Siapa-siapa yang tidak tersenyum dan tersengih-sengih bersendirian selepas membaca naskah debut Fadhli Hamdan ini barangkali tidak mempunyai zaman kanak-kanak yang ceria. Pemilik blog ‘contengconteng’ ini akhirnya memenuhi permintaan peminat karya kartunnya tahun ini dengan terhasilnya buku terbaru. Lebih bermakna, bukan sahaja satu buku, tetapi dua!



Jimi dan Raksasa Misai di Sekolah bermula dengan impian watak utamanya, Jimi (seorang murid sekolah rendah) untuk memiliki sebuah basikal setelah terlihat akannya ketika keluar bersama keluarga di pasaraya. Namun, impian untuk memiliki basikal idamannya itu tidaklah dimakbulkan sebegitu sahaja apabila si Ayah memberikan syarat untuknya memperoleh keputusan 5A dalam peperiksaan pertengahan tahun sebelum boleh memiliki basikal itu.

Dan dari situ, kisah Jimi bermula. Gambaran hidup keluarga mid-class jelas digambarkan dalam keluarga Jimi, yang juga mempunyai kembar perempuan, Mimi – yang jauh lebih pandai daripadanya. Kehadiran kawan-kawan Jimi dan Mimi seperti Ganesh, Jason dan Mei Ling menambahkan rencah jalan cerita ini.

Tak lupa juga akan watak antagonis – Alif yang digambarkan sebagai seorang murid yang ‘poyo’ dalam kisah ini, sesuai dengan jambul yang dimilikinya.

Juga perlu diberi perhatian akan ‘komik di dalam komik’ pada pertengahan jalan cerita ini; yang mana Jimi secara tidak sengaja telah menyinggung perasaan Cikgu Rosman, guru disiplin di sekolahnya.

Ketahui juga tips-tips belajar yang dikongsikan Mimi kepada Jimi, yang mana menjadikan buku ini bukan sahaja satu bacaan ringan semata-mata, tetapi penuh dengan ilmu yang berguna juga!

Jimi juga menyertai pertandingan mencipta logo untuk kelab Sains dan Matematik, yang mana dia kemudiannya dipilih sebagai pemenang dan mendapat keahlian percuma ke dalam kelab itu. Semua itu mungkin menggembirakannya untuk seketika sehinggalah dia menyedari bahawa musuhnya, Alif turut berada di dalam kelab yang sama.

Pembaca akan dibawa hanyut bersama contengan yang sedikit tampak ‘messy’ tetapi kemas Fadhli Hamdan mendalami kisah hidup Jimi dan strateginya untuk memperoleh 5A. Namun, cerita ini sudah tentu bukanlah satu kisah gembira semata-mata; tatkala kesabaran Jimi akhirnya melampaui batas, akibat tidak berpuas hati dengan sikap Alif.

Akibat dari tindakannya itu, Jimi akhirnya dikenakan hukuman.

Menarik kan? Kalau nak tahu apa yang berlaku kepada Jimi, kena dapatkan naskah Jimi dan Raksasa Misai di Sekolah dengan segera!

Skor: 4.0/5.0

Judul: Jimi dan Raksasa Misai di Sekolah
Oleh: Fadhli Hamdan
Terbitan: PTS Pop Sdn Bhd
Harga Pasaran: RM12.90 (W/M’sia) / RM 14.90 (E/M’sia)
Tahun: 2012

Notakaki: naskah ini ada sambungannya, berjudul Jimi dalam Akibat Jambul Alif. Ulasan menyusul kemudian.



NUke

4 Comments:

  1. zaid zali said...
    tak nak baca review sbb buku baru sampai je nih kat tangan
    contengconteng said...
    Terima kasih untuk review. Byk membantu saya bila ada yg buat review. Tapi ada banyak spoiler dalam review ni. hehe.

    saya tersenyum juga baca entri ni. =)
    Joey said...
    hey, kat mana nak dapat buku ni?

    based on your review, i can concluded that this is malaysian version of diary of a wimpy kid, which i love to read before :)
    NUke_Rude said...
    zaid:
    hahaha. baca bro!! best!

    contengconteng:
    terima kasih! dan terima kasih atas naskah yang menarik ni!

    Joey:
    I think dkat Popular/MPH dah start ada dah kot. Further details, boleh tgk kat www.contengconteng.com

    :)

Post a Comment



Segala kenyataan yang terdapat di dalam laman ini hanyalah pandangan peribadi penulis sahaja; dan tidak wajar dijadikan rujukan ilmiah. Semua nukilan adalah karya asli NUke_Rude MELAINKAN setiap perkara yang telah diperjelaskan sumber-sumbernya. Sebarang paparan semula adalah dilarang tanpa kebenaran bertulis. Penulis tidak bertanggungjawab atas kesan daripada salah laku yang disebabkan oleh tindakan pembaca itu sendiri.

 

K2 Modify and NUke Rude Blog 2010 | Use it. But don't abuse it.