The problem with Malaysian hawkers or peniaga makanan is that they don't really have 'small change'; and mengharapkan pelanggan mereka bagi 'exact amount' bila membuat pembayaran.

Okay. Aku pergi beli nasi ayam hari Ahad lepas. Harganya RM4.50 saja pun. Aku hulur not RM10.

"Takde duit kecik ke?"





Dalam hati berkata:
"Dik, takkanlah duit RM10 pun kau takde tukar...?"


Penyelesaian; aku terpaksa pergi beli air neslo berharga RM2.20 kat kedai lain dulu, untuk mendapatkan small change.

...and pay exact amount or RM4.50 kat kedai nasik ayam tu tadi.



Lain lah kalau aku hulur not RM100 ke ape....

What the...?


NUke

3 Comments:

  1. Faizal Sulaiman said...
    setuju sangat!
    sYukCurz said...
    penah bagi 100euro kat kedai ZARA italy, dia ckp xde change. how?


    p/s sbb diorg byk pakai duit plastik aha
    Ren said...
    Oklah saya bagi free je kat awak ( kata peniaga itu)

Post a Comment




Segala kenyataan yang terdapat di dalam laman ini hanyalah pandangan peribadi penulis sahaja; dan tidak wajar dijadikan rujukan ilmiah. Semua nukilan adalah karya asli NUke_Rude MELAINKAN setiap perkara yang telah diperjelaskan sumber-sumbernya. Sebarang paparan semula adalah dilarang tanpa kebenaran bertulis. Penulis tidak bertanggungjawab atas kesan daripada salah laku yang disebabkan oleh tindakan pembaca itu sendiri.

 

K2 Modify and NUke Rude Blog 2010 | Use it. But don't abuse it.