Okay lah. Dah 4 5 orang tanya aku pasal kes follow-memollow blog ni. Semuanya sebab ada beberapa orang dapat tahu yang aku ni ada blog. Ikutkan aku macam malas je nak go detail dengan tajuk ni. Bukan apa, sebab 'kes' ni memang takkan selesai di kalangan para blogger.

Korang pun boleh baca opinion beberapa blogger lain pasal tabiat follow memollow ni. Google je.

Opinion aku:
Tak salah kalau kau orang nak follow blog seseorang tu. Asalkan content yang ditulis tu bersesuaian dengan citarasa korang. Dan tolong jangan suka amalkan konsep; 'aku-follow-kau-then-kau-kenalah-follow-aku-balik!' sebab pada aku, tindakan tu ibarat hipokrit. Dan satu lagi, ianya ibarat menujukkan yang someone tu macam gila populariti.

This kind of things usually berlaku pada blogger yang baru berjinak2 dengan dunia blogging. Setuju jelah. Or else, takkan korang boleh terjumpa author blog tu mem-follow blog dia sendiri...? What the hell? Perlukah seorang author blog itu memfollow blog dia sendiri?

Nak bagi alasan apa? "aku follow sebab aku takut terlupa blog link aku lah..."

Lagilah 'What the hell?' !!

Pada aku, it is better kalau seseorang tu follow kita sebab dia membaca dan tertarik dengan apa yang kita curahkan dalam blog ni. Tak bermakna kalau follower korang sikit, korang dah gagal. Dan juga tak bermakna kalau korang punya follower tu banyak, korang dah 











(alamak! tetiba blank!)













NUke

8 Comments:

  1. Faizal Sulaiman said...
    aku setuju!

    dan aku pena wat entry ni, trus naik komen sampai 40! yg tak kenal tak kenal pun mai komen.hehehehe
    Anonymous said...
    setuju gakkk!

    xyah la hadap sangat nak naikkan carta org follow tu.

    Kat ruang follower ada 700 org follow al kisahnya. yg betul2 follow and come back to actually read ur blog ? Berapa? Ada 700 x agak2 nya? hahaha

    For the record, I followed ur blog sbb I love reading it. hahaha
    Muhamad Zaki Zafir said...
    aku setuju.tp aku lynkn je la.kau follow aku follow,kau tinggal link kt chatbox aku tinggal link kt chatbox kau balek.mcm tu je la.hahaha. :D
    Unknown said...
    betul2...xsuka blogger2 baru yg masuk blog org lain just suruh follow dia..menyampah
    NUke_Rude said...
    faizalsulaiman:
    haha. tu lah bro. kes ni mmg xkan surut dkalangan blogger.

    ray:
    tu la, certain bloggers gunakan jumlah follower sbg kayu ukur populariti, jadi konsepnya da salah.

    zaki:
    haha. layankan saja. kalo kat chatbox tu aku rasa kira ok lagi la...

    edy:
    haha. xpe lah bro, agaknya dorg masih baru dgn blogging ni, maybe tak brape tau fungsi application 'follow' tu. huhu.
    zixol said...
    follow blog sendiri xleh tahan..
    AkuAyie said...
    betul...
    dulu aku pernah try gk budaya folo memfolo ni. entah apa yg best entah. ada limit doh. 500 blog je leh follow. wad apa folo blog yg kita x suka baca kn? last sekali aku unfolow semua dan start dr mula. haha mmg kedengaran cm xde keje, tp berbaloi la.

    pngalaman mengajar kita. :)
    Joey said...
    I dont like following

    kadang2 aku suka baca apa yang orang tulis

    aku suka kalau tempat komen tu boleh letak nama jer , tak payah letak link

    p/s I think I realise you're following my blog. OMG!

Post a Comment




Segala kenyataan yang terdapat di dalam laman ini hanyalah pandangan peribadi penulis sahaja; dan tidak wajar dijadikan rujukan ilmiah. Semua nukilan adalah karya asli NUke_Rude MELAINKAN setiap perkara yang telah diperjelaskan sumber-sumbernya. Sebarang paparan semula adalah dilarang tanpa kebenaran bertulis. Penulis tidak bertanggungjawab atas kesan daripada salah laku yang disebabkan oleh tindakan pembaca itu sendiri.

 

K2 Modify and NUke Rude Blog 2010 | Use it. But don't abuse it.