight forward dlm fikiran bila Ramadhan mengunjung tiba! Kdg2 tu, ada yg sanggup amik half day leave just smata2 nk beratur utk amik bubur lambuk. Tahniah bubur lambuk!

p/s: Sila ambil perhatian ya! Senarai The 8 ini tak mewakili keseluruhan pendapat masykt Malaysia tentang Bulan Ramadhan. Jangan gatal2 tangan nak rujuk The 8 ni dalam kajian tesis korang eh! Aku x btggjawab ngan sgala kerugian.

# Image Bubur Lambuk is courtesy of [r][a][y] eusouff.

NUke

12 Comments:

  1. ejan said...
    weh.. menara condong tluk intan 2.. hahaha.. icon fast food xd ke?? hehe
    NUke_Rude said...
    ye. mmg menara condong.
    icon fast food? xde2.. haha
    Adek Abigail said...
    amacam? dpt x bubur lambuk kg. baru? masin2 sikit, dgn daging, kena lak bawang goreng.. klu dpt, mesti gian.. sok bratur lg ke apa?
    Unknown said...
    huhu
    bubur lambuk kg baru
    sedap nyerrrr
    Faizal Sulaiman said...
    nice entry bro.really like it.
    whoa bubur lambuk kg baru seyesh sedap.huhuhu
    charco said...
    tak pnah merasa bubur lambuk..lgpon diriku bknlah penggemar bubur..hehe
    Adam Arjuna said...
    hoho..

    kagum aku dgn semangat ke'blogger'ab ko. siap ada survey bagai.

    ni la yg dikatakan blogger cemerlang gemilang terbilang...

    p/s: aku blom sempat nak jamah lg bubur lambuk utk posa kali nih? ada rasa2 mcm ko nak kasi kat aku tak?

    satu lg, bila ramadahan, terlintas kat otak gak pasal Sahur!! dan Time buka POsa...
    Bijen M. said...
    semalam baru aku berbuka dgn bubur lambuk kmpg baru.
    tp cube lak ko rase bubur lambuk setiawangsa.
    sebijik cam bubur ayam mekdi.
    kah3.
    NUke_Rude said...
    haha. oh ya, aku tak pernah lagi makan bubur lambuk kg. baru. dan yg nyatanya, aku ni takde lah minat pada bubur lambuk. tak tahu kenapa. hahuhu
    adelin_uk said...
    hee..
    menarik2..
    siap ade ranking lg nieh..ehe
    no 4 tue,wajib2..hee
    farish izaryl @izreez said...
    unik la n3 ni hehee
    LuVidA^^ said...
    kurma x masuk dlm list ek?
    :)

    x mkn la bubur lambuk..kueh tepung pelite..emm..tp mmg sgt femes kalu sbut bulan poce.
    :D

Post a Comment




Segala kenyataan yang terdapat di dalam laman ini hanyalah pandangan peribadi penulis sahaja; dan tidak wajar dijadikan rujukan ilmiah. Semua nukilan adalah karya asli NUke_Rude MELAINKAN setiap perkara yang telah diperjelaskan sumber-sumbernya. Sebarang paparan semula adalah dilarang tanpa kebenaran bertulis. Penulis tidak bertanggungjawab atas kesan daripada salah laku yang disebabkan oleh tindakan pembaca itu sendiri.

 

K2 Modify and NUke Rude Blog 2010 | Use it. But don't abuse it.