Murtad karya Hasrul Rizwan ini boleh dianggap sebagai novel 'sederhana berat'. Pembaca dinasihatkan untuk membaca Murtad dalam waktu yang sangat lapang dan santai bagi memudahkan minda untuk menerima hakikat jalan cerita ini bisa menjadi realiti di dunia kini.

Selesai membaca Murtad, pembaca berkemungkinan berasa was-was dengan beberapa individu yang dirasakan mengikuti kita; sekiranya pembaca acapkali melakukan dosa lah. Ini semua adalah kemungkinan yang akan berlaku di dalam dunia kini.

Adam dan Akhil merupakan sepasang kembar seiras yang berhajat besar untuk bekerja di Kuala Lumpur, sementelah kehidupan zaman kecilnya dibelenggu masalah hasil daripada kelakuan buruk bapanya. Namun, apa yang menyedihkan bagi mereka pabila persoalan tentang masa rehat dan solat yang diajukan seolah-olah dipermainkan oleh penemuduga. Berang.

Jadi, adakah mereka menjumpai kerjaya idaman mereka selepas itu? Tidak pasti. Apa yang jelas, kad hitam berkalimah syahadah itu telah membawa kedua-dua insan ini ke sebuah gudang usang. Briefcase hitam yang mengandungi dua pucuk pistol hitam, sekeping sampul surat, kunci kereta dan wang ringgit dibuka dan hanya dilihat; sebelum keputusan tekad dibuat.

Dalam penceritaan kerjaya mereka ini, mereka menjumpai semula insan yang bergelar Ayah, yang dahulunya hilang meninggalkan mereka bersama-sama si ibu. Si kembar ini juga berdepan dengan konflik dan dilema cinta daripada wanita-wanita yang bertentangan personalitinya. Tak lupa juga watak jahat yang sangat kejam.

Novel ini dikarang bagus oleh Hasrul Rizwan, namun beberapa 'typo' terutamanya di penghujung karya menjadikan ia sedikit 'slack'. Namun, intipatinya tetap terbaik disempurnakan dengan loghat 'Kedah' yang asli.

Membunuh orang yang Murtad. Pembunuh atau pejuang agama?

Anda sendiri mampu mencari jawapannya.



...dan mungkin si kembar ini akan mencari anda juga? Siapa yang tahu?


Judul: Murtad
Penulis: Hasrul Rizwan
Terbitan: Buku Fixi
Tahun: 2012
Skor: Wajib Beli, Wajib Baca


p/s: Picture is courtesy of Buku Fixi

NUke

5 Comments:

  1. Ri said...
    wah, rajin baca novel sekrg- saya dah kalah XP
    Janggel / Rain said...
    Oh haritu macam nak terbeli dah murtad ni, tapi terbeli pulak Licik.. takpe, lepas ni Murtad pulak.

    Aku cari DOSA tapi dah takde pulak kat kedai.... :(
    NUke_Rude said...
    Ri:
    hahaha. carut eh!

    Janggel:
    Belilah Murtad. Baca dan hayatilah ia.

    oh, abaikan typo.
    Addin Ben said...
    yeah, saya dah baca novel ni.. memang wajib baca pon.. memang best.. murtad, ngeri,bisik, licik, kelabu n mangsa. semua novel daripada fixi memang coolio gile. rugi sape tak baca.
    Anonymous said...
    boleh cari buku ini di mana

Post a Comment



Segala kenyataan yang terdapat di dalam laman ini hanyalah pandangan peribadi penulis sahaja; dan tidak wajar dijadikan rujukan ilmiah. Semua nukilan adalah karya asli NUke_Rude MELAINKAN setiap perkara yang telah diperjelaskan sumber-sumbernya. Sebarang paparan semula adalah dilarang tanpa kebenaran bertulis. Penulis tidak bertanggungjawab atas kesan daripada salah laku yang disebabkan oleh tindakan pembaca itu sendiri.

 

K2 Modify and NUke Rude Blog 2010 | Use it. But don't abuse it.