salam.

Kategori balada pulak. Sebanyak 6 lagu layak ke pringkat akhir AJL 23, yang mana kejutan dilakukan pada separuh akhir kategori Pop Rock di mana TV3 mengumumkan kelayakan 1 lagu lagu balada yang masuk ke peringkat akhir; Dingin - Ziana Zain.

Lagu-lagu yang layak adalah:-

Hanya Di Mercu (Aubrey Suwito/Habsah Hassan/Ayu)
Sampai Syurga (Audi Mok/Faizal Tahir/Faizal Tahir)
Bila Nak Saksi (Tam/Loloq/Spider)
Lagu Kita (Aizat/Aizat/Aizat)
Cuba (Audi Mok/faizal Tahir/Faizal Tahir)
Dingin(Azlan Abu Hassan/Azalea/Ziana Zain)

Sememangnya hangat dan sengit jika melihat kesemua lagu yang bertanding dalam kategori ini. Dengan penambahan 1 lagi lagu yang layak, menjadikan 6 lagu kesemuanya, ini sedikit sebanyak menjadi klu bahawa lagu yang bakal dinobatkan sebagai Juara Lagu mungkin daripada kategori ini.

My Review:

Hanya Di Mercu sememangnya salah satu lagu yang hits tahun 2008, di mana Ayu menyanyikan lagu ini dengan penuh perasaan dan harmoni. Sememangnya Habsah Hassan bijak dalam penyusunan lirik. Begitu juga dengan Aubrey Suwito yang mmg dah x asing lagi dalam dunia muzik tanahair.

Sampai Syurga merupakan salah satu lagu terbaik Faizal Tahir. Tak mustahil lagu ni diangkat sebagai Juara Lagu, kerana kedudukannya di #1 carta Muzik-Muzik selama beberapa minggu. Lirik yang bersahaja dan penuh makna, ditambah dengan komposisi muzik yang bijak. Audi Mok sememangnya bakal menjadi satu nama besar dalam industri ini. Koloborasi Audi Mok dan Faizal Tahir menjadikan lagu ini... "almost perfect".

Spider juga layak ke peringkat akhir menerusi lagu ciptaan Tam dan Loloq; Bila Nak Saksi. Kumpulan yang penah menang Anugerah Juara Lagu menerusi lagu Relaku Pujuk ni sekali lagi memberi saingan dalam Juara Lagu 23. Susunan muzik yang baik dan rilex menjadikan lagu ni lebih santai di samping mmpunyai lirik yang mendalam.

Lagu Kita ciptaan sepenuhnya oleh Aizat menjadi favourite ketika malam Separuh Akhir JL23. Tak ramai artis yg juga lyricist n komposer yang layak ke AJL. Nama2 besar yg pernah masuk ke AJL adlh Yassin dan M.Nasir (2 2 pnh menang JL). Jadi, jangan terkejutla sekiranya Lagu Kita diangkat sebagai lagu terbaik 2008... sebab kalo kita perasan la kan, trend muzik sekarang ni lebih kpd indipendent muzik. kemenangan Estranged tahun lepas skit sbyk membuka mata semua tentang kehebatan bakat2 muda, ok...

Cuba (Audi Mok/Faizal Tahir/Faizal Tahir). Dari segi penulisan lirik, Faizal Tahir bukanlah seorg yang baru, dia sebelum ni penah menyertai kumpulan nasyid Mirwana and tahu akan hal2 industri ini. Jujur aku katakan lagu ni tak sebaik lagu2nya yang layak ke AJL sebelum ni (Mahakarya Cinta, Kasih Tercipta, Sampai Syurga). Jadi, aku tak meletakkan harapan yang tinggi untuk lagu ni menang. But still, muzik diatur dengan baik dalam lagu ni.

Dingin nyanyian Ziana Zain mungkin bakal menghantui kita semua dek keperluan vokalnya yang perrgh.. tinggi. Sinonim dengan Ziana Zain, lagu ni sememangnya layak ke AJL kerana lagu tu sendiri mmg sedap. di tambah pulak dengan keinginan penonton untuk melihat Ziana Zain kembali beraksi di AJL setelah sekian lama sepi. Notable performance by Ziana Zain waktu AJL adalah pd tahun 1998 yang mana lagu Puncak Kasih dinobatkan sebagai juara Kategori.



Pilihan aku untuk kategori ini:
Sampai Syurga (Audi Mok/Faizal Tahir/Faizal Tahir)


NUke

2 Comments:

  1. my name is KARL said...
    Karl nk DINGIN ZIANA ZAIN menang!
    NUke_Rude said...
    huhu.. kta tunggu je AJL nanti

Post a Comment



Segala kenyataan yang terdapat di dalam laman ini hanyalah pandangan peribadi penulis sahaja; dan tidak wajar dijadikan rujukan ilmiah. Semua nukilan adalah karya asli NUke_Rude MELAINKAN setiap perkara yang telah diperjelaskan sumber-sumbernya. Sebarang paparan semula adalah dilarang tanpa kebenaran bertulis. Penulis tidak bertanggungjawab atas kesan daripada salah laku yang disebabkan oleh tindakan pembaca itu sendiri.

 

K2 Modify and NUke Rude Blog 2010 | Use it. But don't abuse it.