Sejak kecil lagi, 'Ayah' merupakan orang yang pertama akan bangkit dan memberikan perlindungan kepada keluarganya. Aku selalu perhatikan. Walaupun ayah terkenal dengan sikap panas barannya (that's explained where I got the traits, right?), tapi aku tau... ayah masih mempunyai perasaan kasih & sayangnya terhadap si Ibu, dan si anak-anak.

Dan itu yang membuatkan aku pelik. Sebab? Sebabnya, ayah serba tahu dalam beberapa perkara di rumah. Ayah seolah-olah McGyver dalam family. He knows how to fix things.. or he will find a way to fix a thing. He always find the way to do it. Aku rasa, itu memang 'kuasa' semulajadi Ayah kot. Super-Ayah!



Lampu rosak, dia leh repair. Paip bocor..? Semudah ABC... Kereta problem? Tahu je apa puncanya. Of course, kalau dia tak boleh repair, dia akan bawa ke bengkel la... but yet, he knew what was the problem. Kalau terdengar bunyi-bunyi pelik atas bumbung, ayah akan panjat tangga, naik atas siling dengan torch-light nya dan mencari-cari apakah yang berlaku di atas sana. Kadang-kadang terdengar akan sunyi. Risau apa-apa yang terjadi pada ayah. Beberapa kali ibu panggil, namun tak bersuara.

Last-last ayah menyahut perlahan, dengan senyuman terpapar di wajahnya pabila mrnuruni tangga. Katanya:

"Tak ada apa lah! Musang beranak kat atas tu."

Dan ayah memang tak kan halau musang tu. Sebab ayah sangat penyayang dengan binatang.

Itu semua memori masa lampau. Petang semalam, ayah berada di luar bilik. Aku hanya melihat ayah memanjat tangga di luar bilik, cuba membaiki atap yang sudahpun jatuh pecah. Dia sempat berpesan:

"Kena repair ni, nanti kalau terjatuh atas orang ke, apa... kan bahaya."


Ayah masih lagi McGyver dalam keluarganya. Ini meninggalkan aku dengan satu persoalan.

"Adakah aku sudah bersedia untuk menjadi Ayah kelak? Menjadi McGyver dalam keluarga?"

NUke

4 Comments:

  1. Faizal Sulaiman said...
    InsyaAllah

    like father, like son kan?

    kita pasti akan lakukan yg terbaik untuk keluarga kita sendiri
    Ri said...
    insyaAllah
    you will rise to the occasion

    just do your best
    though occasionally it may seem you have fallen short of expectations
    remember that we are only human

    and again, insyaAllah
    it will always be 'just what is needed'
    Musafir Bulat said...
    jadi seorang ayah, bererti kamu bakal mendidik anak kamu sehingga anak kamu sama berjaya dengan kamu bahkan berusaha untuk jadikannya lebih baik dari kamu; dari sudut dunianya mahupun dari sudut akhiratnya.
    NUke_Rude said...
    faizalsulaiman:
    insyaallah... amin!

    Ri:
    yeah. i like the last line. :)

    Musafir:
    thanks bro.insyaallah, akan sy igt pesanan itu.

Post a Comment




Segala kenyataan yang terdapat di dalam laman ini hanyalah pandangan peribadi penulis sahaja; dan tidak wajar dijadikan rujukan ilmiah. Semua nukilan adalah karya asli NUke_Rude MELAINKAN setiap perkara yang telah diperjelaskan sumber-sumbernya. Sebarang paparan semula adalah dilarang tanpa kebenaran bertulis. Penulis tidak bertanggungjawab atas kesan daripada salah laku yang disebabkan oleh tindakan pembaca itu sendiri.

 

K2 Modify and NUke Rude Blog 2010 | Use it. But don't abuse it.