Aku selalu online. Most of my time in that 24-hours; kebanyakkannya diluangkan denagn aktiviti on-line. Termasuk kerja, riadah, dan berblogging. But yet, I still have time to ask my other siblings on what they're up to. That includes my younger sis yang sekarang ni tengah cuti semester.

She once asked me to create a FB account for her; in which I turned her request down.

Aku bukan lah kejam dan naif sangat. Tak tahu perihal social networking ni semua. Cuma, pada pandangan aku; she's not ready for that. Dan dia pun masih belajar. Ijazah pun takde dalam tangan lagi. Jadi, biarlah dia berkomunikasi dengan kawan2 dia tu melalui medium yang terkawal je. Macam SMS, or call. Or just meet them ramai-ramai. She's in the phase of mengenal erti kebebasan dalam dunia realiti.

Bukan macam FB. Maya.

Dan aku masih tak faham kenapa segelintir family / parents yang amik acuh tak acuh dengan social networking ni towards anak-anak mereka. Umur 10 tahun, dah ada FB; with 1000+ of friends. Aku yang 23 tahun hidup ni pun, yet jumpa macam2 orang / clients pun takdelah sampai nak ber-kawan sampai beribu-ribu. Bila difikirkan semula, logik kah bagi budak umur 10 - 12 tahun ada kawan2 sampai beribu-ribu?

Persoalan di situ.




Kawan online. Itu kata mereka.

Apa benda yang dikongsikan bersama-sama kawan online itu? Budak. Masih mentah. Belajar mengenali dunia. Masih muda. Susah. Tersilap bagi info. Mungkin menjadi mangsa bunuh. Tersilap langkah; barangkali menjadi umpan orang Afrika untuk seludup dadah.

Lagilah kalau perempuan. Kau sanggup memperjudikan orang yang kau sayang; dengan sesuatu yang tidak pasti di luar sana? 

Tidak. Bukan aku bertindak kejam. Jauh sekali untuk meragui dan tidak mempercayai. Aku cuma risau. Aku cuma dan cuba menjadi seorang yang 'melindungi'. Aku sendiri pun me-limit-kan masa untuk ber-social networking.


p/s: I don't have facebook.


NUke

3 Comments:

  1. Faizal Sulaiman said...
    being a protective to a loved ones is crucial. at the same time kena bagitau consequences.

    but now, i sort of..bosannya fb. how did people life 24-7 dengan FB?!
    Anonymous said...
    haha.xder fb.tapi,nko ltak status fb.

    p/s:amier xder fb.tpi nukerude ada fb.

    hehe

    -317-
    NUke_Rude said...
    faizalsulaiman:
    yeap. agreed :)

    317:
    haha. that's the point. LOL.

Post a Comment




Segala kenyataan yang terdapat di dalam laman ini hanyalah pandangan peribadi penulis sahaja; dan tidak wajar dijadikan rujukan ilmiah. Semua nukilan adalah karya asli NUke_Rude MELAINKAN setiap perkara yang telah diperjelaskan sumber-sumbernya. Sebarang paparan semula adalah dilarang tanpa kebenaran bertulis. Penulis tidak bertanggungjawab atas kesan daripada salah laku yang disebabkan oleh tindakan pembaca itu sendiri.

 

K2 Modify and NUke Rude Blog 2010 | Use it. But don't abuse it.