Salam.

Seperti yang kita semua sedia maklum, semua lagu yang layak ke peringkat akhir Anugerah Juara Lagu 23 telah pun diketahui.

Entry kali ni difokuskan kepada kategori Etnik Kreatif. Sama macam tahun lalu, 3 lagu telah layak ke peringkat akhir; iaitu:

Doa Dalam Lagu (Ajai/Loloq/Mawi & Heliza)
Dusta Berkalang (Hafiz Hamidun/Ahmad Fedtri Yahya/Aiman)
Persoalan Cinta (Julfekar, Ku Seman/Izza Rosley/Farawahida)

Yakin aku katakan yang lagu Doa Dalam Lagu menjadi tumpuan dek kerana penyanyinya yang baru je melangsungkan perkahwinan, Mawi. But, pada aku, lagu nyanyian Aiman (Dusta Berkalang) seharusnya tak dipandang remeh (cewah) sebab lagu ni mmg ada 'tarikan'nya tersendiri. Nukilan Ahmad Fedtri Yahya, dan komposer Hafiz Hamidun ini sememangnya boloeh menambat para juri, seterusnya dinobatkan sebagai juara kategori.

Farawahida mendendangkan lagu ciptaan Jufekar, Ku Seman dan lirik olh Izza Rosley menerusi lagunya Persoalan Cinta. Tak kurang hebatnya lagu ni, semestinya membuatkan saingan bagi kategori ni lebih menarik. Bersedia untuk kejutan sekiranya lagu ini dinobatkan sebagai juara kategori okay...

Kategori Etnik Kreatif menyajikan kombinasi penyayi yang seimbang. 2 solo yang terdiri daripada lelaki dan wanita, dan juga sepasang duet, lelaki dan perempuan. Timbul persoalan, adakah Mawi dan Heliza mampu menyampaikan lagu ini dengan baik, langsung memenangi kategori Persembahan Terbaik - seperti yang dimenanginya menerusi Aduh Saliha, dan Angan Dan Sedar (yang menimbulkan kontroversi)...?



Pilihan aku utk kategori ni : Dusta Berkalang (Hafiz Hamidun/Ahmad Fedtri Yahya/Aiman)



NUke

0 Comments:

Post a Comment




Segala kenyataan yang terdapat di dalam laman ini hanyalah pandangan peribadi penulis sahaja; dan tidak wajar dijadikan rujukan ilmiah. Semua nukilan adalah karya asli NUke_Rude MELAINKAN setiap perkara yang telah diperjelaskan sumber-sumbernya. Sebarang paparan semula adalah dilarang tanpa kebenaran bertulis. Penulis tidak bertanggungjawab atas kesan daripada salah laku yang disebabkan oleh tindakan pembaca itu sendiri.

 

K2 Modify and NUke Rude Blog 2010 | Use it. But don't abuse it.