Kebanyakan daripada kita, bila tahu akan kenalan kita tu seorang anak bongsu; rata-rata akan memberikan satu persepsi. Tak pasti sama ada persepsi itu positif atau negatif, but we tend to give them a 'look' which literally means:

Kau anak manja!

Kejam kan? Tanpa bertanya akan kehidupan mereka, kita senang2 je meletakkan label kepada kawan kita tu. Aku tahu, setelah mendengar satu cerita daripada si tuan badan anak bongsu itu, aku yakin selepas ini aku tidak akan sewenang-wenangnya meletakkan satu label.

Ada antara anak-anak bongsu ini yang terpisah daripada keluarga, dibesarkan dalam kesusahan. Jauh sekali berwatak MANJA dalam hidupnya.


To all anak bongsu, mungkin anda tidak manja... mungkin anda .... hm, 'sedikit' manja?


Persepsi. Ia akan tetap menjadi persepsi.


NUke

12 Comments:

  1. Unknown said...
    mungkin. aku anak sulung. aku manja. ok aneh.
    Afir said...
    aku hampir jadi bongsu if bukan kerana ketibaan adik aku..ahahha
    AkU said...
    aku anak bongsu...but aku yang paling senyap dan paling tegas........tpi apa yg aku nak mesti dpt...opss...hahah
    Ryan Ervan said...
    i don't think anak bogsu manja~ most of my friends anak bongsu and seriously they know how to be independent and survive..

    never judge a book by its cover
    Musafir Bulat said...
    dlm istilah lain skeptic?
    Ri said...
    bukan anak bongsu :P
    tp title 'sedikit' manja... hmm, can live with that :D haha!
    Unknown said...
    ko rasa aku manja tak
    Joey said...
    anak second bongsu manja x ..hihihihi


    p/s second dan 'seorang' ..... sedikit kot..
    Faizal Sulaiman said...
    manja sikit kut.kalau yg tak diberi perhatian tu mungkin tidak.
    NUke_Rude said...
    ungu:
    tidak. itu namanya defensive dan tamak. tidak mahu berkongsi kasih dengan adik2. hahaha!

    afir:
    sama lah! :)

    aku:
    tegas disebabkan oleh manja yang dicurahkan? Senyap dek kerana tiada pertikaian yg hendak diluahkan? Dapat kerana status anak bongsu?
    (persepsi. ia akan tetap jadi persepsi)
    NUke_Rude said...
    Aman:
    yeah. my friends pun ada yg begitu. And no, i don't judge a book by its cover, but the author. I hope u do the same thing with my writings. :)

    musafir bulat:
    saya tak pasti sama ada itu istilah yang betul atau tidak. tapi, mungkin ia dalam kelas yg sama.

    Ri:
    live with it, and feel it.
    NUke_Rude said...
    tengku:
    ya!

    joey:
    hm, depends. sikit2 kot.

    faizalsulaiman:
    yeah. ada sedikit persetujuan di situ.

Post a Comment




Segala kenyataan yang terdapat di dalam laman ini hanyalah pandangan peribadi penulis sahaja; dan tidak wajar dijadikan rujukan ilmiah. Semua nukilan adalah karya asli NUke_Rude MELAINKAN setiap perkara yang telah diperjelaskan sumber-sumbernya. Sebarang paparan semula adalah dilarang tanpa kebenaran bertulis. Penulis tidak bertanggungjawab atas kesan daripada salah laku yang disebabkan oleh tindakan pembaca itu sendiri.

 

K2 Modify and NUke Rude Blog 2010 | Use it. But don't abuse it.