Yo! kepada para blogger yang semakin banyak bagaikan cendawan tumbuh selepas hujan. Nowadays, cendawan bukan saja tumbuh selepas hujan, tapi sebelum hujan pun ada. Ye ke? Anyway, this time aku bukan nak bercerita apape berkenaan cendawan dan juga yang apape yang berbentuk cendawan; as all of you can read (and I think) most of you guys already got the idea through the entry's title.


Workaholic. Most of our people suka-suka saja melabel seseorang  di tempat kerja dengan istilah itu. Asal nampak colleague balik lambat je, suka-suka kita saja label dia as a workaholic. Kononnya tak kenal erti penat and tak mahu meluangkan masa dengan family. Lebih tertumpu saja pada kerjaya. Kononnya kelak dapat membodek bos, dan akhirnya diberi gaji yang lumayan.

Tipikal. Macam cerita2 drama Melayu yang banyak ada kat TV.

(Sebagai rekod, sebelum aku betul2 memahami maksud workaholic, aku juga sering melabelkan diri aku sebagai seorang yg 'obses dengan kerjaya', begitu hampir dgn takrifan cliché perkataan itu).

Menurut Wikipedia (dalam bahasa Deutsch), workaholic bermaksud:-

Der von Arbeitssucht Betroffene zeichnet sich in erster Linie durch überdurchschnittlichen Arbeitseinsatz aus, der mehr und mehr zu einem krankhaften Suchtverhalten führt. Arbeitssucht tritt meist bei Menschen in Führungspositionen und selbstständigen Tätigkeiten auf. Ein Großteil oder das komplette Selbstvertrauen ist an die Arbeitsleistung gekoppelt. Durch das Erreichen einer vermeintlich höheren Arbeitsleistung wird das Selbstvertrauen gestärkt. Wie bei jeder Suchtform muss aber die Dosis ständig erhöht werden. Arbeiter mit festen Dienstzeiten sind selten betroffen.

ha..! Tak faham kan, then, korang pergilah ke page English. Senang sikit nak paham, bukan?

Dengan berbekalkan gred A2 dalam Bahasa Inggeris sewaktu SPM dulu, aku pun dengan gigih men-translate artikel di Wikipedia tu dalam bahasa Melayu rojak. Bunyinya lebih kurang cenggini:-

Egromaniac atau Workaholic adalah seseorang yang ketagih kepada kerja. Selalunya term ni bukanlah bermaksud someone tu enjoy dgn kerjanya, tapi lebih kepada terpaksa melakukannya sama ada dia disuruh, atau merasakan dirinya perlu untuk 'mengabdikan' diri kepada kerja itu. On top of that, workaholic ni mempunyai maksud yg berbeza dengan 'hard-working'. Dan selalu dikaitkan dengan 'ineffective employee' a.k.a pekerja yang tak efektif!

Ha! Sekarang, korang ada ke lagi yang nak mengaku yang korang ni 'Workaholic'?

Aku? Aku mana pernah mengaku! Cewah!



Hebat bukan?

p/s: Image courtesy of Google.com

NUke

2 Comments:

  1. Unknown said...
    ermm..aku workaholic tak..???
    hahaha...
    Muhamad Zaki Zafir said...
    klu aku jadi pekerja,workaholic ni aku tak kisah sgt klu colleague aku ada yg jnis rajin.bgslah kan. :) cuma kalau bos yg workaholic pulak kdg2 yg prob.dia sruh staff dtg OT skali ke kat ofis mlm2, prob jgk.. :)

Post a Comment




Segala kenyataan yang terdapat di dalam laman ini hanyalah pandangan peribadi penulis sahaja; dan tidak wajar dijadikan rujukan ilmiah. Semua nukilan adalah karya asli NUke_Rude MELAINKAN setiap perkara yang telah diperjelaskan sumber-sumbernya. Sebarang paparan semula adalah dilarang tanpa kebenaran bertulis. Penulis tidak bertanggungjawab atas kesan daripada salah laku yang disebabkan oleh tindakan pembaca itu sendiri.

 

K2 Modify and NUke Rude Blog 2010 | Use it. But don't abuse it.