Al-kisahnya, perkara ini berlaku pada pagi 10 Zulhijjah di dalam sebuah kampung. Bergegas-gegas dan ke hulu hilir lah seorang ibu, mengejutkan anak-anaknya untuk bangun pagi dan bersiap-siap untuk segera ke masjid untuk menunaikan solat sunat Aidil Adha secara berjemaah nanti.

Tahu sajalah, sebagai seorang ibu, sebaiknya dia mahu semua yang terbaik untuk ahli keluarga. Ini tidak terkecuali kepada mertuanya. Yakni, Opah aku.

Setelah mengambil giliran untuk mandi, semuanya segera berwudhu' dan memakai baju2 yang cantik. Maklumlah, bukan nak keluar berdating saja nak kena lawa-lawa, mengadap Tuhan pun perlu lah juga.

Opah. Beliau dah lama dah mandi. Pun begitu, opah jugalah insan yang tidak sempat ke masjid di belakang rumah itu untuk menunaikan solat sunat bersama-sama.

Sebab?

Time-time bilal dah ber-iqamah itu lah opah sibuk menjerang air...nak minum kopi; bagai lah.

Apa saja lah opah aku kali ni.


p/s: Opah sudah berusia 88 tahun.

NUke

1 Comment:

  1. Ri said...
    perangai orang supersenior mmg gitu, pelik tp comel :)

Post a Comment




Segala kenyataan yang terdapat di dalam laman ini hanyalah pandangan peribadi penulis sahaja; dan tidak wajar dijadikan rujukan ilmiah. Semua nukilan adalah karya asli NUke_Rude MELAINKAN setiap perkara yang telah diperjelaskan sumber-sumbernya. Sebarang paparan semula adalah dilarang tanpa kebenaran bertulis. Penulis tidak bertanggungjawab atas kesan daripada salah laku yang disebabkan oleh tindakan pembaca itu sendiri.

 

K2 Modify and NUke Rude Blog 2010 | Use it. But don't abuse it.