Of course, bila kita dalam usaha mencari kerja, awalnya akan ada usaha dan kesungguhan. Tak kira lah apa jenis tugasan dan cabaran yang diberikan, sure kita sanggup buat. Malah sanggup berjanji akan datang awal dan berada di tempat temuduga. Walaupun hakikatnya kita tahu tempat yang dituju itu dikelilingi dengan lebuhraya yang sesak.

Macam-macam ragam aku lihat dikalangan mereka yang bersungguh-sungguh mencari peluang pekerjaan. So called bersungguh lah.

Dan bila saja emel dikirimkan, meminta si candidates untuk datang interview, akan ada reply yang menolak untuk terima peluang itu. Ya, aku masih tidak kisah dengan mereka yang menolak. Sebab? Mereka tulus dan jujur. Tapi, bagaimana pula dgn mereka yang membalas; gigih ni.. kata "I will be there on time!".

Ended up, bayang-bayang pun tak nampak on the exact day. Apatah lagi batang hidung dan segala susuk tubuh yang lain. Those yang ada bagitau tak dapat datang tu, aku boleh terima lagi. But those yang hilang tanpa khabar.

So, this kind of attitude kah yang korang mahukan dalam pekerja korang, if you were the one yang akan meng-hire?

Pada aku... tentulah tidak.

p/s: Peringatan kpd bakal2 pencari kerja di luar sana.

NUke

3 Comments:

  1. Faizal Sulaiman said...
    itu melambangkan attitude candidates. nak kata test maket tak jugak

    ps:dlm usaha cr kerja baru gak neh:) mencari peluang yang lebih baik:)
    charco said...
    di mana2 sahaja...
    Afir said...
    itu mmg x nak keje namenyer..

Post a Comment




Segala kenyataan yang terdapat di dalam laman ini hanyalah pandangan peribadi penulis sahaja; dan tidak wajar dijadikan rujukan ilmiah. Semua nukilan adalah karya asli NUke_Rude MELAINKAN setiap perkara yang telah diperjelaskan sumber-sumbernya. Sebarang paparan semula adalah dilarang tanpa kebenaran bertulis. Penulis tidak bertanggungjawab atas kesan daripada salah laku yang disebabkan oleh tindakan pembaca itu sendiri.

 

K2 Modify and NUke Rude Blog 2010 | Use it. But don't abuse it.