Ye lah, kata liberal? Kita kan kena membangun, serasi dengan peredaran masa. Zaman sekarang nak kaya pun senang. Kalau tak jual tanah pusaka, atau masuk MLM dan Skim Cepat Kaya, maka cara lain adalah dengan pergi berjudi.

(I did not say Da Ma Cai, Toto atau kedai nombor ramalan 4D).

Anyway, petang tadi aku berkesempatan untuk menumpangkan seorang kenalan ke Petaling Jaya. Dia ada kerja di sana. Lepas tu, aku dan seorang lagi sahabat, sempat juga duduk-duduk di taman kecil sambil membaca kisah 'Baby' di Harian Metro Ahad. Kebetulan kami duduk menghadap kedai-kedai nombor ramalan di seberang jalan, maka sempat juga lah meninjau keadaan sekeliling.

Unofficial survey bak kata orang puteh.

Rata-rata yang masuk ke kedai nombor ramalan adalah orang bukan Islam. Itu normal. Dan kebanyakkan mereka adalah dari golongan mid-class, dan ada segelintir yang memandu kereta Mercedes dan BMW. Selebihnya, adalah yang naik Proton Saga lama, ataupun bermotorsikal cuma.

Tapi, tak lama lepas tu, kami dikejutkan dengan kelibat seorang Melayu (dalam hal ini, Melayu itu adalah Muslim, seperti yang termaktub dalam perlembagaan) yang masuk ke dalam premis itu. Dia bekerja sebagai tukang hantar makanan. (I did not say McDelivery). Meletakkan motornya di luar, dan mula membeli nombor.

Tak lama lepas itu, kelihatan seorang lelaki India melintas jalan, menuju ke arah taman yang kami singgahi, dia menuju ke arah seorang makcik bertudung yang duduk di bangku batu di belakang kami. Terlihat akan lelaki India itu menyerahkan kertas-kertas nombor ramalan yang dibeli itu kepada makcik itu tadi. Dan lelaki itu berlalu pergi, menyambung tugasnya di stesen minyak, barangkali.

Datang sebuah kereta Mercedes dipandu seorang lelaki (Melayu) lagi. Sahabatnya di sebelah cuma menunggu. Dia menuju ke kedai nombor ramalan 'kuda', sebelum ke kedai nombor '4', dan kemudiannya kembali ke kereta dan berlalu pergi. Menariknya, dia tidak memarkir kereta berhampiran dengan kedai-kedai itu, akan tetapi meletakkan keretanya di kawasan perumahan di seberang jalan.

Hebat kan?

Itu belum lagi kisah pemandu teksi Melayu yang singgah membeli nombor; dan juga si lelaki Melayu yang ber-jersey Arsenal yang turut membeli nombor di 2 kedai itu.

Kalau menang, bagi anak bini makan. Kirim sikit duit kat mak abah di kampung. Lepas tu, simpan dalam Tabung Haji.


NUke

5 Comments:

  1. Adam Haiqal said...
    hhehh..biasalah tu..lumrah kehidupan.semua nak dpt duit cara senang.senang kaya,cepat kaya,cepat lingkupp..macam-macamm...terkadang,manusia terdesak dek kehidupan yang semakin kucar.
    Joey said...
    lol. blum datang my hometown lagi. time nak buat live draw tula ramai orang nak beli. even my family members do it :)

    p/s Sometime it's not because they want to be rich, just suka2.
    Faizal Sulaiman said...
    tak boleh terima kalau beli, pastu bagi makan anak bini, emak ayah kat kampung.

    takutnya
    Adek Abigail said...
    Melayu dan Islam seperti garisan berkembar di atas jalan. Selari tapi tak pernah bertemu.
    NUke_Rude said...
    adam:
    tu la. masuk la ASB ke...

    joey:
    hm, mungkin mulanya atas dasar suka2. but lama2 nanti dah jadi terbiasa.

    faizalsulaiman:
    tapi... siapa yang tahu kan? melainkan tuhan.

    silbiabigail:
    yeap. memang.

Post a Comment




Segala kenyataan yang terdapat di dalam laman ini hanyalah pandangan peribadi penulis sahaja; dan tidak wajar dijadikan rujukan ilmiah. Semua nukilan adalah karya asli NUke_Rude MELAINKAN setiap perkara yang telah diperjelaskan sumber-sumbernya. Sebarang paparan semula adalah dilarang tanpa kebenaran bertulis. Penulis tidak bertanggungjawab atas kesan daripada salah laku yang disebabkan oleh tindakan pembaca itu sendiri.

 

K2 Modify and NUke Rude Blog 2010 | Use it. But don't abuse it.