Kehilangan adik kembarnya telah menyebabkan Shaziman menjadi tidak keruan. Sementelah dia hanya ditinggalkan dengan satu nota yang berbentuk ugutan atau ancaman untuknya tidak melibatkan pihak polis. Dalam pada kebuntuan mencari jawapan, Shaziman 'menjadi' adiknya, Ikhsan dan menyelami dunia Ikhsan sedikit demi sedikit. Sudah tentu, dia kemudiannya bertemu Jo, seorang penyiasat peribadi yang terlebih dahulu diupah Ikhsan untuk menyiasat suatu perkara.

Dalam hal yang langsung tidak berkaitan (pada mulanya), Khairani, seorang pekerja kilang di kotaraya pula hidup bersahaja dengan dibelenggu masalah kewangan. Tambahan pula kakaknya di kampung yang sakit misteri itu perlu diubati, dan memerlukan kos...pendek kata duit yang banyak! Ayah mereka? Sudah mati. Mak nya pula berkahwin lain selepas itu. Tetapi... ayah tirinya itu juga mati.

Apa kaitan Shaziman, Jo, Khairani dan Ikhsan?

Dayang Noor, si penulis Hilang ini bijak membawa pembaca masuk dari satu babak, ke babak yang lain. Dari permulaan kepada penghabisan; dan juga penghabisan kepada permulaan. Hayatilah plot-plot Hilang yang disulam kemas sehingga klimaksnya bertemu di tengah-tengah penceritaan.


Dan bersedialah untuk mengetahui kebenaran di sebalik nota ancaman itu...yang dicemari darah dan juga cecair benih dari seorang....lelaki.



Judul: Hilang
Penulis: Dayang Noor
Terbitan: Buku Fixi
Tahun: 2012
Skor: Patut Beli, Wajib Baca



p/s: Picture is courtesy of Buku Fixi



NUke

4 Comments:

  1. Anonymous said...
    ala ~ kalau taw baek beli yg ni instead of BISIK.. tpi xpela.. tmbahkn koleksi lagi =D
    Faizal Sulaiman said...
    aku suka watak khairani!
    farhana said...
    memang suka ni cerita-cerita misteri macam ni. ok, nanti nak cari buku ni.
    Ren said...
    OK nak pi beli jap lagi.

Post a Comment




Segala kenyataan yang terdapat di dalam laman ini hanyalah pandangan peribadi penulis sahaja; dan tidak wajar dijadikan rujukan ilmiah. Semua nukilan adalah karya asli NUke_Rude MELAINKAN setiap perkara yang telah diperjelaskan sumber-sumbernya. Sebarang paparan semula adalah dilarang tanpa kebenaran bertulis. Penulis tidak bertanggungjawab atas kesan daripada salah laku yang disebabkan oleh tindakan pembaca itu sendiri.

 

K2 Modify and NUke Rude Blog 2010 | Use it. But don't abuse it.