Aku pernah berborak-borak dengan few orang tua dalam kesempatan yang lepas. Dan antara topik yang menarik kitorang bincangkan is 'dunia bunian'. Daripada topik itu, ia berkembang menjadi topik orang kene sorok bunian... sehinggalah pantang larang bila masuk dalam hutan.





They believed that bila nak masuk hutan, adalah menjadi suatu ke-pantang larang-an kepada orang dulu-dulu untuk memakai jam tangan or anything yang membawa maksud kepada memberitahu masa. Reasons behind it?

Orang bunian akan memperlahankan waktu; dan menjadikan si pengembara itu berasa sangat lama berada di dalam hutan.

Percaya?

Aku tidak mahu percaya mahupun menafikan. Sebab pada aku, bila kita mengembara di dalam hutan, tindakan melihat jam hanya akan menyebabkan rasa 'tak sabar untuk cepat tiba ke destinasi', sekaligus menyebabkan kita rasa sangat lama berada di dalam hutan tu.


Aku rela pikir macamtu, berbanding mengetahui akan 'kemampuan' orang bunian untuk memperlakukan sesuatu sebegitu rupa.

Lagipun, mereka pun makhluk Tuhan juga. Allah yang satu.



Korang pernah dengar Pantang Larang macam ni?

pic credit to Google.


NUke

2 Comments:

  1. Ren said...
    seriusly x pernah dngar. Aku salu tgok jam dalam hutan. Erk!
    NUke_Rude said...
    Janggel;
    Ya, aku pun baru tahu pasal pantang larang ni haritu. :S

    Hidney:
    sama lah. oh! pasal mintak izin 'datuk' tu, memang dari dulu selalu dengar... :)

Post a Comment




Segala kenyataan yang terdapat di dalam laman ini hanyalah pandangan peribadi penulis sahaja; dan tidak wajar dijadikan rujukan ilmiah. Semua nukilan adalah karya asli NUke_Rude MELAINKAN setiap perkara yang telah diperjelaskan sumber-sumbernya. Sebarang paparan semula adalah dilarang tanpa kebenaran bertulis. Penulis tidak bertanggungjawab atas kesan daripada salah laku yang disebabkan oleh tindakan pembaca itu sendiri.

 

K2 Modify and NUke Rude Blog 2010 | Use it. But don't abuse it.