Itu hari, aku sembang-sembang sama ibu dan juga adik beradik yang lain. Topik perbincangan, pada asalnya lebih berkisar tentang jodoh. Tapi entah macam mana entah, kekarutan kami berlanjutan sehingga ke bab pusat.

Pusat badan. Navel. Belly button.

No. Not Adam's apple you idiot! Itu halkum.


Aku membuat statement kepada kakakku dan ibu. Beginilah lebih kurang kenyataan itu:

Tengok ni, (sambil mengangkat baju menunjukkan pusat) pusat orang cetek je. Tak dalam. Orang tua-tua kata kalau pusat tak dalam ni, jodohnya orang dekat-dekat saja.

Belum sempat aku nak bertanya pada ibu, kakak aku pula menyampuk.

Ha! Kalau macam tu, orang punya jodoh dengan orang yang jauh la! Sebab pusat orang dalam.



Ibu yang sedang mengunyah kuih time tu cuma mampu tersengih. Tersengih sambil kunyah, aku pun tak boleh kot nak buat camtu.

Sebab nak mendapatkan kepastian, aku tanya lah ibu pasal hal ni.

"Betul tak, bu?"


And it comes to my surprise that apa yang 'orang dulu-dulu cakap' kat aku, dan 'orang dulu-dulu' cakap kat ibu adalah dua benda yang jauh tidak berkaitan. Jauh berbeza.

Entahlah. Yang ibu tau, orang dulu-dulu cakap, kalau pusat cetek ni, mati muda. Tak panjang nyawa.





Okay. Bila ayat sebegitu yang keluar daripada mulut ibu; aku pulak rasa cuak. Aku dah tak nak percaya cakap orang dulu-dulu dah.

Tapi, sekurang-kurangnya bukan lah mati pucuk, ye tak?

p/s: Gambar sumber Google.

NUke

10 Comments:

  1. LuVidA^^ said...
    pnh dgr yg sal jodoh je... yg mati mude x pnh dgr..kihkihkihh
    Adam Haiqal said...
    kalau mati pucuk,lantak lahhh~ HAHAHAH abeh laa abe kita ni :)
    Faizal Sulaiman said...
    oh dua fakta ni aku tak pernah dengar pulak.

    jap nak cek pusat


    :)
    Muhamad Zaki Zafir said...
    untung la org boroi,pusat ke dalam,umur pjg.hahah. :D
    Joey said...
    ok. soklan ini mebi x pernah orang tanya.(kot)

    macam mana nak tau pusat kita cetek ke dalam?

    i'm looking at my belly button but still can figure out.

    kalau cetek, i have to find my kopiah right now. LoL.
    Sky0ne said...
    ok itu jawapan mematikan soalan sebenarnya
    NUke_Rude said...
    luvida:
    yah. i've heard about jodoh tu, tapi pasal maut, x pnah dgr! hahaha.

    adam haiqal:
    hahahha. abis la... :D

    faizalsulaiman:
    hahah. cek bro, jgn x cek.
    NUke_Rude said...
    zaki:
    hahahha, kalo pusat makin jauh ke dalam takpe.. kalo pusat makin terkeluar? camne tu?

    Joey:
    camne nak cek? selak baju, tgk pusat, cuba masukkan jari. hahahaha.

    skyone:
    hahaha. hopefully mcm tu je lah.

    hidney:
    haa.. dah cek bro? amacam??
    Nizam Zahri said...
    kalau pusat terkeluar?
    NUke_Rude said...
    nizam:
    too bad. tiada jodoh barangkali? hahahaha. maut pula.. hmm, tidak pasti! lol.

Post a Comment




Segala kenyataan yang terdapat di dalam laman ini hanyalah pandangan peribadi penulis sahaja; dan tidak wajar dijadikan rujukan ilmiah. Semua nukilan adalah karya asli NUke_Rude MELAINKAN setiap perkara yang telah diperjelaskan sumber-sumbernya. Sebarang paparan semula adalah dilarang tanpa kebenaran bertulis. Penulis tidak bertanggungjawab atas kesan daripada salah laku yang disebabkan oleh tindakan pembaca itu sendiri.

 

K2 Modify and NUke Rude Blog 2010 | Use it. But don't abuse it.