Well, petang tadi, ter-tengok siri animasi Upin & Ipin, berkisarkan tentang Cita-cita. Then, sambil-sambil mengadap TV tu, aku sempat bersembang dengan si Ibu. Kata ibu, cita-cita dia dulu nak jadi Pilot. Atau Policewoman. Or, anything yang ada uniform. She added, "...tapi, lebihnya nak jadi pilot lah!" dengan muka yang sangat girang.

Ended up, beliau menjadi seorang usahawan antik yang berjaya pada zamannya ketika itu, selain menjadi seorang isteri kepada si suami; dan juga menjadi ibu kepada 6 orang anak. Oh, menjadi nenek kepada 4 orang cucu.

Itu kisah ibu.

Kisah aku, korang tak nak baca lak? Haha. Cita-cita aku bertukar-tukar sejak zaman tak masuk sekolah, zaman belajar, dan zaman universiti. Time kecik2 dulu, bila orang tanya "Dah besar nak jadi apa?" aku akan jawab, "Nak jadi doktor."

Walhal, sepatah benda pun tak tau pasal doktor. Taunya boleh inject2 orang sakit. Tu je.

Then, bila masuk upper form, aku pernah bercita-cita nak jadi Fire Fighter. Macam best je tengok ke-cool-an bomba tu simbah2 air time kebakaran. Selain berjaya menyelamatkan harta benda dan nyawa orang lain. Terasa macam Bomba itu adalah satu 'adiwira'! Cewah! Then, tak kesampaian pun. Sebab itu cita-cita yang dipengaruhi oleh drama TV dan filem2 omputeh.

Cita2 aku sekarang? I don't know. Perhaps dah tiada cita-cita.

But what I know, I wanted and wished to work in nuclear industry. Particularly in transportation.

I love ships.

Not only because of it's structure.

But, you'll easily got freed from the hassles in the city.

Apa cita-cita korang lak?


NUke

10 Comments:

  1. zixol said...
    jd cikgu
    Shamsul Amri said...
    jadi pakar & lecturer botanist....
    Joey said...
    cita-citaku...di mercuuuuuuu...

    LoL


    aku pun dah macam ko xde cita-cita dah skrg ni.

    Eh, jap..aku bercita-cita nak jadi anak orang kaya supaya aku boleh posing depan banglo besar dengan kereta-kereta mewah seperti dalam majalah (contoh Majalah R), then aku akan keluarkan kenyataan ini..

    "Walaupun mama/papa/daddy/mummy saya adalah orang kaya giler(lol),
    namun kami sentiasa diajar untuk merendah diri dan tidak menunjuk2 kemewahan yang ada..(sambil buat pose muka sombong....hihihi)


    p/s ok, aku sengal dan mengarut. By the way, bagusnya kompeni ko bawak cuti gi Thailand....kompeni aku...nama jer besar..department tertentu jer bleh gi overseas....
    Unknown said...
    dah kehabisan cita-cita :(
    Unknown said...
    Bukankah cita2 ko jd architect ke hahahaah
    Mel said...
    is that a twilight cap?
    Ri said...
    cita-cita saya?
    whatever it is, it sure ain't whatever the heck it is i'm doing right now :P

    but it's for the best, i'm sure.
    lagipun, ia tak menghalang kita untuk ada cita-cita sampingan kan?
    NUke_Rude said...
    zixol:
    menjadi cikgu itu bagus. tapi ia tak pernah terlintas dalam fikiran ku. haha.

    shamsul amri:
    bagus! berusahalah ke arah itu! mudah2an dipermudahkan usaha kamu olehNya.

    Joey:
    ko mmg suka riak kan? hahaha. contoh yg ko bgtu mmg xleh blah! hahaha!
    NUke_Rude said...
    tengku:
    g la top-up! haha!

    sikurus:
    that was once! haha. now, im a part time pelukis.. kat dlm blog ni! hahaha.

    Lissa:
    Yes! the same cap that i brought to Bangkok!!

    Ri:
    ya. memang x menghalang. tapi, cita2 itu kadang kala memotivasikan diri. Tapi, mungkin itu semuanya benar untuk budak2 kecik saja.

    Realiti ini selalunya berlawanan dengan impian.
    Joey said...
    sorry. itu bukan riak. itu kan cita-cita namanya. Malangnya Dia yang berada di atas Langit ke7 x mau bagi. Cam mana?

Post a Comment




Segala kenyataan yang terdapat di dalam laman ini hanyalah pandangan peribadi penulis sahaja; dan tidak wajar dijadikan rujukan ilmiah. Semua nukilan adalah karya asli NUke_Rude MELAINKAN setiap perkara yang telah diperjelaskan sumber-sumbernya. Sebarang paparan semula adalah dilarang tanpa kebenaran bertulis. Penulis tidak bertanggungjawab atas kesan daripada salah laku yang disebabkan oleh tindakan pembaca itu sendiri.

 

K2 Modify and NUke Rude Blog 2010 | Use it. But don't abuse it.