Bagi kategori Pop Rock pula, sebanyak 5 lagu layak ke peringkat akhir AJL 23 yang akan berlangsung pada 18 Januari 2009 akan datang.

LAgu2 yang layak ke peringkat akhir adalah :-

Kalis Rindu (Aidit Alfian/AD Samad/Elyana)
Lagu Untukmu (Taja & Tass/Taja, Tass & Lan/Meet Uncle Hussain)
Bukan Di Sini (Sofaz/Sofaz/Sofaz)
Yang Pernah (Estranged/Estranged/Estranged)
Aku Stacy (Intan Norul Azlin/Intan Norul Azlin & Laila Ismail/Stacy)

My Point of view:

Sememangnya saingan kategori ini sengit memandangkan 3 kumpulan bertanding dan disertai dengan dua solo wanita bagi merebut gelaran juara kategori. Dengan kehadiran indie bands, dan penyanyi yang lahir daripada program realiti, sudah pasti kesemua lagu dalam kategori ini bakal menjadi tumpuan semasa berlangsungnya pertandingan nanti.

Tahun ini merupakan tahun kedua Elyana layak ke Anugerah Juara Lagu. Sebelum ini, Elyana telah pun menyertai AJL menerusi lagunya Tak Tercapai Akalmu. Namun, kali ini, lagu ciptaan AD Samad dan Aidit Alfian sekali lagi layak ke peringkat akhir menerusi lagu Kalis Rindu. Sejujurnya lagu yang unik sememangnya sinonim dengan Elyana, bermula dengan Diriku Tapak Sulaiman, sehinggalah lagunya yang terkini, Molek. Namun, tak dinafikan lagu Kalis Rindu ni merupakan antara lagu terbaik pernah dinyanyikan Elyana. Sememangnya lagu ni layak ke peringkat akhir lalu dinobatkan sebagai Juara kategori memandangkan kedudukannya di tangga teratas selama beberapa minggu hampir di semua carta2 lagu termasukla Muzik Muzik. KOmposisi muzik yang retro dan tulisan lirik yang baik menambahkan kecerahan peluang lagu ini untuk menjadi juara kategori.

Lagu Untukmu nyanyian Meet Uncle Hussain juga adalah antara lagu terbaik tahun ini. Dengan memerluakan keupayaan vokal yang tinggi dan nyaring bermula dari awal lagu sehinggalah akhir, ternyata tidak mudah bagi seseorang itu untuk menyanyikannya. Namun, Syabas buat Meet Uncle Hussain yang telah menempah tiket ke AJL 23 menerusi lagu ciptaan Taja, Tass dan Lan. Ia juga dikatakan mampu memberikan saingan yang sangat sengit kepada finalis yang lain. Dan semestinya lagu ini mmg layak untuk dinobatkan sebagai Juara kategori.

Sofaz sekali lagi layak ke AJL menerusi lagu Bukan Di Sini. Susunan muzik dan lenggok yang bersahaja mampu memikat hati juri. Ditambah dengan penulisan lirik yang sempurna dengan memberikan makna yang mendalam, semestinya menjanjikan saingan kepada finalis yang lain. Ciptaan sepenuhnya oleh kumpulan ini, mereka telah berjaya membuktikan keupayaan bakat2 muda dalam industri muzik tanah air. Syabas!


Lagu Yang Pernah, ciptaan sepenuhnya dan nyanyian kumpulan Estranged dijangka bakal memenangi kategori Pop Rock. Kenapa? Sebab lagu ini sememangnya rock, ditambah dengan vokal Rich yang mantap dalam menyampaikan lagu ini. Elemen muzik rock yang sempurna, serta lirik yang baik. Tahun lepas menyaksikan Estranged merangkul anugerah Juara Lagu, sekaligus membuka mata semua ttg keupayaan bakat2 muda, dan juga menjadi "favourite contestant" AJL (maybe TV3 jugak). Sememangnya laluan mereka untuk merangkul anugerah juara kategori ini tidak mudah, kerana kesemua finalis yang bertanding mempunyai kekuatan masing2.

Mungkin ia merupakan satu kejutan apabila Stacy layak ke AJL23 menerusi lagu ciptaan Intan Norul Azlin & Laila Ismail; Aku Stacy. Mula2 aku dengar lagu ni, takde lah sesedap mana, namun aku harus akui yang lagu ini unik dan memerlukan stamina yang tinggi bagi seseorg itu untuk menyampaikannya. Ternyata Stacy adalah pilihan yang tepat dalam menyampaikan lagu ini. Syabas buat Stacy yang baru pertama kali menyertai AJL.


etc:
Kalau korg perasan, muka Mila ketika kesemua finalis diketahui (pd mlm separuh akhir MM) agak muram dan skit mcm tak puas hati. Mila mempertaruhkan 2 buah lagu pada malam tu iaitu Mila, Bila Cinta dan Aku Lebih Tahu, yang mana aku merasakan bahawa lagu Aku Lebih Tahu itu sepatutnya layak ke akhir.

Elyana berdiri tak sampai 1minit dengan kasut tumit tingginya tu sewaktu mempersembahkan lagu Kalis Rindu. Adakah beliau akan berkasut tumit tinggi sewaktu final AJL nanti? tgkla camane.



Pilihan Aku untuk kategori ini :
Kalis Rindu (Aidit Alfian/AD Samad/Elyana)


NUke

2 Comments:

  1. afiq said...
    aku paling nak tunggu2 appearence si elyana..

    taon lepas mase final AJL x pakai kasut..

    tahun ni X PAKAI ape plaq ek???hehehe
    afiq said...
    dah ade berotben meksis..baru la rajin sket nak update blog..hahaah

Post a Comment




Segala kenyataan yang terdapat di dalam laman ini hanyalah pandangan peribadi penulis sahaja; dan tidak wajar dijadikan rujukan ilmiah. Semua nukilan adalah karya asli NUke_Rude MELAINKAN setiap perkara yang telah diperjelaskan sumber-sumbernya. Sebarang paparan semula adalah dilarang tanpa kebenaran bertulis. Penulis tidak bertanggungjawab atas kesan daripada salah laku yang disebabkan oleh tindakan pembaca itu sendiri.

 

K2 Modify and NUke Rude Blog 2010 | Use it. But don't abuse it.