Well, rasanya sekarang ni mungkin musim pelajar-pelajar tahun akhir universiti menyiapkan Final Year Project dan bersedia untuk viva. Haaa.. aku dah lepas dah zaman-zaman itu. Yang mana menyaksikan aku jadik down gila selepas sesi viva.

Okay. Jangan panik. Kat sini aku cuma mahu kongsikan SATU sahaja tips viva untuk kalian.

1. Jangan bubuh gambar / item yang tiada kaitan dengan kajian korang pada presentation slide.





Hikmahnya: Kalau korang letak gambar banyak sangat (yang mana kadang kala tak releven pun dengan kajian), maka ia akan mengundang persoalan kepada pemeriksa. Then, kalau pemeriksa tanya perihal itu and korang tak dapat jawab or jawab "oh, ini sekadar hiasan saja...".. then.. hilang lah sikit points di situ.


Jadi, selamat maju jaya!





NUke

1 Comment:

  1. Joey said...
    aku ingat kereta viva.
    lol

    p/s time dulu aku rasa aku masih guna presentation kot.

Post a Comment




Segala kenyataan yang terdapat di dalam laman ini hanyalah pandangan peribadi penulis sahaja; dan tidak wajar dijadikan rujukan ilmiah. Semua nukilan adalah karya asli NUke_Rude MELAINKAN setiap perkara yang telah diperjelaskan sumber-sumbernya. Sebarang paparan semula adalah dilarang tanpa kebenaran bertulis. Penulis tidak bertanggungjawab atas kesan daripada salah laku yang disebabkan oleh tindakan pembaca itu sendiri.

 

K2 Modify and NUke Rude Blog 2010 | Use it. But don't abuse it.