Muzik Muzik menjadi medan terbaik untuk penggiat muzik tempatan mempertaruhkan karya mereka, sebab pada penghujung tahun, lagu-lagu yang terbaik akan bertanding di dalam salah satu anugerah muzik berprestij kat Malaysia - Anugerah Juara Lagu.




Senarai 30 lagu yang layak telah ke separuh akhir sudah pun diumumkan; seperti berikut:-

* - Jangkaan lagu yang layak ke AJL27

  1. Kasanova (Stacy / Edry Abdul Halim / Edry Abdul Halim)
  2. Sesaat Kau Datang (Ramlah Ram & Sleeq / ID Mifzal / Zie Syafruddin)
  3. Tanpamu (Amir Jahari / Amir Jahari / Amir Jahari)*
  4. Watak (Hafiz / Aidit Alfian / Ad Samad)
  5. Angkasa (Diandra Arjunaidi / Diandra Arjunaidi / Diandra Arjunaidi)*
  6. Ombak Rindu (Hafiz & Adira / Zaidi / Zaidi)*
  7. Patah Seribu (Shila Amzah / Shila Amzah / Shila Amzah)*
  8. Tapi Bagaimana (Spider / Tam / M. Nasir)*
  9. Biar Sampai Ke Bintang (Asmidar / Ajai / Ahmad Farid Abdul Jalal)
  10. Lagu (Bedroom Sanctuary / Bo Amir Iqram / Bo Amir Iqram)
  11. Terlalu Mencintaimu (Suki / Ajai / Jeremy Chong)
  12. Pencinta Terbaik (Sofazr / Edry Abdul Halim / Edry Abdul Halim)
  13. Mesti Ada Cinta (Akim & Fiq / Kuncidemak / Kuncidemak)
  14. Anak Kampung (One Nation Emcees & Jimmy Palikat / Jimmy Palikat / ONE & Jimmy Palikat)
  15. Sebelah Jiwaku (Jaclyn Victor / Edry Abdul Halim / Edry Abdul Halim)
  16. Aku Datang (Tomok / Tomok / Rafidah Abdullah)
  17. Jerrypah (Aizat / Aizat / Anas & Aizat)*
  18. Terukir Di Bintang (Yuna / Yuna / Yuna)*
  19. Simetri (Hazama & Amy Search / Audi Mok / Zel Firdaus Haduan)
  20. Andai Ku Bercinta Lagi (MOJO / Edry Abdul Halim / Edry Abdul Halim)*
  21. Cerita Dia (Drama Band / Ammar Habir / Aepul)
  22. Idola (Azlan & the Typewriter / Audi Mok / Azlan)
  23. Beginilah Caranya (Shaheizy Sam / Ajai / Ajai)
  24. Harapan (Hyper Act / Hyper Act / Frozen)*
  25. Pelangi Senja (Stacy / Taja / Tun Teja)*
  26. Panik (Bunkface / Sam / Sam)
  27. Ku Akui (Hafiz / Ajai / Ajai)
  28. Teman Pengganti (Black & Malique / Malique / Malique)*
  29. Aku Suka Dia (Ainan Tasneem / Ainan Tasneem / Ainan Tasneem)*
  30. Majnun (Hazama / Audi Mok / Audi Mok & Omar K)

# 12 lagu akan dipilih untuk ke AJL27.


Pemerhatian aku:

Diakui, tahun 2012 ni banyak sangat lagu yang bagus dihasilkan oleh karyawan Malaysia. Dan majoriti besarnya berjaya disampaikan dengan baik oleh si penyanyi. Aku tak berapa terkejut kalau ada beberapa lagu yang sepatutnya qualified tidak berjaya ke AJL27 sebab hampir semua yang disenarai pendek dlm semi final ni pun memang ada aura tersendiri... dan kebanyakkannya berada dalam par yang sama tinggi.

Walau apapun, kelayakan untuk lagu 'popular' pun perlu diambil kira sebab ini dijangka akan menaikkan rating AJL27 nanti. Dalam kes macam ni, aku meletakkan lagu Aku Suka Dia nyanyian Ainan Tasneem sebagai taruhan. Ataupun boleh jadi lagu Simetri yang menampilkan Amy Search yang akan menjadi punca ratings AJL27 tinggi.

Shila Amzah yang mencipta sejarah tersendiri perlu dimasukkan sebagai finalis AJL kerana karya Patah Seribu ciptaan sepenuhnya itu sememangnya akan memberikan saingan SENGIT kepada finalis yang lain. Begitu juga dengan lagu Harapan dan Teman Pengganti; yang diramal bakal menduduki kelompok lima teratas sekiranya kedua2nya layak ke AJL27 kelak.

Walaupun Stacy lebih terkenal dengan lagu-lagu pop dansa yang memaksa beliau menari di atas pentas, tetapi karya Pelangi Senja dirasakan dan diramalkan berjaya menandingi Kasanova.

Yuna (Terukir Di Bintang) masih dilihat relevan untuk layak ke AJL27 disebabkan dimensi baru muzik yang dibawanya; sama seperti Diandra Arjunaidi (Angkasa). Manakala karya juara AJL26, Dato' M. Nasir menerusi Tapi Bagaimana perlu juga diambil kira utk disenaraikan dlm finalis nanti, kan??



So, lagu apa pilihan korang yang dirasakan WAJIB ada dalam AJL27?



NUke

3 Comments:

  1. FaizalSulaiman said...
    aku sebenarnya tak suka lagu pelangi senja tu

    kenapa?

    sebab sedih dan terkena batang idung sendiri. hahahahha
    Janggel / Rain said...
    Harap2 pPelangi Senja jadi Juara lagu Tahun ni.
    NUke_Rude said...
    faizalsulaiman:
    oo.. ada kisah sendiri rupa2nya. hahaha

    janggel:
    Juara? macam susah je. kalau Top 3, maybe.

Post a Comment



Segala kenyataan yang terdapat di dalam laman ini hanyalah pandangan peribadi penulis sahaja; dan tidak wajar dijadikan rujukan ilmiah. Semua nukilan adalah karya asli NUke_Rude MELAINKAN setiap perkara yang telah diperjelaskan sumber-sumbernya. Sebarang paparan semula adalah dilarang tanpa kebenaran bertulis. Penulis tidak bertanggungjawab atas kesan daripada salah laku yang disebabkan oleh tindakan pembaca itu sendiri.

 

K2 Modify and NUke Rude Blog 2010 | Use it. But don't abuse it.